Ärtsoppa

Home Forums Matlagning och Recept Ärtsoppa

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Var och besökte min gamla farmor igår och hon bjöd på en ruskigt god ärtsoppa! Blev lite inspirerad och tänkte höra ifall någon hade något gott och proteinrikt recept som de prövat? :emo-thumb

Ta lite picnic bog och skär upp och släng i ärtsoppan. Blir riktigt gott och en hel del proteinrikare… Sen självfallet stark senap på ärtsoppan också.

kiggs_ wrote:
    Var och besökte min gamla farmor igår och hon bjöd på en ruskigt god ärtsoppa! Blev lite inspirerad och tänkte höra ifall någon hade något gott och proteinrikt recept som de prövat? :emo-thumb

Jag tycker du ska lägga ut din farmors recept!

När vi gjorde mat som projektarbete i sslutet av denna termin gjorde en grupp i min klass en oerhört god grön ärtsoppa med chevré i.

Givetvis smakar det inte i närheten av vanlig ärtsoppa men att något inte smakar exakt som något annat innebär ju inte att båda var för sig inte kan vara goda.;) Kycklinggratäng och chokladglass smakar ju inte direkt så lika men likförbannat är båda goda.:D

Så att testa en ärtsoppa med någon form av smakrik ost tror jag kan vara en hit. För deras smakade suveränt.

Recepten kommer så småninginom publiceras här:

[http://www.ihv.uu.se/kokboken/index.php]

Det är Hemmets Kokbok på internet, en sida med en massa näringsberäknade recept framställda av studenter på Institutionen för kostvetenskap (tidigare Instititionen för hushållsvetenskap men vi bytte namn i år). Och vi var den senaste gruppen att tillreda recept för publicering där. Än har de dock inte kommit upp. Mina recept är bröden som jag visat upp tidigare i ”Matbilder”-tråden.:up:

henkebenke wrote:
    Jag tycker du ska lägga ut din farmors recept!

Jag frågade vad hon hade i, och fick ett typiskt farmor svar ”jag tog lite ärtor och lite kryddor och så får man gå lite på känsla”. Hon har ju lagat mat i 70 år så lite känsla där nog :)

Eddie: Intressant sida! Skall kolla runt lite mer när jag kommer hem!

Vad tror ni om att blanda gröna och vita ärtor som bas?

kiggs_ wrote:
    Vad tror ni om att blanda gröna och vita ärtor som bas?

Gott.:)

jädra fin sida eddie, snor lite recept :P

Wargen wrote:

ot
    Instämmer till fullo! kanon sida jag länge letat efter! tusen tack!

Wargen wrote:
    cgo wrote:
    ot
    Instämmer till fullo! kanon sida jag länge letat efter! tusen tack!

Kul att den uppskattas.:)

Som ni kanske ser kan man även söka specifika recept under rubriken ”Mat och fysisk aktivitet” om man vill det. Nu kan ju såklar all mat på den sidan funka för en tränande. Det handlar ju bara om adekvata mängder för individen.

Det är som sagt kul att den uppskattas. Alla recept är från studenter som gått på min institution sedan ett par år tillbaka, innan dess gavs den ut i bokform men dom publiceringsrättigheterna förlorade onstitutionen tyvärr. Då blev kokboken internetbaserad istället.

Jag lovar att uppdatera när även mina brödrecept och mina klasskompisars mat har publicerats!:up:

Glöm heller inte Soldatens ärtsoppa på burk.

Visserligen var nog TS farmors variant snäppet bättre, men man ska inte förakta den hederliga burkvarianten bara för det. Dessutom gillar jag designen på burken, härligt retro/matcho på något sätt.

Vill man krydda upp soppan lite kan man alltid använda en smula timjan eller mejram, det passar bra. Och så senap som tillbehör förstås.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.