Home › Forums › Matlagning och Recept › 3 krav, funka att frysa i matlåda, vara nyttigt (ner i vikt) och lätt göra storkok!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
13 december, 2006 at 22:22 #920920Anonym anvandareMember
Så, jag vill kunna göra mig 30 matlådor på en gång och kraven är väl
Relativt lätt att göra
Går att frysa till matlåda på ett bra sätt (alltså att det är gott även när man tinar det)
nyttigt.Förslag vad jag ska fylla matlådorna med?
Sist gjorde jag fullkornspasta och köttfärsås, smakar mums och jag är inte lss på det på nått vis, kan göra det igen omd et är så, men det vore ju skoj att hitta nått annat så man iaf kan göra varannan gång.
JAg sökte lite men hittade inga trådar som innehöll ”alla” mina krav, hoppas det går bra att jag la in denna tråd.
Hur är bönor att frysa och sen tina i såna värmeskåp? smakar det räv?
13 december, 2006 at 22:22 #87435Anonym anvandareMember13 december, 2006 at 22:32 #920921Anonym anvandareMembersukram wrote:Så, jag vill kunna göra mig 30 matlådor på en gång och kraven är välRelativt lätt att göra
Går att frysa till matlåda på ett bra sätt (alltså att det är gott även när man tinar det)
Sist gjorde jag fullkornspasta och köttfärsås, smakar mums och jag är inte lss på det på nått vis, kan göra det igen omd et är så, men det vore ju skoj att hitta nått annat så man iaf kan göra varannan gång.
JAg sökte lite men hittade inga trådar som innehöll ”alla” mina krav, hoppas det går bra att jag la in denna tråd.
Riktigt mycket av näringen försvinner vid nerfrysning + upptining. Men bra med storkok.
13 december, 2006 at 22:46 #920922Anonym anvandareMemberlimphoe wrote:Riktigt mycket av näringen försvinner vid nerfrysning + upptining. Men bra med storkok.And how does that happen dr Limp?:p
13 december, 2006 at 23:55 #920923Anonym anvandareMemberpasta eller ris, kombinerat med kycklingfilé eller någon av dom miljontals sätten att göra köttfärssås. blanda i frysta grönsaker.
om du kan värma på riktig (porslin) tallrik så kan du frysa in i plastpåsar istället för lågor. det ta mindre plats.
och angående smaken: lite ketchup och kryddor löser det mesta
14 december, 2006 at 06:45 #920924Anonym anvandareMemberRobert Svensson wrote:Förbered på kvällen är mitt tips. Tycker aldrig det blir gott att frysa in.Vilken tur att det inte är du som frågar om råd då JAg har fryst in många gånger och tycker det funkar alldeles utmärkt, bara det att jag vill ha lite nya förslag till mat.
14 december, 2006 at 06:46 #920925Anonym anvandareMemberlimphoe wrote:Riktigt mycket av näringen försvinner vid nerfrysning + upptining. Men bra med storkok.Är det inte det myt? Vore intressant med källa osv.
14 december, 2006 at 06:49 #920926Anonym anvandareMemberMelin wrote:And how does that happen dr Limp?:pVet ej. Fråga vår kostrådgivare
Har bara fått höra det vid olika kostföreläsningar jag varit på, vet ej vad som ligger bakom, eller sanningshalten i påståendet. Skulle kört med storkok själv om det inte hade varit för att jag inte har någon frys. Men det blir det ändring på när jag flyttar nu i mars.14 december, 2006 at 16:22 #920927Anonym anvandareMembersukram wrote:Så, jag vill kunna göra mig 30 matlådor på en gång och kraven är välRelativt lätt att göra
Hej hopp!
Jag har fryst hela lådor förr men tycker inte att det blir gott. Jag brukar nu göra på ett annat sätt som funkar skitbra och går snabbt.
Jag marinerar 6-8 lådor (4 filéer i varje) i 2 dygn. Slänger sen upp dem på ugnsplåtar och steker dem direkt i ugnen. Sen fryser jag dem med 4 st i varje påse.
När det sen är dags tar jag fram 2 påsar…kokar ris till…lägger till någon typ av frysta grönsaker. Varierar sen med såser….
Kanske inte är gott nog för dig…men ett bra sätt….
//Stefan
14 december, 2006 at 22:19 #920928Anonym anvandareMembersukram wrote:Är det inte det myt? Vore intressant med källa osv.Det är inte en myt. Vitaminer kan förstöras vid all uppvärmning till viss grad inte bara vid återuppvärmning utan även vid tillagning.
Dock är det olika för olika vitaminer hur stor den effekten är. Generellt sett är uppvärmning i hög temperatur under kort tid mer näringssparande än uppvärmning vid lägre temperatur under längre tid. Om man jämför avdödning av mikroorganismer mot ”avdödning” av C-vitamin vid värmebehandling får man en mikrobiellt säker produkt med högre vitamin C innehåll om man väljer en högre temperatur än en lägre (pga att man behöver värmebehandla kortare tid)
21 december, 2006 at 19:40 #920929Anonym anvandareMemberFlera förslag?
22 december, 2006 at 09:08 #920930Anonym anvandareMemberEn ”ugnslåda” med kokad quinoa (kokas i buljong för mer smak),
blandas med lite balsamvinäger, lök och valfria kryddor (curry, eller persilja funkar bra)
Kokta gröna linser (också kokta i grönsaksbuljong för mer smak), blandas med quinoan och valfri mängd olja, bre ut allt i en form
och klicka ut ett jämnt lager med keso och strö eventuellt över lite mager ost om du känner för det.
Gratinera i ugnen ca 10-15 minuter så keson/osten smälter (200g)
voila!
Proportionerna på de olika ingredienserna kan man ju prova sig fram med beroende på hur man vill ha energifördelningen…26 december, 2006 at 19:56 #920931Anonym anvandareMemberTackar!
Hur blir bönor som varit frysta?
Gärna såna recept som gäller bönor
27 december, 2006 at 21:41 #920932Anonym anvandareMemberjag tycker då inte det är någon skillnad på ”färska” bönor gentemot upptinade.
28 december, 2006 at 09:38 #920933Anonym anvandareMemberMilia wrote:jag tycker då inte det är någon skillnad på ”färska” bönor gentemot upptinade.Tackar, låter kanon:emo-thumb , då börjar jakten efter smarriga bön/lins-resept, och det verkar det finnas ca 1miljon trådar om
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.