Home › Forums › Matlagning och Recept › Billiga proteinkällor.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
25 april, 2008 at 07:06 #762798Anonym anvandareMemberholma82 wrote:Jag handlar på Willys och Lidl, På vWillys: Alaska pollock 14:- 400g, tonfisk 4:- burken, nötförs 30:-/kg
På Lidl handlar jag kvarg 12:- per 500g, kycklinginnerfilé 35:- kgExcellent! Detta var basen i vad jag ville höra 35kr/kg för kycklingfilé? Låter vansinnigt billigt ..för det priser får man väl salmonella, fågelinfluensa, kolera, ebola och aids också.
Hardcore! :whistle:
25 april, 2008 at 07:09 #762799Anonym anvandareMemberAmohn wrote:för det priser får man väl salmonella, fågelinfluensa, kolera, ebola och aids också.Hardcore! :whistle:
Inget att oroa sig för som svensk. Dessutom överlever inte Salmonellan över 72 grader celsius och den lilla lilla (ja minimala) risken för att din kyckling skall vara smittad tillintetgörs vid korrekt tillagning.:up:
Om du vill få ännu billigare kyckling men är beredd att jobba lite så är hela kycklingar som man rensar själv faktiskt alltid billigare och håller oftast bättre kvalité än billiga filéer (som ofta har inprutad saltlake för att öka volymen t.ex.).
25 april, 2008 at 09:55 #762800Anonym anvandareMemberholma82 wrote:kycklinginnerfilé 35:- kgDet enda jag hittat är kycklingbröstfilé för 49,90:-/kg.
Innerfilé är ju grymt gott också..Vad heter den kycklingen? Måste köpa.
25 april, 2008 at 10:18 #762801Anonym anvandareMemberUdd3n wrote:Det enda jag hittat är kycklingbröstfilé för 49,90:-/kg.
Innerfilé är ju grymt gott också..Vad heter den kycklingen? Måste köpa.
Kommer inte ihåg, men det är ju innerfilé. Därför är den billigare.
25 april, 2008 at 10:23 #762802Anonym anvandareMemberalaska polock, sen köper du en bit lax då och då för att få i dig lite av fettet. typ 80% pollock resten lax… blir en bra protein källa till lagom pris plus att du får i dig lite fett från laxen som sagt.
25 april, 2008 at 12:18 #762803Anonym anvandareMemberDu får väl dra i dig en hel del krossade linfrön. Dom ligger väl på ca 20% protein.
Fast risken e att man blir väldigt go i magen om man käkar mycket.25 april, 2008 at 14:05 #762804Anonym anvandareMemberInsulinus wrote:DFast risken e att man blir väldigt go i magen om man käkar mycket.Ja eller cyanidförgiftning.
Linfrön bör ses som magmedicin och inget annat. Och bör sväljas HELA för att sedan komma ut oförstörda.
25 april, 2008 at 14:21 #762805Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Inget att oroa sig för som svensk. Dessutom överlever inte Salmonellan över 72 grader celsius och den lilla lilla (ja minimala) risken för att din kyckling skall vara smittad tillintetgörs vid korrekt tillagning.:up:Om du vill få ännu billigare kyckling men är beredd att jobba lite så är hela kycklingar som man rensar själv faktiskt alltid billigare och håller oftast bättre kvalité än billiga filéer (som ofta har inprutad saltlake för att öka volymen t.ex.).
Jag såg ett reportage ang just det där med saltlake förut. Trist men så är det ju. Jag ska nog ta ditt råd och köpa hela kycklingar framöver. Jag har alltid varit väldigt skeptisk till vad man egentligen får när man köper ’färdig’ produkter.
Johannez wrote:alaska polock, sen köper du en bit lax då och då för att få i dig lite av fettet. typ 80% pollock resten lax… blir en bra protein källa till lagom pris plus att du får i dig lite fett från laxen som sagt.Hehe.. ja om inte annat så blir man mätt av det Men det var också ett bra råd. Har inhandlat några polock.
Men jag hittade tyvärr inte kycklingen på lidl för 35:-
Insulinus wrote:Du får väl dra i dig en hel del krossade linfrön. Dom ligger väl på ca 20% protein.
Fast risken e att man blir väldigt go i magen om man käkar mycket.Det kluriga med att äta frön&nötter o dyl i större mängd är att dom kan innehålla en del annat som du får på köpet – tex, jag vet att linfrön innehåller en hel del omega3, därför använder jag dem i gröten på morgonen. Men dom innehåller också en del blåsyra som stryper din syretransport i för stor mängd.
27 april, 2008 at 09:17 #762806Anonym anvandareMemberaaa
27 april, 2008 at 13:00 #762807Anonym anvandareMemberAmohn wrote:Jag har alltid varit väldigt skeptisk till vad man egentligen får när man köper ’färdig’ produkter.Du får precis vad som står. Det står ju alltid angivet både att saltlake ingår, vattenhalten i % o.s.v. Så att kvalitén ofta är sämre på lågprisprodukter men dom hymlar ju i alla fall inte med det och man blir inte ”lurad” åtminstone.
27 april, 2008 at 13:46 #762808Anonym anvandareMemberJag är en av dom där stollarna som är övertygade om att det sitter kameror i offentliga toaletter och att allt inte redovisas i innehållsförteckningen.. sad but true. Det finns regler ang livmedel, men jag är svårflirtad
..det var något jag skulle fråga dig. Minns inte.
Återkommer fall jag kommer på vad det var.27 april, 2008 at 15:00 #762809Anonym anvandareMemberAmohn wrote:Jag är en av dom där stollarna som är övertygade om att det sitter kameror i offentliga toaletter och att allt inte redovisas i innehållsförteckningen.. sad but true. Det finns regler ang livmedel, men jag är svårflirtadJo jag förstår det. Många känner nog samma sak och jag har en känsla av att förtroendet för livsmedelsindustrin rent generellt bara sjunker och sjunker. Vi får ju in mer och mer olika lågpriskedjor/lågprismärken på marknaden, mer och mer ”konstiga” och färdiga produkter, alla regler är numera centralstyrda från EU etc.
Men just angående det där anser jag att du kan vara lugn, jag är mer tveksam till statliga verks fastställanden om hur vissa ämnen påverkar oss och i vilket syfte man de facto släpper igenom vissa saker. T.ex. mängderna nitrit, aspartam, glutamat etc. Alltid kan man ifrågasätta om det verkligen är så noggrant undersökt och till vilkas fördel man sätter gränsvärden (för att gynna konsument eller producent?).
28 april, 2008 at 00:58 #762810Anonym anvandareMemberholma82 wrote:Jag handlar på Willys och Lidl, På vWillys: Alaska pollock 14:- 400g, tonfisk 4:- burken, nötförs 30:-/kg
På Lidl handlar jag kvarg 12:- per 500g, kycklinginnerfilé 35:- kgWhat!? 30kr/kg för nötfärs? Vad har du hittat det nånstans? rena drömpriset ju.
28 april, 2008 at 06:07 #762811Anonym anvandareMemberBra tråd.
Jag hållar ipå med att flytta til Sverige från Danmark, och jag behöver vide hur jeg kan hitta billig protein. Måste hitta en Lidl kan jag se28 april, 2008 at 09:58 #762812Anonym anvandareMemberhåller med perfekt tråd..gärna fler förslag.. Men 30 kr för nötfärs…var har du hittat det ngnstans? låter lite överdrivet..hade jag gärna handlat utav sen alla jäkla priser har höjts som tusan..
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.