Home › Forums › Matlagning och Recept › cheesecake med pepparkakas smak
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 november, 2007 at 14:57 #78966Anonym anvandareMember6 november, 2007 at 14:57 #707246Anonym anvandareMember
Efterlyser ett recept som jag sett för länge sedan här men tappat bort det. Någon som har det? Det var typ en cheesecake med pepparkakas smak har jag för mig väldigt god var den.
Någon som känner igen detta skulle vilja ha receptet på denna.7 november, 2007 at 22:05 #707247Anonym anvandareMember8 port
3 ägg
2 dl vispgrädde
100-125 g Philadelphiaost
½ dl socker
1 tsk vanilj- eller vanillinsocker
2 msk pepparkakskrydda o kanelGarnering: Valfritt
2-3 digestivekex, vindruvor, kiwi, jordgubbarSkilj på äggvitor och äggulor. Vispa vitorna till hårt skum. Vispa grädden. Rör sönder osten. Blanda osten med gulorna, en i taget och tillsätt socker och vaniljsocker. Rör sedan ner grädden. Vänd ner äggvitan sist.
Häll blandningen i en rund bakform med löstagbar bottwn. Ställ formen övertäckt i frysen, minst 4 timmar. Den kan förvaras i frysen i flera veckor utan att bli dålig.
Tag kakan ur frysen ca 30 min före servering. Strö över krossade digestivekex och garnera med frukt och bär.7 november, 2007 at 22:12 #707248Anonym anvandareMemberLinda Byström wrote:8 port3 ägg
2 dl vispgrädde
100-125 g Philadelphiaost
½ dl socker
1 tsk vanilj- eller vanillinsocker
2 msk pepparkakskrydda o kanelGarnering: Valfritt
2-3 digestivekex, vindruvor, kiwi, jordgubbarSkilj på äggvitor och äggulor. Vispa vitorna till hårt skum. Vispa grädden. Rör sönder osten. Blanda osten med gulorna, en i taget och tillsätt socker och vaniljsocker. Rör sedan ner grädden. Vänd ner äggvitan sist.
Häll blandningen i en rund bakform med löstagbar bottwn. Ställ formen övertäckt i frysen, minst 4 timmar. Den kan förvaras i frysen i flera veckor utan att bli dålig.
Tag kakan ur frysen ca 30 min före servering. Strö över krossade digestivekex och garnera med frukt och bär.7 november, 2007 at 23:00 #707249Anonym anvandareMemberEn annan med äpplesmak oxå, lite krångligare dock…
6-8 portioner
Ingredienser
Botten
15 st grahamskex
2 msk Råsocker
50 g smör eller margarinFyllning 1
4 syrliga äpplen
4 msk Råsocker
1 msk kanel
25 g smör eller margarin
3 tsk pepparkakskryddaFyllning 2
1 burk kesella
2 dl vispgrädde
2 msk Råsocker
1 tsk VaniljsockerGarnering
1 1/2 dl vispgräddeKrossa kexen. Smält matfettet. Blanda kexsmulorna, det smälta fettet och råsockret. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant.
Skala, kärna ur och skär alla äpplen i klyftor. Stek klyftorna mjuka i matfettet, råsockret och kanelen. Lägg äppelklyftorna på kexbotten.
Vispa grädden med både råsockret och vaniljsockret till fast skum. Vänd ned kesellan i grädden. Bred ut gräddkrämen över äppelklyftorna. Ställ det kallt.
Vispa grädden till garneringen. Ta kakan ur formen. Spritsa ut toppar uppe på äpple-cheesecake.
8 november, 2007 at 08:43 #707250Anonym anvandareMemberIngredienser
10-12 bitar
Botten
100 g smör
225g smulade pepparkakor
1/2 tsk kanelFyllning
3 ägg
1 dl strösocker
1/2 dl majsstärkelse
500 g KESELLA
4 dl crème fraiche
rivet skal o saft av en apelsin
2 msk vanillinsockerGarnering
1 1/2 dl aprikosmarmelad (eller apelsin) Pudra med lite kanelGör så här
Sätt ugnen på 150°. Smält smöret. Mixa kexen och blanda med smör och kanel. Tryck ut smulorna på botten och upp mot kanterna på en bakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Rör ihop ingredienserna till fyllningen och häll den i formen. Grädda i mitten av ugnen i ca 50 min tills kakan stelnat. Låt svalna. Smält marmeladen med 1 msk vatten i en kastrull och fördela -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.