Brödrecept?

Home Forums Matlagning och Recept Brödrecept?

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Hej

Jag har bestämt mig för att själv baka bröd så att jag exakt kan bestämma vad jag skall ha i det. Eftersom jag aldrig ha bakat bröd förut så behöver jag lite hjälp. Ett recept som jag tyckte var intressant är följande:

8 dl rågsikt
    2 dl rågkross
    1 dl havre eller vetekli
    1 dl linfrö
    1 tsk salt
    1 msk bikarbonat
    1 dl lingonsylt
    2 msk ljus sirap
    5 dl mild yoghurt

Receptet följde med en gruppreklamstidning, men jag ville inte ha lingonsylt eller ljussirap i brödet. Jag undrar om man kan modifiera detta recept så att det kan göras nyttigare?

Går det att byta ut yoghurten mot kvarg?

Är detta recept nyttigt överhuvudtaget?

Finns det andra recept på nyttiga fullkornsbröd som någon kan rekommendera?

mvh

Inte en enda som bakar här på body?

mvh

men det finns ju massa bröd recept ute redan.. prova sökfunktionen vet ja!:emo-thumb

ellen wrote:
    men det finns ju massa bröd recept ute redan.. prova sökfunktionen vet ja!:emo-thumb

Hittade inga recept när det gäller fullkornsbröd?

Hittar du?

mvh

goldeneagle wrote:

Receptet följde med en gruppreklamstidning, men jag ville inte ha lingonsylt eller ljussirap i brödet. Jag undrar om man kan modifiera detta recept så att det kan göras nyttigare?

Går det att byta ut yoghurten mot kvarg?

Är detta recept nyttigt överhuvudtaget?

Finns det andra recept på nyttiga fullkornsbröd som någon kan rekommendera?

mvh

Hej!
    Den lilla mängden sirap brukar gå åt i jäsningen så jag tror inte du behöver ta bort den då det behövs för att brödet skall jäsa. Lingonsylten kan du ta bort och slänga i vanliga lingon eller några andra bär eller skita i det helt. Nötter kanske? Tänk på att det kan bli lite torrt då lingonsylten innehåller lite vätska. Kvarg går också att ta istället för ýoughurt men samma sak där, det är inte lika blött som youghurt men gå på känslan, släng i lite mjölk/vatten om du tycker det verkar för torrt! Lycka till!

Yana wrote:
    Hej!
    Den lilla mängden sirap brukar gå åt i jäsningen så jag tror inte du behöver ta bort den då det behövs för att brödet skall jäsa. Lingonsylten kan du ta bort och slänga i vanliga lingon eller några andra bär eller skita i det helt. Nötter kanske? Tänk på att det kan bli lite torrt då lingonsylten innehåller lite vätska. Kvarg går också att ta istället för ýoughurt men samma sak där, det är inte lika blött som youghurt men gå på känslan, släng i lite mjölk/vatten om du tycker det verkar för torrt! Lycka till!

Tack för tipsen!

Har du tips om andra nyttiga brödrecept?

Har fått ett intresse för att baka eget bröd (har dock ej börjat än) istället för att köpa färdigt.

mvh

Stopp, stopp!
    Vill du inte ha lingon i ditt bröd så måste du även ta bort bikarbonaten eftersom denna behöver lingonen för att jäsningen ska bli bra. Byt altså bikarbonaten till jäst

Jag brukar göra rågbullar
    1 pkt jäst
    1 burk kesella
    5 dl vatten
    2 tsk salt
    1 msk socker
    7 dl grovt rågmjöl
    6 dl vetemjöl

Detta är grundreceptet men jag brukar mixtra lite med mjölsorterna, lite vetemjöl bör man dock ha så att degen jäser…

Det brukar funka bra

De här är de bästa recepten av de jag gjort:

[http://www.recepten.se/recept/fiberrika_brytbroed.html]
    (fast jag brukar köra lite mer vetegroddar, lite mer vetekross och lite havrekross i också, ca 1 dl extra av varje och skär då ner på vanligt vetemjöl)

[http://www.recepten.se/recept/morotsbroed.html]
    (även här i med lite mer vetegroddar, vetekross och havrekross och sen rostade jag solroskärnorna också)

Fed up wrote:
    De här är de bästa recepten av de jag gjort:

[http://www.recepten.se/recept/fiberrika_brytbroed.html]
    (fast jag brukar köra lite mer vetegroddar, lite mer vetekross och lite havrekross i också, ca 1 dl extra av varje och skär då ner på vanligt vetemjöl)

[http://www.recepten.se/recept/morotsbroed.html]
    (även här i med lite mer vetegroddar, vetekross och havrekross och sen rostade jag solroskärnorna också)

Tack för tipsen!

Skall testas efter deffen.

mvh

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.