Bönrecept mottages!

Home Forums Matlagning och Recept Bönrecept mottages!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • Author

Skulle vilja ha lite recept på hur man gör bönröror etc.

Alla recept välkomnas!:emo-thumb

det finns så otroligt mycket man kan göra, men ett förslag, gör bara en marinad typ, soja, olja, vitlök och låta dom ligga i det sen blanda med hackad tomat och äta till övrig mat el sallad sen e ju hommus en klasiker, mixa kikärter blanda i vitlök, olivolja,salt, lite peppar, citronsaft, använd som pålägg el dipp

Varför använder du inte sökfunktionen? Det finns redan trådar om detta.

SheeBa wrote:
    Varför använder du inte sökfunktionen? Det finns redan trådar om detta.

Jaha, vad sökte du på då? Hittade nämlingen inte när ja sökte på bönor etc.

Alltså jag är ledsen, men jag ser oxå att det är svårt att hitta med sökfunktionen. Jag vet att det finns massor med recept, men de finns i trådar som handlar om annat..

Här kommer några av mina då:

Röd Linsröra
    2 dl kokta röda linser
    3 msk olivolja
    saft av ½ citron
    salt

Kidneybeanpuré
    1 brk kidneys
    1 schalottenlök
    3 krm ingefära
    3 msk olivolja

Svartböndipp
    1 brk svarta bönor
    2 msk olja
    1 msk honung
    ½ röd chili
    skal o saft från ½ lime
    salt

SheeBa wrote:
    Alltså jag är ledsen, men jag ser oxå att det är svårt att hitta med sökfunktionen. Jag vet att det finns massor med recept, men de finns i trådar som handlar om annat..

Här kommer några av mina då:

Röd Linsröra
    2 dl kokta röda linser
    3 msk olivolja
    saft av ½ citron
    salt

Kidneybeanpuré
    1 brk kidneys
    1 schalottenlök
    3 krm ingefära
    3 msk olivolja

Svartböndipp
    1 brk svarta bönor
    2 msk olja
    1 msk honung
    ½ röd chili
    skal o saft från ½ lime
    salt

Tack för tipsen!:up:

Jag brukar göra Hoummus:

Kikärter 1 burk (lättast att ta från burk första gången kanske om man inte vill hålla på att koka och blötlägga)

Olja 1-3 msk (oliv eller den du gillar bäst, jag brukar göra den på en omegaolja som jag äter, så får jag i mig den :-)

Tahini- sesampasta 2-5 msk (kan hoppa över detta om man inte har den hemma)

Vitlök, salt, ev pressad citronsaft efter smak

Mixa ihop allt, lättast med mixerstav, klart på ca 30 sekunder :)

Jättegott på bröd, eller till bakad potatis och annan mat.

brukar själv steka nötfärs, tillsätta en kryddblandning (taco eller egen blandning) när den är färdig vänder jag i en burk vita bönor och en burk med röda och låter bönorna bli varma i pannan. Blanda en sallad och du har massor av protein och vitaminer ;)
    ingen röra direkt med bönor iaf…

1burk KidneyBöner
    2burkar Tonfisk
    1/2 rödlök
    Liten klick majonäs
    Chillisås
    tomater
    Gurka majs

Perfekt att ha i kylen på jobbet räcker till två luncher/middag. Käka lite pasta till. Eller rör ned den direkt. Även perfekt för stranden.

Häll en burk kikärtor i en skål.
    Lägg i en näve hackad bladpersilja eller vanlig om man vill det.
    Pressa i en vitlöksklyfta o stänk över lite olivolja. Rör om… mums:P

jag är ju då helt galen i indisk mat… testa detta;)

Olivolja
    ingefära
    vitlök
    kanel
    curry
    gurkmeja
    spiskummin
    o lite nejlika
    1 kyckling buljong tärning

Värm upp alla kryddor i en panna och stek kycklingfile i det… luktar mumma!

Därefter tillsätt kikärtor och lök, kanske lite paprika om man vill. låt allt bli varmt – servera.

Blanda ihop kessella eller matlagnings yoghurt med lite mango (ev chutney) com bryter av mot den färgstarka och smakrika samt fantasiskt goda maten:emo-thumb

(Har man inte alla kryddor kan man använda färdig garam masala kryddblandning, fast det blir godare om man blandar själv)

Eftersom jag jobbat som kock i en vegatarisk restaurang känner jag mig manad att svara.

Det enklaste är att göra bön och linsbiffar. Det kan göra dom av nästan vad som helst. Linser, ris rödbetor och allt möjligt gott. Krydda som du har lust. Bakplåtspapper i ugnen. Du behöver inte ha fett i i huvud taget. Ät med råris, sallad och en yoghurt baserad sås. Gott som bara fan.

En annan extremt god rätt är haricot verts blandat med kidneybönor och sesamfrön. Salta och droppa sesam olja på. Sjukt gott.

Tricket med att jobba med bönor är att alltid använda torkade som du blötlägger. Burk bönor är katastrof. Inte så mycket för näringsvärdet, det bara smakar extremt äckligt. Jag tillagar rätt mycket i taget. Det håller ungefär fem dagar i kylslåp och jag grabbar en näve till varje måltid. det är för mycket meck att blötlägga och koka upp till varje måltid.

Linnssoppa är en annan vinnare. Väl avsköljda linser, (alltid viktigt när du jobbar med linser) och vatten, lök och någon buljong. 8 minuter på spisen och klart. Jättegott och jättenyttigt. Du kan ha i vilka grönsaker som helst.

Nej, jag är trots det här inte vegetarian. Bönor är bara mycket gott och mycket nyttigt.

[http://www.risenta.se/halsoguiden2/10.html]

[http://www.risenta.se/Recept.htm]

Borde hålla grytan kokande ett tag…

Lizard

God bönsallad
    3oliks sorters bönor, man väljer själv vilka. jag brukar ha borlottibönor, svartabönor och kidneybönor. sen 0,5dl olja, 1msk balsamvinäger, 1rågad tsk italiensk salladskrydda, persilja och rödlök. riktigt gott till kyckling el kött. låt den stå i kylen ett tag. gör den gärna kvällen före.. min favvorit nu i sommar..funkar både till fest och vardag..:up:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.