Bönrecept mottages!

Home Forums Matlagning och Recept Bönrecept mottages!

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 16 through 21 (of 21 total)
  • Author
    830501 wrote:
    God bönsallad
    3oliks sorters bönor, man väljer själv vilka. jag brukar ha borlottibönor, svartabönor och kidneybönor. sen 0,5dl olja, 1msk balsamvinäger, 1rågad tsk italiensk salladskrydda, persilja och rödlök. riktigt gott till kyckling el kött. låt den stå i kylen ett tag. gör den gärna kvällen före.. min favvorit nu i sommar..funkar både till fest och vardag..:up:

Den är kanon!

Mixa 1 burk avsköjda Kidneybönor med soltorkade tomater (efter behag), lite olivolja och salt. Kläm gärna i några droppar citron eller lite kapris för att piffa upp smaken!
    Supergott!!!

Hej!

Jag såg denna tråd och blev glad =)

Idag gjorde jag och min flickvän en god middag vi hade hittat i nån sån lite broschyr från Arla (tror jag det var)

Det var lax.. och till det åt man en röra med bönor, det var första gången för mig jag åt bönor på det viset, men jäsiken, det var kanon!

Gärna fler recept som funkar bra i matlådor vill jag ha!

Dessa maträtter, går dom att göra klara, och sen frysa in.. blir dom ätbara sen nrä dom är tinade eller blir det bara skit? Annars hur länge håller dom i kylen? Jag brukar nämligen göra mat för typ 2 veckor åt gången till mina matlådor.

Het röra med citron och basilika

1 burk kikärter,
    sköljda och avrunna
    1 röd chilifrukt, i bitar med
    eller utan kärnor och lameller
    20-25 basilikablad
    1 tsk citronskal, rivet
    1 msk citronsaft
    1 vitlöksklyfta, pressad
    3-4 msk Zeta olivolja
    1/2 tsk salt

Så här gör du
    Lägg kikärter och alla kryddor utom saltet i en matberedare. Tillsätt olivolja
    och kör till jämn konsistens. Smaka av med salt.

Gott till fisk eller kött!

Ett annat enkelt sätt (egentligen inget recept) är att bara göra en pastasallad och hälla på en burk bönor, det är rätt gött och framför allt lätt att laga.

Kikärts curry

1 surt äpple (vi tar alltid granny smith)
    1 stor banan eller en och halv små
    2 gula lökar
    2 burkar kikärtor(färdiga sånna i konservburk)
    1 burk goda krossadetomater (inte sånna billiga )
    2-3 vitlöksklyftor
    2 msk soja (mr Chengs typ eller liknande)
    2 msk curryvindaloo (vanlig curry går oxå jättebra, vindaloo är en starka version men den finns på hemköp)
    1 msk paprikapulver
    2-3 kanelstänger (vanlig kanel går med bra men roliga med stängerna)
    15 gram fryst persilja (en halv sån liten låda från findus du vet)

Hacka lök äpple och banan å fräs i olivolja, så det blir mjukt. Häll i curryn och paprika pulvret å fräs nån minut. Nu kan du lägga i tomatkrossen +soja+hackad vitlök+ kanelstänger och 1 dl vatten och låt koka under lock i gryta ca 20 min. Nu 20 min senare om det ser torrt ut häl på lite mer eller tvärtom koka utan lock om det ser vattnit. Skölj kikärtorna i vatten ta bort dåliga om det finns(svarta äckliga) Du kan nu hälla i alla kikärtor och persiljan Låta det bli varmnt (3-4 min) Servera med Basmati ris (indisk ris finns på hemköp) och det viktigaste Naan bröd (indisktbröd finns med på hemköp). När det kommer till Naan brödet så är det säkert inte nyttit alls men det är underbart gött, vi har alltid det till.

Viewing 6 posts - 16 through 21 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.