Home › Forums › Matlagning och Recept › blodpudding, bra eller anus?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 augusti, 2007 at 18:09 #826234Anonym anvandareMember
Hej å hå. funderar på hur det är med blodpudding, är ju rikt på protein å järn + en massa fett , men de borde ju funka som bulkmat, eller?
nån som har något att säga om saken?tacke care! /Alle
11 augusti, 2007 at 18:09 #83995Anonym anvandareMember11 augusti, 2007 at 19:02 #826235Anonym anvandareMemberFå saker är så rikt på järn som blodpudding. Just därför försöker jag äta blodpudding (eller leverpastej) då och då. Finns ju lättblodpudding med ca 15 procent fett, så jättefet behöver man ju inte bli:)
11 augusti, 2007 at 19:15 #826236Anonym anvandareMemberRobert Svensson wrote:Under bulk är väl allt tillåtet?haha! +1 de e ju sant de kanske inte är supergott men ja fick en släng av skolmatsnostalgi så ja for å köpte lite
11 augusti, 2007 at 19:15 #826237Anonym anvandareMemberalle wrote:Hej å hå. funderar på hur det är med blodpudding, är ju rikt på protein å järn + en massa fett , men de borde ju funka som bulkmat, eller?Blodpudding är som sagt väldigt järnrikt och EXTREMT gott!!!
Blodproteinet är mig veterligt ganska värdelöst så att prioritera med någon fullvärdig proteinkälla kan ju vara klokt (någon som sa bacon? )
Hursomhelst är det ju inte på något sätt skitmat, men heller inget man bör leva på direkt. Någon gång ibland kan allt ätas, blodpudding är inget undantag. Billigt är det ju dessutom så det skriker om det.
11 augusti, 2007 at 19:20 #826238Anonym anvandareMemberMycket fett och en hel del risiga kolhydrater…jag lutar mer åt anus;)
11 augusti, 2007 at 19:35 #826239Anonym anvandareMemberAndreas Guiance wrote:Mycket fett och en hel del risiga kolhydrater…jag lutar mer åt anus;)kan nog stämma…slaktavfall ftw!:p drog iaf i mig ett lass med lingonsylt och stekt bacon + ett stort glas mjölk, nog smaka de ordetlig husmanskost alltid, men mer än 1 gång i veckan blir de inte.
12 augusti, 2007 at 00:08 #826240Anonym anvandareMember… de som är riktigt hardcore beställer blod från slakteriet och kokar sin egen blodkorv, bland annat min salig mormor. Vi vanliga dödliga får hålla tillgodo med fabrikstillverkad. Inte helt fel.
Blodkorven skärs i tunna skivor. Den steks sedan ganska hårt på medelstark värme i stekpanna – helst gjutjärn! Den steks utan fett, eller helst en knivsudd riktigt smör.
Serveras med knaperstekt bacon, rårörda lingon (kan röras med lite grädde) och riven morot – blanda gärna in lite rivet äpple också, det blir kanongott. Eventuellt med lite citronjuice så blir inte äpplet brunt och fult.
12 augusti, 2007 at 16:23 #826241Anonym anvandareMemberBashful_Bob wrote:… de som är riktigt hardcore beställer blod från slakteriet och kokar sin egen blodkorv, bland annat min salig mormor.Morsan har ju snackat om sin uppväxt, bl.a. om hur hon rörde i blodet så att det inte skulle koagulera när de slaktade kalvarna. Hon gillar blodpudding!
12 augusti, 2007 at 17:06 #826242Anonym anvandareMemberBlodpudding kan ingå som en del av vilken nyttig kost som helst. Som allt annat är det inget man uteslutande bör basera sin diet på, men att äta något järnrikt mål blodpudding i veckan finns det inga negativa aspekter med.
12 augusti, 2007 at 17:38 #826243Anonym anvandareMemberAndreas Guiance wrote:Mycket fett och en hel del risiga kolhydrater…jag lutar mer åt anus;)Vi vet Andreas, men här diskuterar vi blodpudding.
:ph34r:
MVH
12 augusti, 2007 at 18:10 #826244Anonym anvandareMemberGittan wrote:Få saker är så rikt på järn som blodpudding. Just därför försöker jag äta blodpudding (eller leverpastej) då och då. Finns ju lättblodpudding med ca 15 procent fett, så jättefet behöver man ju inte bli:)Den finns även med 9% fett och utan tillsatt socker.
Vad är du ute efter med din bulk? Att bara gå upp i vikt, så kan du ju äta vad du vill.
13 augusti, 2007 at 12:31 #826245Anonym anvandareMemberJag har hört att man inte ska dricka mjölk till blodpudding eftersom det hindrar kroppen från att ta upp järnet. Är jag helt ute och cyklar?
Fast vatten till blodpudding är ju inte lika gott!
13 augusti, 2007 at 13:26 #826246Anonym anvandareMemberjosfin wrote:Jag har hört att man inte ska dricka mjölk till blodpudding eftersom det hindrar kroppen från att ta upp järnet. Är jag helt ute och cyklar?Fast vatten till blodpudding är ju inte lika gott!
Du får dricka juice istället, så kommer kroppen att ta upp järnet :emo-thumb
13 augusti, 2007 at 16:45 #826247Anonym anvandareMemberjosfin wrote:Jag har hört att man inte ska dricka mjölk till blodpudding eftersom det hindrar kroppen från att ta upp järnet. Är jag helt ute och cyklar?!Nejdå, du är inte ute och cyklar. Kalcium hämmar järnabsorbtionen, det stämmer.
Som Baboom säger kan du ju välja juice istället eftersom C-vitamin förbättrar absorbtionen av järnet. Idag finns det ju kalciumberikad juice så se upp med att inte välja den bara.
Fast allvarligt talat behöver du egentligen inte oroa dig om du inte får i dig för lite järn i din vanliga kost. Trots ett glas mjölk kommer inte upptaget av varenda litet mg järn gå till spillo och eftersom blodpudding är så extremt järnrikt i vilket fall kommer du få i dig en del. Så om inte en viss järnförlust känns som någon katastrof i förhållande till hur gott du tycker det är att dricka mjölk till så kan du gott välja mjölk ändå.:up:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.