Home › Forums › Matlagning och Recept › Chili con carne
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
29 december, 2006 at 13:51 #87692Anonym anvandareMember29 december, 2006 at 13:51 #927380Anonym anvandareMember
Någon som har ett nyttigt recept på denna rätt??
29 december, 2006 at 14:29 #927381Anonym anvandareMemberBlötlägg dina bönor själv till att börja med.. Heinz bönor etc e proppade med socker! :nono: Ta dem du gillar; kidney, svarta och vita bönor (blanda hej vilt så blir det mkt färg!)
Detta receptet har jag själv trollat fram.. Brukar kalla den för Annikas djävulsgryta (för att jag tar i med både chili och sambal oelek)
Ca 600g nötfärs (max 10% fett)
2 dl svarta bönor (blötlagda)
2 dl vita bönor (blötlagda)
Två burkar krossade tomater
Sambal oelek (dosering efter vad du tål, prova dig fram!)
Chilipulver alternativt en färsk finhackad chili
Salt & peppar
Ev. x-tra cayennepeppar om du vill ha ”djävulsvarianten”!Till detta serverar du med fördel råris, quinoa eller pasta!
Bon apetit!
29 december, 2006 at 14:58 #927382Anonym anvandareMemberJag kör med heinzbönor ur burk.
Lite socker är väl ändå inte så farligt!
Receptet såg gött ut annars :pop:
1 januari, 2007 at 19:03 #927383Anonym anvandareMemberaix wrote:Blötlägg dina bönor själv till att börja med.. Heinz bönor etc e proppade med socker! :nono: Ta dem du gillar; kidney, svarta och vita bönor (blanda hej vilt så blir det mkt färg!)Detta receptet har jag själv trollat fram.. Brukar kalla den för Annikas djävulsgryta (för att jag tar i med både chili och sambal oelek)
Ca 600g nötfärs (max 10% fett)
2 dl svarta bönor (blötlagda)
2 dl vita bönor (blötlagda)
Två burkar krossade tomater
Sambal oelek (dosering efter vad du tål, prova dig fram!)
Chilipulver alternativt en färsk finhackad chili
Salt & peppar
Ev. x-tra cayennepeppar om du vill ha ”djävulsvarianten”!Till detta serverar du med fördel råris, quinoa eller pasta!
Bon apetit!
Låter som ett recept med bra drag i – > jag gillar väldigt mycket!!
mvh
1 januari, 2007 at 19:43 #927384Anonym anvandareMemberVill du inte blötlägga bönor men slippa sockret finns det färdigkokta naturella bönor på burk. Själv vill jag förutom mycket bönor ha i mycket vitlök och lök. Till ett kilo färs blir det 3-4 lökar och lika många vitlöksklyftor. Ha i lite färsk paprika på slutet för naturlig sötma.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.