Vad för piller tillskott rek. du?

Home Forums Kosttillskott Vad för piller tillskott rek. du?

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 16 through 27 (of 27 total)
  • Author
    Posts
  • #516942
    Eddie Vedder wrote:
    Jag tror definitivt varje svensk kan ta t.ex. 1500-2000 IU/dag.

    2000 UI/dag är väll rekomenderad övre gräns har jag för mig, men det vore ju inget nytt om officiell statlig expertis ligger 14 år efter… Var anser du Eddie att en övre skadlig gräns skulle ligga? Nyfiken då jag köpt D-vitamintabletter som ligger på 50 microgram D-vitamin (2000IU) och även tar en multivitamin som innehåller 7.5 microgram D-vitamin.

    Mvh

    #516943
    MarranL wrote:
    2000 UI/dag är väll rekomenderad övre gräns har jag för mig, men det vore ju inget nytt om officiell statlig expertis ligger 14 år efter… Var anser du Eddie att en övre skadlig gräns skulle ligga? Nyfiken då jag köpt D-vitamintabletter som ligger på 50 microgram D-vitamin (2000IU) och även tar en multivitamin som innehåller 7.5 microgram D-vitamin.

    Mvh

    Jag vågar inte ge såna svar som vad jag tror är toxiskt men min dosering jag själv kör, d.v.s. 2000 IU/dag utöver en D-vitaminrik kost är vad jag känner är rimliga mängder utan minsta risk.

    Och det är ingen hittepåsiffra utan en siffra som väldigt ofta kommer upp i nyare studier. Det RDI som finns idag är inget jag förhåller mig till vad gäller D-vitamin.

    #516944

    Tack för svaret Eddie!

    Inget att bekymmra sig för då 8)

    #516945
    Wathier wrote:
    Jag har gått över till animal pak, och mår bättre än någonsin. Jag är piggare och stabilare, sover bättre och känner mig på topp hela dagen!

    Den inehåller väl inget som är dopingklassat va?

    #516946
    Danne.v wrote:
    Den inehåller väl inget som är dopingklassat va?

    Nej, inte vad jag kan läsa på förpackningen. Det är mest Vitaminer och Mineraler, en aning uppiggande örter och en och annan BCAA, samt en hel del atioxidanter och lite enzymer som hjälper magen! Inget jag hört ska vara dopingklassat i alla fall…

    Har inte haft en enda förkylning eller ens början till förkylning sedan jag började äta tillskottet, så det är att rekommendera:up:

    #516947

    Vad är D-vitamin bra för? nyfiken..

    #516948
    Västkustarn wrote:
    Vad är D-vitamin bra för? nyfiken..

    Vänd på det. Vilka risker finns vid otillräckliga intag och får man i sig tillräckligt enbart via kosten och solexponering från sommarhalvåret?

    [http://traningslara.se/blogg/d-vitaminbrist-och-behovet-av-tillskott/]

    #516949

    [http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138230&page=17]

    Läser man igenom hela förstår man att det kan vara ett tillskott som verkligen är värt att lägga pengar på, framförallt för svenskar dessa vintertider, och speciellt om man sällan äter fet fisk / vissa mejeriprodukter och knappt får något solljus på sig.

    Kan vara placebo, men sedan jag började dosera minst 800IE(400% ”RDI”) / dagen utöver kosten och min multivitamin/mineral för några veckor sedan har jag mått mycket bättre på många plan trots att jag haft några riktigt tunga motgångar mot mig. Tycker sexlusten är något ökad med men kan också vara placebo, samt så går träningen framåt trots deff och varit sjuk en period.

    Finns iaf många rön där om att det skulle kunna öka testosteron/fysisk prestation,skydda mot infektioner, ge ett längre liv, vara skyddsamt mot vissa cancer/sjukdomar, öka välbefinnandet m.m.

    Jag tror att vitamin D är största anledningen folk i allmänhet mår mycket bättre på sommaren.

    #516950
    Radikaal wrote:
    [http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138230&page=17]

    Läser man igenom hela förstår man att det kan vara ett tillskott som verkligen är värt att lägga pengar på, framförallt för svenskar dessa vintertider, och speciellt om man sällan äter fet fisk / vissa mejeriprodukter och knappt får något solljus på sig.

    Kan vara placebo, men sedan jag började dosera minst 800IE(400% ”RDI”) / dagen utöver kosten och min multivitamin/mineral för några veckor sedan har jag mått mycket bättre på många plan trots att jag haft några riktigt tunga motgångar mot mig. Tycker sexlusten är något ökad med men kan också vara placebo, samt så går träningen framåt trots deff och varit sjuk en period.

    Finns iaf många rön där om att det skulle kunna öka testosteron/fysisk prestation,skydda mot infektioner, ge ett längre liv, vara skyddsamt mot vissa cancer/sjukdomar, öka välbefinnandet m.m.

    Jag tror att vitamin D är största anledningen folk i allmänhet mår mycket bättre på sommaren.

    tack för ett bra svar.:)

    tror ni andra missförstod mig, jag ville inte provocera. visste inte detta med d-vitamin

    #516951
    malawiglenn wrote:
    googla om du är nyfiken

    hur tänker du nu glenn?

    är inte detta forum till för att diskutera saker som det här?
    t.ex så näste gubbe som läser denna tråden och funderar på samma sak som jag lätt kan läsa svaret på min fråga istället för å han också ska behöva googla det?
    ja menar det är vell vad forum är till för, man ska kunna diskutera olika frågor m.m?

    Har läst många svar från dig till olika personer här på forumet och tycker du är lite väl spydig i dina svar ibland.
    Tagga ner lite istället, personer som du sänker ju detta forum.
    T.ex jag som är ny här känner mig ju inte alls välkommen när man får ett sånt svar. googla om du är nyfiken

    #516952
    malawiglenn wrote:
    skillnad på att fråga en basic ”google” fråga och att disskutera någon aspekt av det.

    Väldiga många som är här läser inte gamla trådar eller andra entries i trådarna ändå så…

    Jag tycker snarare att det är ”hej vad är protein bra för” frågor som drar ner på kvaliteten.

    Du har klart sämst attityd på forumet, det snackas tom utanför brädan

    om din skitnödiga stil. Måste kännas bra !!

    #516953

    Glenn, jag kan förstå ditt tänk faktiskt, för folk borde ju kanske söka/läsa innan de ställer korta och kanske lite dumma frågor som ny på ett forum…MEN..

    Du lägger ändå ner tid på att trycka på ”reply” och skriva något i stil med:

    SÖK innan du skriver dumma frågor
    eller som nu:
    Sök på google.

    Hade det inte varit lite trevligare om du kanske kom med ett kort och koncist svar på frågan om du nu visste svaret, och kanske efter det skrev något i stil med:

    Tänk på, att om du är ny på forumet, så finns det faktiskt ganska många frågor som man helt enkelt kan söka sig till, och då får du oftast svar fortfare på din fråga.

    Man får tänka på att alla kanske inte har så värst stor forumvana, och helt enkelt inte riktigt känner till att det finns sök- funktioner.

    Kan du inte svara kort och koncist på frågan, så kanske strunta i att svara över huvud taget, så sånna som jag som inte stör sig på enkla frågor från forumnybörjare kan svara på ett trevligt och välkomnande sätt, som faktiskt är utvecklande för de som är nya…

    Bara…SPREAD THE LOVE! Tror i alla fall jag att man kommer längre på i slutändan..:up:

Viewing 12 posts - 16 through 27 (of 27 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.