Home › Forums › Matlagning och Recept › Billiga proteinkällor.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 maj, 2008 at 22:09 #762828Anonym anvandareMemberAmohn wrote:Tja, euroshoper & happytuna är bland det vidrigaste i tonfiskväg jag ätit. Kanske ska poängtera att tonfisken är ’finfördelad’, ungefär samma som körd-i-en-mixer.. så man kan nog kallt räkna med att det är restprodukter ifrån de finare märkena som bara har malts ner.
Men min ekonomi är sån just nu att varje krona räknas.. och jag tänker tonfisk som tonfisk, och jag kan i nöd äta i princip vad som helst
Word, Euroshoppers finfördelade tonfisk är ju ingen fröjd för en gourmand som mig, det går dock ned om man kryddar lite och blandar med något t.ex pasta.
14 maj, 2008 at 23:41 #762829Anonym anvandareMemberEmol wrote:Word, Euroshoppers finfördelade tonfisk är ju ingen fröjd för en gourmand som mig, det går dock ned om man kryddar lite och blandar med något t.ex pasta.Precis. Bara att bita ihop & göra det bästa av det möjliga.
16 maj, 2008 at 19:57 #762830Anonym anvandareMemberAnnars har vissa konsum (iaf här, dock inte på coop) en norskt märke som heter B&K, TUN i olje. Finns tyvärr inte i vatten men kostar bara 6kr styck och det är RIKTIGT bra kvalite på fisken, stora fina filebitar i varenda burk av de 50+ jag tryckt i mig senaste halvåret. Minst lika bra som Abba som kostar 15kr+/burk :up: Euroshopper odyl som hävdar att deras är finfördelad är rena skämtet, bara slagg produkter verkar det som iaf i de burkar jag provat. Och coops salladstonfisk är ännu värre.
Enda nackdelen är som sagt oljan ifall man deffar, men är bara pressa ur den.
Och som någon säkerligen redan skrivit, sojabönor som man kokar själv, 1kg för 10kr, väldigt mycket bra protein och väldigt näringsrika. Det tillsammans med 10% köttfärs som döljer smaken ifall man inte skulle tycka om sojabönor fungerar riktigt bra.
21 maj, 2008 at 22:22 #762831Anonym anvandareMemberAmohn wrote:Tja, euroshoper & happytuna är bland det vidrigaste i tonfiskväg jag ätit. Kanske ska poängtera att tonfisken är ’finfördelad’, ungefär samma som körd-i-en-mixer.. så man kan nog kallt räkna med att det är restprodukter ifrån de finare märkena som bara har malts ner.Men min ekonomi är sån just nu att varje krona räknas.. och jag tänker tonfisk som tonfisk, och jag kan i nöd äta i princip vad som helst
Jag tycker happytuna (i vatten) är helt ok.
Håller även med att den saknade innehållsförteckningen är suspekt.
Men runt 20gr protein per 100gr lär det väll ändå vara.Föresten när vi ändå är inne på Willy’s tonfisk, har du testat det andra märket Buffe? Det är i bitar, har innehållsförteckning men smaken var inge vidare.
23gr protein per 100gr på denne.21 maj, 2008 at 23:18 #762832Anonym anvandareMemberSvedberg wrote:Jag tycker happytuna (i vatten) är helt ok.
Håller även med att den saknade innehållsförteckningen är suspekt.
Men runt 20gr protein per 100gr lär det väll ändå vara.Föresten när vi ändå är inne på Willy’s tonfisk, har du testat det andra märket Buffe? Det är i bitar, har innehållsförteckning men smaken var inge vidare.
23gr protein per 100gr på denne.Jag tänker så jag också ang proteininnehållet, det är ändå(förhoppningsvis) tonfisk. Men både euroshopper & happytuna innehåller väldigt mkt slagg och benflis. Jag hittade en benbit en gång som såg ut som en kota med tillhörande revben. Och tonfiskar är vad jag vet väldigt stora?
Nope, har inte testat buffe.
Smakade sämre än happytuna? Vad kostar den?22 maj, 2008 at 10:08 #762833Anonym anvandareMemberInsulinus wrote:Euroshopper tonfisk i konserv. kostar 5 kr för ca 140 gram tonfisk och borde ge en 25-35 gram rent protein.
Ofta amvänt hemma hos mig.Trycker du ut vattnet så är det bara 70g kvar… men visst, hyffsat billigt, smakar dock apa
22 maj, 2008 at 15:58 #762834Anonym anvandareMemberLidl har en burk som kostar ca 10 spänn i filebitar den är hel okey faktiskt.
22 maj, 2008 at 16:20 #762835Anonym anvandareMemberCali wrote:Lidl har en burk som kostar ca 10 spänn i filebitar den är hel okey faktiskt.Här i Nässjö kostar den 6:-
22 maj, 2008 at 17:07 #762836Anonym anvandareMemberPicnic Bog fast på lidl. Heter något annat där, kostar 25-30 kr för ett halvkilo.
Per 100gram
Kolhydrat – 0 gram
Protein – 18 gram
Fett – 2 gram22 maj, 2008 at 18:47 #762837Anonym anvandareMemberholma82 wrote:Här i Nässjö kostar den 6:-finns flera olika sorter den som jag testat kostar 10.
nässjö you say, bott och gick gymnasiet i vetlanda jag haha
22 maj, 2008 at 22:31 #762838Anonym anvandareMemberCali wrote:finns flera olika sorter den som jag testat kostar 10.nässjö you say, bott och gick gymnasiet i vetlanda jag haha
Ok, maten är ju billigare här iaf:D
25 maj, 2008 at 11:42 #762839Anonym anvandareMemberAmohn wrote:Jag tänker så jag också ang proteininnehållet, det är ändå(förhoppningsvis) tonfisk. Men både euroshopper & happytuna innehåller väldigt mkt slagg och benflis. Jag hittade en benbit en gång som såg ut som en kota med tillhörande revben. Och tonfiskar är vad jag vet väldigt stora?Nope, har inte testat buffe.
Smakade sämre än happytuna? Vad kostar den?Hehe.. Hittade nyligen 2st benflisor ur en happytuna burk.
Nej har inte smakat buffe än. Kostade ungefär lika mycket som happytunas, +/- 1kr.29 maj, 2008 at 10:42 #762840Anonym anvandareMembersatt och funderade på en sak..hur mycket protein per 100 gram innehåller kalvfärs? är det samma innehåll som i nötfärs? eller?
för isåfall har jag hittat 1 kg för 39.90 och 3 kg för 110 i helsingborg med 10-12% fetthalt..29 maj, 2008 at 13:38 #762841Anonym anvandareMemberKan någon förklara varför vissa billiga tonfiskburkar smakar vidrigt.
Jag tror att man tar de bitar av fisken som kvalitets företagen inte vill ha i sina burkar.
Eller helt enkelt gamla fiskar.
Smaken kan bli sömre på större fiskar.
Eller finns det en bättre förklaring.30 maj, 2008 at 12:31 #762842Anonym anvandareMemberMassive Swede wrote:Kan någon förklara varför vissa billiga tonfiskburkar smakar vidrigt.
Jag tror att man tar de bitar av fisken som kvalitets företagen inte vill ha i sina burkar.
Eller helt enkelt gamla fiskar.
Smaken kan bli sömre på större fiskar.
Eller finns det en bättre förklaring.Tror dom tar och spolar av det som blir kvar på ben och hud och malar ihop det så att det ser ut som något, trycker i den i nån burk, smäller på en klisterlapp och kränger iväg det i hopp om att ”alltid är det nån som köper det”
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.