Bästa gröten

Home Forums Matlagning och Recept Bästa gröten

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 107 total)
  • Author

Här kommer gröten som jag inte kan leva utan.

[img=http://www.swedishnina.com/kost_traning/bilder/kost/6.jpg]Grötingredienser
    1 dl havregryn
    2 msk linfrön
    2-3 dl vatten
    1 kryddmått salt

Topping
    ½ rivet äpple
    Sötningsmedel
    Kanel

Tillagningstid: ~4 min

Gör så här:
    Blanda grötingredienserna i vilken ordning som helst och släng in dem ett par minuter på högsta effekt i micron. Under tiden river du äpplet. Ta ut tallriken ur micron, rör om ett par varv, och strö det rivna äpplet över. Pudra över med sötningsmedel och kanel. Avnjutes med minimjölk och ett leende! :up:

Ungefärligt näringsvärde:
    (2 dl minimjölk inräknat)

Kalorier: 323 kcal
    Kolhydrater: 40 g
    Protein: 18 g
    Fett: 10 g

Obs! Portionsstorleken varierar givetvis från person till person.

Det där såg riktigt gott ut! och snabbt gick det att tillaga också vilket är ett stort plus på morgonkvisten :) .

Ska testas!

här har vi en annan god morgongröt:

havregryn
    linfrön
    vetegroddar
    sojamjöl
    kanel
    banan
    sötningsmedel

en riktigt kanonfrukost som sätter fart på magen:emo-thumb

En annan variant som jag slänger ihop varje morgon.

80gram fiberhavregryn
    2,5dl vatten
    2 äggvitor
    40gram proteinpulver vanilj, (blandning kassein o vassle)
    30gram osötad hallonsylt
    1gram sötningsmedel.

Kokar grynen och vattnet i 1-2min. Rör ner den vispade äggvitan. När äggen koagulerat så rör jag ner proteinpulvret. Låter det svalna en aning innan jag ströt på lite sötningsmedel och äter gröten med hallonsylt.. Mums.

blandar jag i en tom proteinpulverhink.

1 l rågflingor
    8 dl havregryn
    300 g havrekli
    100 g kruskakli
    250 g hela linfrön
    200 g psylliumfrön
    Det bör ge 40 p/1 dl som man blandar med 2 dl vatten
    och micrar ca: 2 minuter.

Om jag inte räknat helt åt skogen så bör det ge 40 portioner om 1 dl, och näringsmässigt per dl:
    Kcal 184
    protein 8 g
    kolhydrater 27 g
    fett 4.4 g
    kostfibrer 9-10 g

Jag föredrar sojamjölk och äppelmos till min.Men det blir nog lika gott med banan och vanlig mjölk.

:)

Nina!

Du

V

SheeBa wrote:
    blandar jag i en tom proteinpulverhink.

1 l rågflingor
    8 dl havregryn
    300 g havrekli
    100 g kruskakli
    250 g hela linfrön
    200 g psylliumfrön
    Det bör ge 40 p/1 dl som man blandar med 2 dl vatten
    och micrar ca: 2 minuter.

Om jag inte räknat helt åt skogen så bör det ge 40 portioner om 1 dl, och näringsmässigt per dl:
    Kcal 184
    protein 8 g
    kolhydrater 27 g
    fett 4.4 g
    kostfibrer 9-10 g

Jag föredrar sojamjölk och äppelmos till min.Men det blir nog lika gott med banan och vanlig mjölk.

Vart kan man köpa psylliumfrön,jag har bara sett småpåsar från apoteket :read:

Bäckis wrote:
    Vart kan man köpa psylliumfrön,jag har bara sett småpåsar från apoteket :read:

Här i Stockholm finns de på en del ICA butiker ( inte de små kioskliknande saker som går under benämningen ’ICA-nära’ .. det betyder bara att det var NÄRA att de hade det du ville köpa..)
    Men främst i hälsokostbutiker.Där bör det vara lättare att hitta dem.

Saxat från [www.mowifit.com]

”Linfrön innehåller förvisso mycket fiber (krossade linfrön innehåller ca 40% fiber). Men då endast en tredjedel av dem är vattenlösliga är linfrön inte de allra mest effektiva GI-sänkarna. Psylliumfrön däremot innehåller till en övervägande del den vattenlösliga fibertypen. Därför är psylliumfrön rena GI-sänkarturbon. Psylliumfrön säljs i två olika sorter: ljusa och mörka. Ljusa frön kommer från en grobladsliknande ört (plantago ovata) som växer i Indien, medan mörka frön kommer från samma ört men av en annan art (plantago psyllium) som växer vid Medelhavet. Båda tycks dock ge samma GI-effekter.”

Hoppas att du hittar dem!

En annan variant:

100 g havregryn
    1 burk kesella
    5 g kanel
    sötningsmedel
    Blanda med vatten och rör om till önskad konsistens…in i micro i 5 minuter

SheeBa wrote:
    Här i Stockholm finns de på en del ICA butiker ( inte de små kioskliknande saker som går under benämningen ’ICA-nära’ .. det betyder bara att det var NÄRA att de hade det du ville köpa..)
    Men främst i hälsokostbutiker.Där bör det vara lättare att hitta dem.

Saxat från [www.mowifit.com]

”Linfrön innehåller förvisso mycket fiber (krossade linfrön innehåller ca 40% fiber). Men då endast en tredjedel av dem är vattenlösliga är linfrön inte de allra mest effektiva GI-sänkarna. Psylliumfrön däremot innehåller till en övervägande del den vattenlösliga fibertypen. Därför är psylliumfrön rena GI-sänkarturbon. Psylliumfrön säljs i två olika sorter: ljusa och mörka. Ljusa frön kommer från en grobladsliknande ört (plantago ovata) som växer i Indien, medan mörka frön kommer från samma ört men av en annan art (plantago psyllium) som växer vid Medelhavet. Båda tycks dock ge samma GI-effekter.”

Hoppas att du hittar dem!

Japp jag ska se om jag hittar nån av sorterna.Tack!

B

Sally, microar du

HÅLL I ER !

1 ½ dl havregryn (gyllenhammars)
    3 dl vatten

2½ min i micron (800 watt)

ta ut, häll i lite _frysta blåbär_, typ en halv näve eller nåt, rör runt och njut av en blå-lila gröt som smakar som en gud. :up:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 107 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.