Bästa gröten

Home Forums Matlagning och Recept Bästa gröten

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 76 through 90 (of 107 total)
  • Author
    myggaan wrote:
    Är det ingen som kör gröten i micron?:P

Jo, på jobbet, men det är tyvärr inte LIKA gott, men gott!
    Ett tips är då att röra runt lite i halvtid..

Jag tycker det smakar lika dant ;)

Efter många års klyddande med havregrynsgröten för att få den god har jag bara för någon dag sen kommit fram till att jordgubbssylt och mjölk är godast.

Jag tycker ni ska testa nakenhavre. Tar lite längre tid att koka ( 12min) och lite mer tuggmotstånd, men smakar riktigt bra!

Det där lät gott, imorgon ska det testas…

uppar denna
    4,5 dl vatten
    100g havregryn
    1 mosad banan
    1ägg

kokar alltid i teflonpanna och slänger i ägget och bananen efter 2-3 min.

alltid i jordgubbar/ blåbär och rivet äpple med kanel som topping, sjukt sweet me gröt:nod

Julgröt

2.5dl havregryn
    4½dl vatten
    1 krm salt
    1 tsk pepparkakskrydda
    1msk kanel

1. Ta fram en djup skål.
    2. Häll i havregryn, vatten, salt och pepparkakskrydda. Rör runt.
    3. Ställ in i mikron (750W) och koka gröten i 4 min.
    4. Tag ut och rör om.
    5. Ställ in i mikron (750W) i ytterligare 30-40 sek.
    6. Tag ut gröten och låt svalna i några minuter.
    7. Strö kanel över gröten medan den svalnar.
    8. Servera gröten med mjölk, lingonsylt och/eller äppelmos.

Det är också väldigt gott med hackad frukt.
    Det är också väldigt gott med kvarg + funlight appear. En burk kesella lätt och 3-4 msk funlight, blanda väl och klicka på gröten.

Min absoluta favorit!

Godaste Risgrynsgröten

Ingredienser
    1.5 dl grötris
    3 dl vatten
    1 msk smör
    1 msk strösocker
    7 dl gammaldags mjölk alt 4dl mjölk 3dl kaffegrädde
    1 bit kanelstång
    1 bit vaniljstång
    2 krm salt

1. Koka upp riset med vatten, salt, smör och socker. Låt puttra på svag värme under lock tills vattnet nästan kokat in (det tar cirka 10 minuter).

2. Häll sedan på mjölk och stoppa i kanelstången, rör om och koka på mycket svag värme under lock i cirka 40 minuter. Lägg i en snittad vaniljstång när 20min återstår. Var försiktig så att gröten inte bränner vid. Rör om då och då.

3. Servera med mald kanel, socker (gärna muscovado eller Cane Syrup) och kall mjölk.

Tobbe K wrote:
    Godaste Risgrynsgröten

Ingredienser
    1.5 dl grötris
    3 dl vatten
    1 msk smör
    1 msk strösocker
    7 dl gammaldags mjölk alt 4dl mjölk 3dl kaffegrädde
    1 bit kanelstång
    1 bit vaniljstång
    2 krm salt

1. Koka upp riset med vatten, salt, smör och socker. Låt puttra på svag värme under lock tills vattnet nästan kokat in (det tar cirka 10 minuter).

2. Häll sedan på mjölk och stoppa i kanelstången, rör om och koka på mycket svag värme under lock i cirka 40 minuter. Lägg i en snittad vaniljstång när 20min återstår. Var försiktig så att gröten inte bränner vid. Rör om då och då.

3. Servera med mald kanel, socker (gärna muscovado eller Cane Syrup) och kall mjölk.

Trots årstiden ska jag banne mig äta risgrynsgröt i veckan. Jag åt allt för lite i vintas och orkar inte vänta ytterligare 3-4 månader till jul. Nej, i veckan blir det gröt, gröt, gröt och mer risgrynsgröt! :up:

Ps. När kommer bilderna?

Niklas Sjöö wrote:
    Trots årstiden ska jag banne mig äta risgrynsgröt i veckan. Jag åt allt för lite i vintas och orkar inte vänta ytterligare 3-4 månader till jul. Nej, i veckan blir det gröt, gröt, gröt och mer risgrynsgröt! :up:

Ps. När kommer bilderna?

Tjo!

Håller på och sammanställer ett album med bilder, så det är på gång:emo-thumb
    Tänkte faktiskt ta mod till mig å starta en helt egen tråd ( min första någonsin, spännande )

Lova att prova risgröten med muscovadosocker, det är så gött!

Gör nu för tiden alltid min gröt med 1-2 skopor Double Pro Protein från Eiselt – banan/jordnötssmak. Helt underbart. Och då så klart med äppelmos och solrosfrön uppepå.

Min favoritgröt är havregrynsgröt blandat med gojibär, en mosad banan, en tesked honung och en skvätt mjölk som topping.

100g havregryn med en rejäl klick smör, i med kanel under kokningen. 700 underbara kalorier

Anton Fräs wrote:
    100g havregryn med en rejäl klick smör, i med kanel under kokningen. 700 underbara kalorier

340kcal smör =D Kan inte vara annat än gott!

Kan jag blanda 2dl vatten med 1dl prottepulver. Sen slänga i 1dl havergryn, blanda lite. Och sen in i micron? Alltså micra hela köret.

?

Viewing 15 posts - 76 through 90 (of 107 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.