Annorlunda laxrätter, någon?

Home Forums Matlagning och Recept Annorlunda laxrätter, någon?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Hej!

Jag är så förbaskat förtjust i lax, men nu känns det som att jag har gått igenom hela receptregistret på området.
    Någon som har ett annorlunda laxrecept att dela med sig?

Själv kan jag varmt rekommendera mitt skumma recept:
    Lax med sushi-inspiration:
    Laxfilé i ugnen som gnidits in med wasabi och lime (20 min, 225 grader).
    Serveras med:
    Färsk annanas, ris, inlagd ingefära och sallad med massor av gurka.
    Till detta, en sås på:
    2 hackade skalade tomater, soya, vinäger, limesaft, 1 liten finhackad rödlök, lite wasabi och mängder av finhackad persilja.

Självklart skall det stå ännu mer inlagd ingefära, soya och wasabi på bordet.:up:

Det är en bra recept.
    Man kan göra mängder av olika recepter.

Många ggr har man ont om tid (tillaga med ugn).

Sushi som den är, är enkel mat utan uppvärmning och går fortare.

Min favorit är Laxburgare.
    Finns att köpa färdiga laxburgare på över disk (ej djupfrysta, smakar som fan).
    Värm upp bröd och laxburgare, klart ! Mycket gott.
    Tar fram förstås salladskål och lägger sallad på tallrik ihop med Laxburgare. :D

jag älskar kokt eller stekt lax med terriyaki!! mums!

Stek gravad lax lite lätt på varje sida, salt och gott till pasta med en kallsås till

Mosa ihop chevré (light om man så önskar) med valfri creme fraiche å grovmalen svartpeppar. Smeta ut på lax fileér, tillaga i ugn ca 200-225 grader i 15-20 min. Ringla över lite honung, och servera med klyftpotatis blandad med små fasta kalamata oliver! :P
    Godare än så blir det faen inte!!

Krister A wrote:
    Stek gravad lax lite lätt på varje sida, salt och gott till pasta med en kallsås till

Steka gravad lax – måste provas!!

Testade en liten grej för några dagar sedan med just gravad lax. Jag gjorde en marinad bestående av vitlök, färsk koriander, granatäppelsirap, finhackad gullök, svartpeppar, saften från en halv citron samt chillipulver.

Ovanstående marinad hälldes över den gravade laxen och sedan in i ugnen. Det blev oerhört gott.

mvh

inbakad lax i filodeg är gott!

stek savoykål med lite vitlök. lägg det på 1-2 ark filodeg. lägg på en laxfilé samt 1 dl chillikeso. rulla in alltihop i filodegen o ”limma” ihop med lite olja.
    in i ugnen 20 min!

mums mums!!!

Laxfilébit panerad i äggula och ströbröd,steks på hög värme 6-7 min på varje sida,krydda med vad man vill,men jag kör oftast bara med salt och svartpeppar,tillsammans med klyftpotatis i ugn mmmmmmmmmmmmmm

Jag tar en burk lätt creme fraiche, stark senap, lite flytande honung, pressad citron, mycket dill, flingsalt och peppar.
    Koka upp och tärna laxen, häll i och låt små puttra ett tag.. supergott!

Här kommer ett grymt recept på lax å lätt!!

Laxfilé utan skinn
    senapsfrö
    gräslök
    dill
    spiskummin (kummin) Inte så mycket, efter smak
    citronpeppar
    salt

Lägg laxen i en ugnsform, krydda laxen som åvan, det ska vara mycket kryddor så det täcker hela lax ska inte synas nå lax kött under örterna!!

Fyll på med lite vatten i formen så det täcker botten.
    Sätt folie över å in i ugnen på 175C i ca 15-20min
    Svårt att säga tid när man har folie, brukar köra i en konvektions ugn med ånga men det här går lika bra.

Den här laxen äter jag häldre kall!!

Smaklig måltid!!!

Blanda ihop lika mängd dijonsenap och flytande honung, lite pressad citron, salt och peppar. Bred på laxfilén och in i ugnen.

Ett recept jag stulit från Tasteline. Detta blir vannsinnigt gott och trots att jag åt lax VARJE dag under min 6 månaders diet käkar jag detta flera gånger i veckan nu. Dock så byter jag mot kokosmjölk light och hoppar över kokosflingorna. Det blir godare med kokosfliingor men det är ju inte så hemskt nyttigt precis. Kommer sakna denna rätten under nästa diet!

Kan tillägga att jag gör ett enda paket av detta och inte fyra små som det står i receptet. Det går lika bra det!

4 st laxfilé, färska eller frysta (500 – 600 g)
    2 msk olja, att steka i
    4 st vitlöksklyfta(or), skalade
    1 bit(ar) ingefära, färsk
    1 st gul lök(ar)
    chilifrukt, finhackad, (efter smak)
    1 dl passerade tomater
    2 dl kokosmjölk
    kokosflingor, eller kokokchips (finns i hälsokostbutiker)
    salt och peppar

Tillagning:

1. Värm ugnen till 200 grader.

2. Tina laxfilén om den är fryst. Lägg ut fyra stora ark aluminiumfolie.

3. Hetta upp oljan i en stekpanna. Krossa vitlöksklyftorna med knivbladet och finhacka. Riv ingefäran och skiva löken tunt.

4. Lägg det i stekpannan tillsammans med lite chili och fräs på medelvärme tills löken är genomskinlig. Rör ner passerade tomater, kokosmjölk och kokosflingor. Blanda väl och låt småputtra en liten stund.

5. Lägg en laxfilé på varje *folieark, häll över kokossåsen, salta och peppra och stäng till paketet väl.

6. Lägg paketen i en ugnsfast form och tillaga i ugn i ca 25 minuter.

7. Öppna paketet vid servering och toppa gärna med färsk koriander.

Recept Charlotta Malhotra

Laxfileér som jag skär upp i mindre bitar och steker på svag värme under lång tid.
    Applicera röd paprikakrydda under tiden du steker.

Häll i lite vatten + en skvätt mager grädde i en kastrull.
    För att få lite smak + en laxfärg så häll i en klick tomatpuré. Rör om och koka upp.
    Ha i lite fiskfond, salt, röd paprikakrydda.

Red av såsen med maizena ljus redning.

Funkar både till potatis och pasta.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.