Billiga proteinkällor.

Home Forums Matlagning och Recept Billiga proteinkällor.

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 61 through 67 (of 67 total)
  • Author

Köttets smak påverkas av många faktorer, glykogenhalt i muskler vid slakt (vilket påverkar slugiltigt pH), inträde av rigor mortis och post rigor, hur fiskarna har utfodrats under levnadstiden (varför vildfångad fisk innebär en större garanti för bra kvalité än odlad även om odlad fisk givetvis kan vara av mycket god kvalité även den), åldern på fisken och så givetvis hur köttet sedan förvaras, mals ned, vilka delar man väljer ut, vad som blandas i, hur man saltar o.s.v.

Titta i en burk med Euroshoppers tonfisk, där hittar du t.o.m. bitar av fenorna.:D

Att köttkvalité generellt blir sämre och sämre beroende på hur djuren faktiskt har det i livet är jag dock glad för. Det innebär ju trots allt att man kan göra en ekonomisk vinst i att ta väl hand om sina djur, förutsatt att konsumenterna ställer någorlunda krav. Och sålänge man kan tjäna pengar på att ta väl hand om djuren så ökar ju chanserna för att det ska uppfyllas någorlunda. Kanske lite väl offtopic men den blödiga djurälskaren i mig kunde inte hålla känslorna tillbaka.:D

Eddie Vedder wrote:
    Titta i en burk med Euroshoppers tonfisk, där hittar du t.o.m. bitar av fenorna.:D

Att köttkvalité generellt blir sämre och sämre beroende på hur djuren faktiskt har det i livet är jag dock glad för. Det innebär ju trots allt att man kan göra en ekonomisk vinst i att ta väl hand om sina djur, förutsatt att konsumenterna ställer någorlunda krav. Och sålänge man kan tjäna pengar på att ta väl hand om djuren så ökar ju chanserna för att det ska uppfyllas någorlunda. Kanske lite väl offtopic men den blödiga djurälskaren i mig kunde inte hålla känslorna tillbaka.:D

Håller med dig ang behandlingen av djuren. Är själv blödig när det kommer till djur.. människor är en annan femma ;) Det är ju också en prioriteringsfråga. Tyvärr sitter jag inte i en position att lägga varken pengar, tid eller ork på att ställa krav som konsument.

Är kvalitén på själva proteinet i de billigare märkena, där mkt restprodukter förekommer, sämre eller likvärdig de dyrare märkena?

Eddie Vedder wrote:
    Köttets smak påverkas av många faktorer, glykogenhalt i muskler vid slakt (vilket påverkar slugiltigt pH), inträde av rigor mortis och post rigor

Vilken påverkan har glykogenet/ph? Förutom smaken.

Amohn wrote:
    Är kvalitén på själva proteinet i de billigare märkena, där mkt restprodukter förekommer, sämre eller likvärdig de dyrare märkena?

Där är nog skillnaden mycket liten. Men det beror ju på mängden kolagen, bindväv o.s.v. Med andra ord lär kvalitén variera lite beroende på vilka delar som finns nermalda men det är ju definitivt inte en fråga om fullvärdigt i burk 1 och icke fullvärdigt i burk 2.

SÅ panikartat är det inte med superb proteinkvalité jämt och ständigt.;) De flesta av oss äter både mer protein än vi behöver rent kvantitavt samt från en stor mängd fullvärdiga källor.

Amohn wrote:
    Vilken påverkan har glykogenet/ph? Förutom smaken.

Om fisken t.ex. fått kämpa väldigt vid fångst så kan den ha hunit tömma en stor del av sitt muskelglykogen under den kampen. När fisken sedan är död kommer inte så mycket glykogen finnas kvar för mjölksyrabakterier att fermentera så pH sjunker inte lågt nog och köttet får sämre hållbarhet.

Samma sak gäller gris och ko, ett kötts pH är optimalt vid 5.5 och fiskköttets pH når sällan lägre än 6.5 då deras glykogendepåer är lägre än andra köttdjurs. Köttets pH ska helst inte nå den punkten varken för fort eller för långsamt samt under gynnsam temperatur. Köttet smakar inte lika bra, kan se olika tilltalande ut samt bli mer lättangripligt för mikroorganismer.

Till er som brukar större mängder tonfisk:

Finns det ekologisk tonfisk på burk att få tag på?

Försöker äta så mycket eko jag kan. Kunde man hitta ekologisk tonfisk vore det en klar fördel.

meeper wrote:
    Till er som brukar större mängder tonfisk:

Finns det ekologisk tonfisk på burk att få tag på?

Försöker äta så mycket eko jag kan. Kunde man hitta ekologisk tonfisk vore det en klar fördel.

Det finns nog, men jag har aldrig sett det. Du får be någon obskyr liten lanthandel att ta hem några burkar, för några månadslöner per burk..

Meddela gärna ifall du får tag på något. Jag är faktiskt för eko och hade jag råd så skulle jag handla mer sådant (Jag inser ironin, för att priserna ska gå ner så måste man börja handla ekologiskt trots de höga priserna, annars blir det aldrig biligare.. men orka).

Eddie – Innehåller tonfisk någon nämnvärda mängder omega3?

Amohn wrote:
    Eddie – Innehåller tonfisk någon nämnvärda mängder omega3?

Nej.

Det är ju bara du läser på innehållsförteckningen. Du ser ju själv hur fettsnålt det är.

Men får du tag på en fetare variant, typ filéer, så lär halten vara bättre. Men annars är det ju rent logiskt så att jättelite fett såklart innebär lite omega-3.

Eddie Vedder wrote:
    Nej.

Det är ju bara du läser på innehållsförteckningen. Du ser ju själv hur fettsnålt det är.

Men får du tag på en fetare variant, typ filéer, så lär halten vara bättre. Men annars är det ju rent logiskt så att jättelite fett såklart innebär lite omega-3.

Dhö..
    :D

Viewing 7 posts - 61 through 67 (of 67 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.