1 kg Älgfilé

Home Forums Matlagning och Recept 1 kg Älgfilé

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • Author

Vad ska jag göra med den?

Nån som har nåt supergott recept? Jag ska servera den till min ”specialpotatis” i cocetteformar som gratineras i ugn. (Med nån form av gula hattar till)

Jag hade inte tänkt nån gryta.

Nån med tips?

Du skall givetvis ge den till mig först och främst.
    Annars tror jag mandelpotatis och vanlig brunsås med lite lingonsylt eller gele är en hit!

Hoegmann wrote:
    Du skall givetvis ge den till mig först och främst.
    Annars tror jag mandelpotatis och vanlig brunsås med lite lingonsylt eller gele är en hit!

Helsteka i ugn? (Bryna först såklart)

Servera den med en rosmarinsmaksatt foyotsås och honungsrostade rotfrukter!

Foyotsås: Är en bearnaise som man mixar med en riktigt kraftig kalfond/glace. Självklart godast om allt görs från scratch, men det går alldeles utmärkt att ”fuska” med färdiga prylar. Köp en färdig bearnaise (inte pulver utan kall på burk), lite färsk rosmarin samt en flaska Bong Touch of Taste Oxfond med smak av rödvin. Låt bean stå framme så den uppnår rumstemperatur(smakar godast då). Vispa sedan försiktigt i konsentrerad fond i bean tills du hittar en behaglig smakton, tillsätt finhackad rosmarin och låt stå en timme (fortfarande i rumstemperatur).
    Rotfrukterna: Ta blandade rotfrukter (morot, kålrot, rotselleri, palsternacka), skala å skär i stavar ca 4x1cm. Fräs på hög värme i smör(snåla inte på smöret) tills dom får fin brynt färg, krydda med salt och vitpeppar. Lägg i en ugnsfast form, ringla över flytande honung och kör 20-25min på 225c i mitten av ugnen.

Helstek älgen och servera allt med dina goa potäter!:emo-thumb

Tobbe K wrote:

Foyotsås: Är en bearnaise som man mixar med en riktigt kraftig kalfond/glace. Självklart godast om allt görs från scratch, men det går alldeles utmärkt att ”fuska” med färdiga prylar. Köp en färdig bearnaise (inte pulver utan kall på burk), lite färsk rosmarin samt en flaska Bong Touch of Taste Oxfond med smak av rödvin. Låt bean stå framme så den uppnår rumstemperatur(smakar godast då). Vispa sedan försiktigt i konsentrerad fond i bean tills du hittar en behaglig smakton, tillsätt finhackad rosmarin och låt stå en timme (fortfarande i rumstemperatur).
    Rotfrukterna: Ta blandade rotfrukter (morot, kålrot, rotselleri, palsternacka), skala å skär i stavar ca 4x1cm. Fräs på hög värme i smör(snåla inte på smöret) tills dom får fin brynt färg, krydda med salt och vitpeppar. Lägg i en ugnsfast form, ringla över flytande honung och kör 20-25min på 225c i mitten av ugnen.

Lät sketagott. Tack!

Tobbe K wrote:

:nod
    Bong Touch Of Taste är inte att underskatta, använder den alltid, oftast kalvfond till diverse kötträtter, gillar den skarpt!

MATTI wrote:
    :nod
    Bong Touch Of Taste är inte att underskatta, använder den alltid, oftast kalvfond till diverse kötträtter, gillar den skarpt!

Jag är också en älskare av fond. Kör både kyckling och kalv men nyfiken på hummer och skaldjur. Nån som provat ?

nenya wrote:
    Vad ska jag göra med den?

Nån som har nåt supergott recept? Jag ska servera den till min ”specialpotatis” i cocetteformar som gratineras i ugn. (Med nån form av gula hattar till)

Jag hade inte tänkt nån gryta.

Nån med tips?

Älskar potatis! Recept på din specialpotatis vore trevligt att få, om den inte är hemlig förståss:ph34r:

Tjälknöl såklart,, finns väl inget godare… MUMS!!!

Mal ner en del och gör viltfärsbiffar med höstens primörer till typ kantareller

Linda Byström wrote:
    Tjälknöl såklart,, finns väl inget godare… MUMS!!!

Snälla snälla Linda, visst är tjälknöl underbart men inte på älgfilé:(
    Blir lite som att göra bolognese på mald oxfilé:|

Tobbe K wrote:

Haha, +1! :D

Tobbe K wrote:

Snälla Tobbe… min älskade mor jagar, såklart man ska göra på filen det blir ju godast. Ps. originalreceptet på tjälknöl är på file..:)

Linda Byström wrote:
    Snälla Tobbe… min älskade mor jagar, såklart man ska göra på filen det blir ju godast. Ps. originalreceptet på tjälknöl är på file..:)

Oj oj, jagar hon extrapriser på ICA då eller? För ja e int från norrlann ja ell (observera accenten), ha int jaga äll i trettifem års int.
    Hitta du de orginalreceptet på buttrix?:frust:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 26 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.