Bästa gröten

Home Forums Matlagning och Recept Bästa gröten

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 107 total)
  • Author
    birger wrote:
    Sally, microar du även kesellan?

Vad jag förstått är de ljusa psylliumförna de bästa.
    Ett ställe där jag hittat dessa är gamla ”B&W” i Bromma. Heter väl Coop nu?

Jag blev också lite undrande inför den Kesellan varianten.. Men,men – som mina barn brukar säga: ’Slemmigt men mättande..’

Jo.Det är en variant av psylliumfröna som är ’bättre’ än de andra, tyvärr hittar jag inte den informationen nu.
    Det är också så att det ena fröet är billigare än det andra.Åtminstone i de butiker jag har handlat i.Men oftast löser sej problemet iom att det bara finns en variant att välja på ändå.

Tycker du inte om gröt föreslår jag att du testar gourmet gröt, som visserligen kräver mer förberedelse och tid, men som inte går att jämföra med vanlig gröt.
    Blötlägg 1250g sojabönor i 6 liter osaltat vatten ca 10h. Häll därefter av vattnet och skölj av bönorna.

Sätt på största plattan på 4:an om du har 6 lägen. Sätt en 10 l kastrull på plattan. Kör lite i taget i matberedaren (med kniven monterad) tills du får ett granulat, ungefär som knappnålshuvuden. Häll granulatet i kastrullen allteftersom det blir klart. När du kört klart alla bönor, börjar du röra i kastrullen var 90:e sekund, ordentligt så att så lite som möjligt bränner vid botten. Rosta i 1h 10 minuter på 4:an, därefter ca 2h 35 minuter på 3:an. Totalt tar det ca 3h 45 min.

När du rostat klart häller du granulatet i en långpanna eller dyligt och låter det svalna. Kastrullen fyller du med ljumet vatten, med lite diskmedel och låter stå ett tag. Därefter sköljer du ur kastrullen och skyfflar ur skorpan med en osthyvel eller dyligt. Polera bort det sista fastbrända med svinto. Väg granulatet, skall väga ca 1kg om du rört ordentligt. Blanda sojagranulatet med 3 ggr så mycket 4-kornskross från hälsokost affären. Du skall även blanda i 1000g torkad aprikos och 150g hackade valnötter. Packa gröten i påsarna som fyrkornskrossen kom i eller i 10 l grytan om du kan avvara den.

För att koka en portion gröt, lägger du 100g grötblandning i 4 dl vatten i en kastrull, tillsätt 1 krm salt. Koka i ca 15 min. Servera med ett glas mellanmjölk om du är ute efter gourmet smak, bryr du dig mer om dina kolesterolvärden, så är lättmjölk bättre.

Näringsvärden inkl. proteinkvalité:
    [http://web.telia.com/~u30032762/grotar/sojagourmet.html]

YNGVE

Det verkar som många här äter linfrö, värt att tänka på:

[http://www.slv.se/templates/SLV_Page____10743.aspx]

ThomasT wrote:

Jodå… själv får jag nog i mig ca 1 msk / dag och det ligger inom gränsen för vad som rekommenderas. På SLV rekommenderas hela linfrön eftersom de inte avger lika mycket gifter, men man missar också en del goda egenskaper då. Hela linfrön passerar nämligen matsmältningssystemet obearbetade och då får man inte ut de goda effekterna av fettsyrorna i linfröna.

Min frukost ser ut såhär:
    Gröt på fiberhavregryn, krossade linfrön, lite salt och lättmjölk till. Till det blir det oftast en frukt av något slag samt hembakat ’fitnessbröd’ med ett par skivor kalkonbröst. Jag är inte människa före frukost så oavsett hur försenad jag är måste jag i alla fall slänga i mig något. I allra värsta fall blir det en shaiker med proteindrink + en frukt som kan intas i farten.

ThomasT wrote:

Imponerande test.
    ”En person som tuggade 10 matskedar linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen.”

Ja.Det avgör ju allt!

Jag blandar 1,25 dl fiberberikade havregryn med 3 dl vatten. Sedan in i micron, full effekt i tv

T-800 wrote:
    Jag blandar 1,25 dl fiberberikade havregryn med 3 dl vatten. Sedan in i micron, full effekt i två minter. Därefter saltas gröten och mjölk samt lite sylt tillföres.

Till er som använder ”GI-sänkare”; tror ni på fullaste allvar att det skulle ha någon praktisk betydelse?

Japp!!
    Tandfeén har sagt det, och hon brukar ha rätt.

:p

SheeBa wrote:
    Imponerande test.
    ”En person som tuggade 10 matskedar linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen.”

Ja.Det avgör ju allt!

Förhoppningsvis var testgruppen lite mer än en person. :emo-thumb

ThomasT wrote:
    Förhoppningsvis var testgruppen lite mer än en person. :emo-thumb

Ja, det var hans kompis som var kontrollgruppen.

:D

Tips: L

Hej den här gröten gillar jag .

1dl havregryn
    1dl rågflingor
    krossat linfrö
    krossade hasselnötter
    solrosflingor
    vetekli
    russin
    katrinplommon
    aprikoser

En ny favorit är gröt gjord på dinkel flingor
    Tar lite lite längre tid att koka men den är jättegod.

Till gröten blir det oftast egg som jag tillagar i en mugg i micron .
    Häll eggen i en mugg och rör om . 2 egg tar ca 1,5 min :up:

birger wrote:
    Sally, microar du även kesellan?

Yes, blanda in allt och släng in i micron. krydda med kanel och sötningsmedel innan. lägg till några äppelbitar och det smakar som äppelpaj

Min frukostgr

Den definetvia morgongröten

1 påse smaksatt gröt m äppelsmak (havre quick and easy)
    8 ägg, äggröra.
    Kanel
    Linfrön
    Russin
    Två frukter
    Nötter

Allt det här i samma djupa tallrik (y)

*Mumsar* Nina Lätts gröt var ju toppen :emo-thumb *ropar* Har du mer av det där slaget så lägg gärna upp [/b]

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 107 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.