Bästa gröten

Home Forums Matlagning och Recept Bästa gröten

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 107 total)
  • Author

det här ju i och för sig en gammal tråd, men jag kan inte se att jag bidragit med mitt recept tidigare. here goes:

1 dl havregryn
    2 dl vatten
    salt

micra i ca 2min på full effekt

veva i:
    1 st mosad banan (gul-grön)
    1 msk linfrön

häll på:
    yoghurt, jag föredrar Yoggi Lätt & Lättsockrad

mmmmmmmm………………… :up:

jag kan rekommendera råggrynsgröt med persika i, krydda med lite kardemumma o mycket kanel

Här är min dundergröt, som jag tar efter träningen istället för en gainer. I.o.m. att man blandar linser med sädesslag, får man nästan lika hög proteinkvalité som vassle, samt högre proteinhalt än ordinär gröt:

Blanda 1 kg röda linser med 500g vardera av råg, vete och havrekross, samt korngryn. Tag 100 g av blandningen och koka tillsammans med 1 tsk solrosfrön, 4 st klippta torkade aprikoser, 1 krm havssalt och 4,5 dl vatten i 20 minuter, rör därefter i 1 krm linfröolja. Lägg direkt i en plastbunke och vira in i gymhandduken, så håller sig gröten varm i ca 2 timmar. Ta med vatten att dricka till, mjölk är för kalvar. Lägg en sked i en 1l plastpåse, så har du nå´t att lägga skeden i när du ätit.

YNGVE

125ml fiberberikad havregryn, 1msk linfrön, 1msk Äpplemos:D

YTS wrote:
    Här är min dundergröt, som jag tar efter träningen istället för en gainer. I.o.m. att man blandar linser med sädesslag, får man nästan lika hög proteinkvalité som vassle, samt högre proteinhalt än ordinär gröt:

Lägg direkt i en plastbunke och vira in i gymhandduken, så håller sig gröten varm i ca 2 timmar.

YNGVE

Kollade igår och efter 2h i handduken, höll gröten 52 grader.

YNGVE

Jag kokar vanlig havregrynsgröt.
    Sen tar jag shakern, skakar typ en dl lättmjölk extremt i shakern i typ en minut (bra för då vaknar man också på morgonen:) ). Så blir det välldigt skummigt och gräddigt.
    Sen en liten klick äpplemos och så kanel.

Jag kör på:
    2dl fiberberikade havregryn
    1dl äckligt proteinpulver (fick det av en polare som inte kunde äta det, han hade i sin tur fått det av en polare som inte kunde äta det. Men i gröten funkar det)
    En dryg matsked linfrön
    4,5dl vatten
    Kokar under omrörning i 3min. sedan äter jag det med mjölk och sötar med russin. En fin start på dagen.

Min favvogröt; 1.5 dl havregryn/rågflingor + 3dl vatten
    Vispa 2 äggvitor, tills önskat fluff=)
    Koka gröten, sista minuten vänd ner äggvitorna. Gröten blir fluffigare, mkt godare och mättar bättre.
    Själv blandar jag i lite fun light och äter ed mjölk till, men det går naturligtvis att köra med sylt eller nått annat.

Nina Lätt wrote:
    2 msk linfrön

Jag hade suttit på toa i en hel vecka. :)

Skogshuggarn wrote:
    Curry havregrynsgröt:

2 dl fiberhavregryn
    1 banan (skivas eller mosas)
    Rejält med Curry
    4 dl vatten
    Micra i 3 min full effekt

Blanda sen i 1 tonfiskburk, lite vetegroddar och linfö.
    Tärna i 1 äpple och häll över 4 dl mild lättyoghurt :emo-thumb

Låter faktiskt gott…jag kör själv gröt+tonfisk ibland

Är det ingen som kör gröten i micron?:P

myggaan wrote:
    Är det ingen som kör gröten i micron?:P

Jag gör, men har av en konstig anledning börjat mått illa av de nu (psykiskt kanse?) så nu ska jag blanda i nåt mer så de blir godare. 8)

jag gjorde så här imorse…

mixa 2-3 skalade och urkärnade äpplen, lite flytande honung, kanel och en skvätt vatten med en mixerstav. blanda ner i gröten och rör runt. finfint :)

falloutboy wrote:
    jag gjorde så här imorse…

mixa 2-3 skalade och urkärnade äpplen, lite flytande honung, kanel och en skvätt vatten med en mixerstav. blanda ner i gröten och rör runt. finfint :)

det där ska jag prova någon gång .

Ta en bild nästa gång

Vanessa Frykman wrote:
    det där ska jag prova någon gång .

Ta en bild nästa gång

var inte så mycket att se. det blev brunt…. :)

Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 107 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.