Home › Forums › Matlagning och Recept › 1 kg Älgfilé
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
27 september, 2008 at 12:46 #722124Anonym anvandareMember
Vad ska jag göra med den?
Nån som har nåt supergott recept? Jag ska servera den till min ”specialpotatis” i cocetteformar som gratineras i ugn. (Med nån form av gula hattar till)
Jag hade inte tänkt nån gryta.
Nån med tips?
27 september, 2008 at 12:46 #80469Anonym anvandareMember27 september, 2008 at 13:42 #722125Anonym anvandareMemberDu skall givetvis ge den till mig först och främst.
Annars tror jag mandelpotatis och vanlig brunsås med lite lingonsylt eller gele är en hit!27 september, 2008 at 16:00 #722126Anonym anvandareMemberHoegmann wrote:Du skall givetvis ge den till mig först och främst.
Annars tror jag mandelpotatis och vanlig brunsås med lite lingonsylt eller gele är en hit!Helsteka i ugn? (Bryna först såklart)
27 september, 2008 at 17:07 #722127Anonym anvandareMemberServera den med en rosmarinsmaksatt foyotsås och honungsrostade rotfrukter!
Foyotsås: Är en bearnaise som man mixar med en riktigt kraftig kalfond/glace. Självklart godast om allt görs från scratch, men det går alldeles utmärkt att ”fuska” med färdiga prylar. Köp en färdig bearnaise (inte pulver utan kall på burk), lite färsk rosmarin samt en flaska Bong Touch of Taste Oxfond med smak av rödvin. Låt bean stå framme så den uppnår rumstemperatur(smakar godast då). Vispa sedan försiktigt i konsentrerad fond i bean tills du hittar en behaglig smakton, tillsätt finhackad rosmarin och låt stå en timme (fortfarande i rumstemperatur).
Rotfrukterna: Ta blandade rotfrukter (morot, kålrot, rotselleri, palsternacka), skala å skär i stavar ca 4x1cm. Fräs på hög värme i smör(snåla inte på smöret) tills dom får fin brynt färg, krydda med salt och vitpeppar. Lägg i en ugnsfast form, ringla över flytande honung och kör 20-25min på 225c i mitten av ugnen.Helstek älgen och servera allt med dina goa potäter!:emo-thumb
27 september, 2008 at 17:13 #722128Anonym anvandareMemberTobbe K wrote:Servera den med en rosmarinsmaksatt foyotsås och honungsrostade rotfrukter!Foyotsås: Är en bearnaise som man mixar med en riktigt kraftig kalfond/glace. Självklart godast om allt görs från scratch, men det går alldeles utmärkt att ”fuska” med färdiga prylar. Köp en färdig bearnaise (inte pulver utan kall på burk), lite färsk rosmarin samt en flaska Bong Touch of Taste Oxfond med smak av rödvin. Låt bean stå framme så den uppnår rumstemperatur(smakar godast då). Vispa sedan försiktigt i konsentrerad fond i bean tills du hittar en behaglig smakton, tillsätt finhackad rosmarin och låt stå en timme (fortfarande i rumstemperatur).
Rotfrukterna: Ta blandade rotfrukter (morot, kålrot, rotselleri, palsternacka), skala å skär i stavar ca 4x1cm. Fräs på hög värme i smör(snåla inte på smöret) tills dom får fin brynt färg, krydda med salt och vitpeppar. Lägg i en ugnsfast form, ringla över flytande honung och kör 20-25min på 225c i mitten av ugnen.Helstek älgen och servera allt med dina goa potäter!:emo-thumb
Lät sketagott. Tack!
27 september, 2008 at 18:09 #722129Anonym anvandareMemberTobbe K wrote:Servera den med en rosmarinsmaksatt foyotsås och honungsrostade rotfrukter!Foyotsås: Är en bearnaise som man mixar med en riktigt kraftig kalfond/glace. Självklart godast om allt görs från scratch, men det går alldeles utmärkt att ”fuska” med färdiga prylar. Köp en färdig bearnaise (inte pulver utan kall på burk), lite färsk rosmarin samt en flaska Bong Touch of Taste Oxfond med smak av rödvin. Låt bean stå framme så den uppnår rumstemperatur(smakar godast då). Vispa sedan försiktigt i konsentrerad fond i bean tills du hittar en behaglig smakton, tillsätt finhackad rosmarin och låt stå en timme (fortfarande i rumstemperatur).
:nod
Bong Touch Of Taste är inte att underskatta, använder den alltid, oftast kalvfond till diverse kötträtter, gillar den skarpt!27 september, 2008 at 18:26 #722130Anonym anvandareMemberMATTI wrote::nod
Bong Touch Of Taste är inte att underskatta, använder den alltid, oftast kalvfond till diverse kötträtter, gillar den skarpt!Jag är också en älskare av fond. Kör både kyckling och kalv men nyfiken på hummer och skaldjur. Nån som provat ?
4 oktober, 2008 at 11:52 #722131Anonym anvandareMembernenya wrote:Vad ska jag göra med den?Nån som har nåt supergott recept? Jag ska servera den till min ”specialpotatis” i cocetteformar som gratineras i ugn. (Med nån form av gula hattar till)
Jag hade inte tänkt nån gryta.
Nån med tips?
Älskar potatis! Recept på din specialpotatis vore trevligt att få, om den inte är hemlig förståss:ph34r:
4 oktober, 2008 at 14:39 #722132Anonym anvandareMemberTjälknöl såklart,, finns väl inget godare… MUMS!!!
4 oktober, 2008 at 15:59 #722133Anonym anvandareMemberMal ner en del och gör viltfärsbiffar med höstens primörer till typ kantareller
9 oktober, 2008 at 07:11 #722134Anonym anvandareMemberLinda Byström wrote:Tjälknöl såklart,, finns väl inget godare… MUMS!!!Snälla snälla Linda, visst är tjälknöl underbart men inte på älgfilé
Blir lite som att göra bolognese på mald oxfilé10 oktober, 2008 at 22:53 #722135Anonym anvandareMemberTobbe K wrote:Snälla snälla Linda, visst är tjälknöl underbart men inte på älgfilé
Blir lite som att göra bolognese på mald oxfiléHaha, +1!
11 oktober, 2008 at 00:03 #722136Anonym anvandareMemberTobbe K wrote:Snälla snälla Linda, visst är tjälknöl underbart men inte på älgfilé
Blir lite som att göra bolognese på mald oxfiléSnälla Tobbe… min älskade mor jagar, såklart man ska göra på filen det blir ju godast. Ps. originalreceptet på tjälknöl är på file..
11 oktober, 2008 at 00:25 #722137Anonym anvandareMemberLinda Byström wrote:Snälla Tobbe… min älskade mor jagar, såklart man ska göra på filen det blir ju godast. Ps. originalreceptet på tjälknöl är på file..Oj oj, jagar hon extrapriser på ICA då eller? För ja e int från norrlann ja ell (observera accenten), ha int jaga äll i trettifem års int.
Hitta du de orginalreceptet på buttrix?:frust: -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.