Home › Forums › Matlagning och Recept › Cheesecake?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
4 augusti, 2006 at 21:42 #90986Anonym anvandareMember4 augusti, 2006 at 21:42 #981636Anonym anvandareMember
Hej! Jag undrar om någon har ett recept på cheescake utan socker eller vitt mjöl. (inga sötningsmedel heller).
Jag har en tjejkompis som har blivit allergisk mot ovanstående och det hade varit kul att ändå kunna bjuda henne på något gott.MVH Jeanette
8 augusti, 2006 at 11:08 #981637Anonym anvandareMemberHar inte provat denna variant själv…..men den låter god.
Cheesecake med vanilj & citron
Den här fyllningen har fått smak av vaniljyoghurt och citron. Vad man garnerar med är frivilligt vilket ger stor variationsmöjlighet och bara fantasin sätter gränser. Välj mellan skivade färska jordgubbar, nötter, hallon, blåbär eller annan frukt på toppen.
8-10 bitar
Botten
50-75 g smör
10 digestivekex
2 krm kanel
50 g malda/mixade hasselnötter
3 msk krossade linfrönBörja med att smälta smöret och blanda det sedan med finstötta kex, mixade nötter, kanel och linfrön. Tryck ut bottnen med fingrarna i en form med löstagbara kanter.
Fyllning
100 g philadelphiaost light
1 dl lättyoghurt vanilj
1 vaniljstång, de urgröpta svarta fröna
1/2 dl florsocker
3-4 gelatinblad
rivet skal och saften från en citron
1 brk kesella lättBörja med att lägga gelatinet i blöt i kallt vatten i en djup tallrik eller bunke. Riv citronskalet fint och pressa ur saften i en bunke. Blanda sedan ner philadelphiaost light, lätt vaniljyoghurt, de svarta fröna från vaniljstången, florsocker och lättkesellan i saften och skalet från citronen.
Krama ur vattnet ur de nu sladdriga gelatinbladen och lägg dem i en liten kastrull. Smält dem på låg värme under omrörning. Tillsätt det flytande gelatinet i en jämn stråle till blandningen i bunken, rör hela tiden. Häll över smeten i formen och ställ in i kyl i 2 timmar. Garnera med favoritfrukter och bär. Alternativ botten till cheesecaken, utan digestivekex är pajskalet
8 augusti, 2006 at 14:50 #981638Anonym anvandareMemberOm hon inte tål vetemjöl så bör du inte bjuda henne på receptet ovan, då digestivekex innehåller vetemjöl. Men du kanske kan hoppa över kexen.
8 augusti, 2006 at 14:58 #981639Anonym anvandareMemberFlorsocker är ju också socker och det tålde hon ju inte, och vaniljyoghurten innehåller ju också antingen socker eller sötningsmedel.
8 augusti, 2006 at 15:14 #981640Anonym anvandareMemberMissade det andra. Tur att någon är med.
18 augusti, 2006 at 13:08 #981641Anonym anvandareMemberHej! Ursäkta att jag inte svarat tidigare men har varit utomlands.
Tack för receptet men som de här ovan har skrivit så får jag plocka väck en del grejer – digestivekex innehåller både socker och vitt mjöl men jag kan säkert hitta på något annat, och florsocker får jag oxå ta bort. Annars var det ett jättebra recept och jag ska prova det när jag träffar henne i helgen.
Tack
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.