Home › Forums › Matlagning och Recept › Baka bröd?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
17 februari, 2007 at 14:31 #86417Anonym anvandareMember17 februari, 2007 at 14:31 #907350Anonym anvandareMember
Ikväll tänkte jag ge mig på något jag aldrig gjort innan – nämligen att baka bröd. Idén fick jag ty en familjemedlem har drabbats av typ II diabetes och då passa givetvis inte ngt vitt bröd som man köper från butiken, dessutom innehåller alla bröd mer eller mindre socker, sirap mm.
Så jag tänkte baka två limpor med följande recept:
Dinkelbröd
1 kg dinkelmjöl
25 g jäst
1 riven morot
6 dl fingervarmt vatten
2 tsk saltVad tror ni om detta?
Är det ngt som jag bör tillägga eller ta bort?
All hjälp och alla tips uppskattas stort, ty jag som tidigare nämnts aldrig bakat bröd förut.
mvh
18 februari, 2007 at 18:13 #907351Anonym anvandareMemberSå här blev resultatet, ursäkta om bilden blev lite suddig men brödet smakade bra i alla fall.
mvh
18 februari, 2007 at 18:56 #907352Anonym anvandareMemberser gott ut
19 februari, 2007 at 10:09 #907353Anonym anvandareMemberisabella wrote:ser gott utDet smakade bra också, särskilt med en skiva ost på. Det var första gången jag bakade bröd och tro mig det lär inte vara sista gången. Hembakat bröd, då kan man verkligen vara säker på ingredienserna och framförallt inget socker i receptet.
mvh
19 februari, 2007 at 10:47 #907354Anonym anvandareMembergoldeneagle wrote:Det smakade bra också, särskilt med en skiva ost på. Det var första gången jag bakade bröd och tro mig det lär inte vara sista gången. Hembakat bröd, då kan man verkligen vara säker på ingredienserna och framförallt inget socker i receptet.mvh
Men socker/sirap/honung kan vara ganska bra att ha i degen för att det jäser bättre.. då jästbakterierna blir glada av det. Sen förbrukas ungefär 1 msk vid jäsningen så det kan man ju ha i..utan att brödet räknas som sötat för det.
19 februari, 2007 at 20:34 #907355Anonym anvandareMemberHej,
Vad blir kcal värdet per 100 gram? Vore kanon om man kunde få hjälp med det?
Tack
20 februari, 2007 at 08:42 #907356Anonym anvandareMemberJag brukar göra ett liknande bröd men jag använder bikarbonat istället för jäst, och inga morötter.
Jag har testat både med sirap (ca 1 msk) och utan, och det blev ingen skillnad på konsistens, men smaken var mycket godare utan sirap, eftersom sirapen gjorde att det fick någon konstig bismak, nästan lite bränt…Mitt recept:
430 g fllkornsdinkelmjöl (ca 7,5 dl)
1-2 msk psylliumfrön
salt
2 tsk bikarbonat
4½-5 dl vattenBlanda ihop allt, det ska bli en ganska lös och klibbig deg. Häll över i en smord limpform och grädda 1 timme på 175 g.
ca 165-175 kcal/100g.Goldeneagle: var det för något speciellt syfte du använde morötter i brödet?
20 februari, 2007 at 10:22 #907357Anonym anvandareMemberMilia wrote:Goldeneagle: var det för något speciellt syfte du använde morötter i brödet?Jag använde morötter pga att jag har hört att brödet blir saftigare då samt att jag ville ha ngt naturligt och nyttigt substitut till sockret för att få igång jäsningen.
Varför bikarbonat istället för jäst?
mvh
20 februari, 2007 at 10:34 #907358Anonym anvandareMembersupersleepy wrote:Hej,Vad blir kcal värdet per 100 gram? Vore kanon om man kunde få hjälp med det?
Tack
Jag vill gärna hjälpa till, men jag vägde aldrig moroten och därmed så kan jag tyvärr ej göra ngn exakt beräkning.
mvh
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.