Äter ni enbart äggvitan eller också ägg gulan?

Home Forums Matlagning och Recept Äter ni enbart äggvitan eller också ägg gulan?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • Author

Ja som rubriken lyder..

oscar123 wrote:
    Ja som rubriken lyder..

Äter allt utom skalet (även om även det åker med i omeletterna ibland)

Nyttigheterna sitter ju i gulan + en stor del utav äggets proteininnehåll så att skippa den känns bara så oerhört fel.

Om du köper ägg och kastar gulan kan du lika gärna skita i att åka och köpa ägg och istället bara kasta pengarna.

Skulle aldrig slänga en gula. Sju ägg till lunch blev det idag.

Äter också hela ägget förutom skalet. Smakar inte ens gott med bara äggvita.

Äggula är gott, nyttigt och jag tycker faktiskt det är ett otroligt slöseri att slänga gulan.

Finns det någon bra anledning att inte äta gulan? och säg inte pga av kalorier eller kolesterol för det köper jag inte ;-)

Gober wrote:
    och säg inte pga av kalorier eller kolesterol för det köper jag inte ;-)

Nu ska vi inte överdriva dock. Bara för att ytterst lite tyder på att hög äggkonsumtion skulle vara farligt så vet man ju inte. Jag kan inte svara på om min äggkonsumtion är helt säker.

Angående kaloriargumentet är håller jag med mer. Jag förstår att man strävar efter mest protein men något fett i maten ska man ju ha och då tycker jag äggula är klokare än nötter till exempel.

Eddie Vedder wrote:
    Nu ska vi inte överdriva dock. Bara för att ytterst lite tyder på att hög äggkonsumtion skulle vara farligt så vet man ju inte. Jag kan inte svara på om min äggkonsumtion är helt säker.

Angående kaloriargumentet är håller jag med mer. Jag förstår att man strävar efter mest protein men något fett i maten ska man ju ha och då tycker jag äggula är klokare än nötter till exempel.

Fast nu sa jag inget om mängd. att äta 12 ägg om dagen tex lär ju vara en väsentlig skillnad mot tex 2-3ägg som jag ibland äter till frukost.

Gober wrote:
    Äggula är gott, nyttigt och jag tycker faktiskt det är ett otroligt slöseri att slänga gulan.

Finns det någon bra anledning att inte äta gulan? och säg inte pga av kalorier eller kolesterol för det köper jag inte ;-)

Diabetes! :|

[http://jama.ama-assn.org/content/281/15/1387.abstract]

Quote:
    In subgroup analyses, higher egg consumption appeared to be associated with increased risk of CHD only among diabetic subjects (RR of CHD comparing more than 1 egg per day with less than 1 egg per week among diabetic men, 2.02 [95% confidence interval, 1.05-3.87; P for trend=.04], and among diabetic women, 1.49 [0.88-2.52; P for trend=.008])
    Tommy Ivarsson wrote:
    Diabetes! :|

[http://jama.ama-assn.org/content/281/15/1387.abstract]

Ja vi kan säkert hitta fler faror om vi letar lite till, MEN jag säger mer ägg till folket 8)

Gober wrote:
    Fast nu sa jag inget om mängd.

Nej just därför kommenterade jag. Hade ju från början skrivit en låg mängd så hade det ju framgått. Det var inte för att rätta dig utan för att ditt inlägg kan tolkas som att det bortom allt tvivel är helt lugnt att storkonsumera. Jag kommer inte skära ner heller förrän jag tröttnar alternativt att jag börjar äta mer av annat. :) Perioder när jag käkar ännu mer kött så brukar äggkonsumtionen per automatik gå ner lite.

Men idag blev det både ägg, fläskkarré, skinka, hjortkorv och skärgårdssill så jag har ätit många djur idag. :)

Eddie Vedder wrote:
    Men idag blev det både ägg, fläskkarré, skinka, hjortkorv och skärgårdssill så jag har ätit många djur idag. :)

Och var är bananklasen!?!? ;)

Hela ägget minus skalet.

Joe Hardgainer wrote:
    Och var är bananklasen!?!? ;)

bananer är la inget djur haha :D

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.