Cheesecake?

Home Forums Matlagning och Recept Cheesecake?

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Hej! Jag undrar om någon har ett recept på cheescake utan socker eller vitt mjöl. (inga sötningsmedel heller).
    Jag har en tjejkompis som har blivit allergisk mot ovanstående och det hade varit kul att ändå kunna bjuda henne på något gott.

MVH Jeanette

Har inte provat denna variant själv…..men den låter god.

Cheesecake med vanilj & citron

Den här fyllningen har fått smak av vaniljyoghurt och citron. Vad man garnerar med är frivilligt vilket ger stor variationsmöjlighet och bara fantasin sätter gränser. Välj mellan skivade färska jordgubbar, nötter, hallon, blåbär eller annan frukt på toppen.

8-10 bitar

Botten

50-75 g smör
    10 digestivekex
    2 krm kanel
    50 g malda/mixade hasselnötter
    3 msk krossade linfrön

Börja med att smälta smöret och blanda det sedan med finstötta kex, mixade nötter, kanel och linfrön. Tryck ut bottnen med fingrarna i en form med löstagbara kanter.

Fyllning

100 g philadelphiaost light
    1 dl lättyoghurt vanilj
    1 vaniljstång, de urgröpta svarta fröna
    1/2 dl florsocker
    3-4 gelatinblad
    rivet skal och saften från en citron
    1 brk kesella lätt

Börja med att lägga gelatinet i blöt i kallt vatten i en djup tallrik eller bunke. Riv citronskalet fint och pressa ur saften i en bunke. Blanda sedan ner philadelphiaost light, lätt vaniljyoghurt, de svarta fröna från vaniljstången, florsocker och lättkesellan i saften och skalet från citronen.

Krama ur vattnet ur de nu sladdriga gelatinbladen och lägg dem i en liten kastrull. Smält dem på låg värme under omrörning. Tillsätt det flytande gelatinet i en jämn stråle till blandningen i bunken, rör hela tiden. Häll över smeten i formen och ställ in i kyl i 2 timmar. Garnera med favoritfrukter och bär. Alternativ botten till cheesecaken, utan digestivekex är pajskalet

Om hon inte tål vetemjöl så bör du inte bjuda henne på receptet ovan, då digestivekex innehåller vetemjöl. Men du kanske kan hoppa över kexen.

Florsocker är ju också socker och det tålde hon ju inte, och vaniljyoghurten innehåller ju också antingen socker eller sötningsmedel.

Missade det andra. :) Tur att någon är med.

Hej! Ursäkta att jag inte svarat tidigare men har varit utomlands.

Tack för receptet men som de här ovan har skrivit så får jag plocka väck en del grejer – digestivekex innehåller både socker och vitt mjöl men jag kan säkert hitta på något annat, och florsocker får jag oxå ta bort. Annars var det ett jättebra recept och jag ska prova det när jag träffar henne i helgen.

Tack

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.