Billiga proteinkällor.

Home Forums Matlagning och Recept Billiga proteinkällor.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 67 total)
  • Author

Någon som har bra koll på vart man kan köpa billiga proteinkällor?
    Jag tänker främst på billigast möjliga tonfisk, kyckling, fet fisk, kalkon etc..

Mvh

Torkade sojabönor.

Eddie Vedder wrote:
    Torkade sojabönor.

Hehe.. varför inte bara dricka zyclon-b innan gympassen?
    Men ska kolla lite ang det, tack.

Vet du hur sojabönor är jämfört med animaliskt protein?
    Hur lång tid upptaget tar etc..?

Imponerande måste jag medge..
    Tack för tipset.

Näringsvärde per 100 g
    Energi 1550kJ/370 kcal
    Protein 34 g
    Kolhydrat 18,7 g
    varav sockerarter 6 g
    Fett 18 g
    varav mättat 2,4g
    varav enkelomättat 4,2 g
    varav fleromättat 9,8 g
    Kostfiber 15 g
    Natrium 5 mg
    Järn 8,4 mg
    Kalium 1700 mg
    Magnesium 265 mg

Amohn wrote:
    Hehe.. varför inte bara dricka zyclon-b innan gympassen?

Va?

Amohn wrote:
    Vet du hur sojabönor är jämfört med animaliskt protein?
    Hur lång tid upptaget tar etc..?

Sojaprotein anses fullvärdigt, dock håller det något lägre kvalité än t.ex. kött och fisk och kan inte användas lika väl i muskelproteinsyntes. Men det är ju knappast ett problem för en vältränad och frisk man. Lätt som en plätt att komplettera upp med en portion pasta och/eller ett glas mjölk typ.

Lägg något mer ”optimalt” protein efter träning och ät sojabönorna vid en annan tidpunkt t.ex. Alternativt som en del i en ”vanlig” måltid där du sänker lite på köttmängden och ersätter med lite sojabönor. Finns ju många varianter.

Och SJÄLVKLART ska du blötlägga och koka dom före (tillagningsanvisningar står ofta på förpackningen, i alla fall sojabönorna från GoGreen och Risenta), anledningen att jag skrev ”torkade” var ju att det är billigare än konserverade och inte för att jag tycker du ska äta dom torkade.;)

SOJABÖNOR ÄR EN NÄRINGSBOMB!:up:

Ska man vara riktigt anal så är faktiskt en av de i särklass mest prisvärda proteinkällorna (sett till protein/kr) vassleprotein. Högt BV och förhållandevis billigt.

Mvh Calle

Euroshopper tonfisk i konserv. kostar 5 kr för ca 140 gram tonfisk och borde ge en 25-35 gram rent protein.
    Ofta amvänt hemma hos mig. :)

På grund av gasbildningen när man äter bönor.
    Zyklon-b, cyanvätegas.. =)

Eddie Vedder wrote:
    Sojaprotein anses fullvärdigt, dock håller det något lägre kvalité än t.ex. kött och fisk och kan inte användas lika väl i muskelproteinsyntes. Men det är ju knappast ett problem för en vältränad och frisk man. Lätt som en plätt att komplettera upp med en portion pasta och/eller ett glas mjölk typ.

Lägg något mer ”optimalt” protein efter träning och ät sojabönorna vid en annan tidpunkt t.ex. Alternativt som en del i en ”vanlig” måltid där du sänker lite på köttmängden och ersätter med lite sojabönor. Finns ju många varianter.

Och SJÄLVKLART ska du blötlägga och koka dom före (tillagningsanvisningar står ofta på förpackningen, i alla fall sojabönorna från GoGreen och Risenta), anledningen att jag skrev ”torkade” var ju att det är billigare än konserverade och inte för att jag tycker du ska äta dom torkade.;)

SOJABÖNOR ÄR EN NÄRINGSBOMB!:up:

Tydligen. Tack för tipset :emo-thumb
    Ska ta och blanda en del sojabönor med de andra proteinet i kosten, ekonomiskt om inte annat. Någon platta med tuna o några påsar kyckling blir det alltid.

Calle Sirén wrote:
    Ska man vara riktigt anal så är faktiskt en av de i särklass mest prisvärda proteinkällorna (sett till protein/kr) vassleprotein. Högt BV och förhållandevis billigt.

Mvh Calle

Hm, har aldrig räknat på hur kosttillskott förhåller sig i protein/kr jämfört med vanlig kost. Inte i den utsträckningen iaf.. fast jag är mest ute efter mat nu. Något att fylla upp mina 8h-ätande med =)

Insulinus wrote:
    Euroshopper tonfisk i konserv. kostar 5 kr för ca 140 gram tonfisk och borde ge en 25-35 gram rent protein.
    Ofta amvänt hemma hos mig. :)

Samma här, äckliga jävla Euroshopper-packat-i-fillipinerna-tonfisk! Vidrig men billig, så det går åt några om dagen. Dom hade några på affären av samma märke nyligen, fast dom här var packade i thailand. Betydligt bättre! Kommer handla coops-Xtra i så stor utsträckning som möjligt framöver, kostar väl 0,60 öre mer bara =)

Amohn wrote:
    På grund av gasbildningen när man äter bönor.
    Zyklon-b, cyanvätegas.. =)

I see.:D

Ja flatulensen kan vara ett litet problem initialt, det ska du nog räkna med och kanske inte ÖSA i dig sojabönor om du är ovan vid baljväxter. Viktigt även ur den synpunkten att först skölja ett par gånger, sedan lägga tillräckligt lång tid i blöt samt att sedan koka länge i nytt vatten (d.v.s. koka inte i samma vatten som bönorna varit blötlagda).

Det är bl.a. oligosackarider såsom stackyos och verbaskos som leder till flatulensen, men även fibrerna förstås. Inget farligt dock, tvärtom är det ett bevis på att tarmfermenteringen tagit fart och detta är positivt.:emo-thumb

Eddie Vedder wrote:
    I see.:D

Ja flatulensen kan vara ett litet problem initialt, det ska du nog räkna med och kanske inte ÖSA i dig sojabönor om du är ovan vid baljväxter. Viktigt även ur den synpunkten att först skölja ett par gånger, sedan lägga tillräckligt lång tid i blöt samt att sedan koka länge i nytt vatten (d.v.s. koka inte i samma vatten som bönorna varit blötlagda).

Det är bl.a. oligosackarider såsom stackyos och verbaskos som leder till flatulensen, men även fibrerna förstås. Inget farligt dock, tvärtom är det ett bevis på att tarmfermenteringen tagit fart och detta är positivt.:emo-thumb

Ok, tack för tipsen =) Uppskattas. Är väldigt van med fibrer och dyl dock Äter bla en massa fiberhavregryn med ett tillskott av fibrex i varje dag.

Jag handlar på Willys och Lidl, På vWillys: Alaska pollock 14:- 400g, tonfisk 4:- burken, nötförs 30:-/kg
    På Lidl handlar jag kvarg 12:- per 500g, kycklinginnerfilé 35:- kg

Lidls kvarg är riktigt prisvärt måste jag säga.

FYfan vad tur alla ni har som bor nära willys/lidl måste jag säga ;) skulle göra allt jävla mycket enklare för en fattig student ;) tonfisk för 4.75kr/120gram är det billigaste här.. förutom mjölk då, men vem vill hälla i sig 3-4liter per dag ;)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 67 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.