Home › Forums › Matlagning och Recept › Chokladbollar
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 januari, 2006 at 03:26 #1050838Anonym anvandareMembersmurfpucko wrote:Man får ju säga vitlök?
Jag förstår er som inte gillar benämingen negerbollar och det kan man respektera. Även om jag vet att de flesta som säger det inte har några som helst rasistiska åsikter…
Kakaobollar kan det väl heta då
Vit har aldrig använts som något skällsord, dessutom har vita alrig varit en diskriminerad/utsatt grupp.
Nej jag tror absolut inte att folk som säger negerbollar går runt och är ett gäng smygrasister:) För mig klingar det så illa bara att jag personligen inte skulle använda det.
8 januari, 2006 at 04:23 #1050839Anonym anvandareMemberHallå? Jag skojade ju bara! Inte är jag rasist inte, jag menade inget illa, jag lovar! Förlåt alla ifall jag har förolämpat någon.
8 januari, 2006 at 19:16 #1050840Anonym anvandareMemberAndreas Guiance wrote:Vit har aldrig använts som något skällsord, dessutom har vita alrig varit en diskriminerad/utsatt grupp.Nej jag tror absolut inte att folk som säger negerbollar går runt och är ett gäng smygrasister:) För mig klingar det så illa bara att jag personligen inte skulle använda det.
Riktigt. Tänkte på det nästan direkt efter att jag postat det. Det där med vitlök fick jag egentligen från hypen i somras när Nogger black kom och som av vissa ansågs rasistisk
8 januari, 2006 at 19:50 #1050841Anonym anvandareMemberTyv
8 januari, 2006 at 19:54 #1050842Anonym anvandareMemberPs: Om nu n
8 januari, 2006 at 20:12 #1050843Anonym anvandareMemberJag tycker såhär: alla svennar (he-he-he) som jämt och ständigt ska gnälla på att man faktiskt i Svenneland (fan håller jag på med, så får man ju inte säga?) får säga negerboll och att det dessutom hör till urgamla svenska anor som midsommar och analsex, och att det med de anledningarna som alibi och motivering skall vara rätt och inte bara rätt, utan också generisk och till allmänheten upphöjd lag att säga det, egentligen är lite smått främlingsfientliga. Måhända inte rena rasister till sina grundnaturer, men det ligger absolut något främlingsfientligt bakom sådana ressentimentsreaktioner.
”Min farfar sa negerboll, alltså skall jag säga negerboll, och det helt och hållet utan någon hänsyn till att en och annan neger faktiskt tar illa vid sig!”. Så har bittra och missunnsamma svennar (look, I did it again) argumenterat under en mycket lång tid. Lite som när blattefarsorna skiter högaktningsfullt i vad svensk lagstiftning och svensk kultur säger och spöar skiten ur sina döttrar ändå.
Överallt man vänder blicken och ser dessa små och stora egenheter hos människor av det här slaget finner man samt och synnerligen ett och samma fenomen: en rädsla för det nya, en ovilja till förändring – och det helt och hållet med rätta! Man är ju inte beredd på att svensk kultur kanske är bättre än ens egen (och det är den hundrafaldigt, den är klart överlägsen min kurdiska kultur till exempel), eller att negrer kanske också kan få rösträtt och till och med bli röstade på i det urgermanska Sverige!
Det krävs faktiskt en alldeles speciell slags styrka och ett hittills på jordelivet tämligen sällsynt slags mod för att klara av dessa alltigenom nya strukturer, förändringar, åter- och deterritorialiseringar. Alla har det inte. Ahmed 49 och Sven 30 har inte alltid det inom sig. Och det är ok. Faktiskt helt ok. Fast inte för Ahmed och Sven som känner en stark känsla av olust i magen när Ahmeds dotter Ahmedina knullar med Sven 30, och när Sven 30 upptäcker att Ahmedina är rasfrämling. Shit happens.
Hursomhelst tycker jag att det är bra att kalla bakelsejäveln för negerboll. Andreas Guiance skrev något om att ordet är värdeladdat – och ja, det stämmer. Ordet är värdeladdat i en negativ riktning. Men värden är inte fasta eller statiska. Värden är variabler som vi människor tillskriver fenomen. Så länge vi tycker att neger är någonting dåligt kommer också neger att vara någonting dåligt.
Mitt tips till er blir alltså att le lite extra varje gång ni äter negerbollar för att verkligen visa för alla att negrer kan vara jättebra, och goda!
8 januari, 2006 at 20:47 #1050844Anonym anvandareMemberHur kommer det sig att den d
8 januari, 2006 at 21:03 #1050845Anonym anvandareMemberTove wrote:Hur kommer det sig att den där ”godis-bollen” fick det där negativt värdeladdade namnet från början? Vem var det som kom på namnet? Det lär ju knappast ha varit en svart konditor…Inte heller någon rasistisk. Ifall jag hatade turkar och sålde blommor, skulle jag inte kalla några fina blommor för turk-blommor. Jag skulle kalla de finaste blommorna för kurdistan-blommor.
Namnet var nog ursprungligen inte negativt värdeladdat. Det är det inte heller idag. Värden är inte generiska eller immanenta. Värden är transcendenta och personliga. Jag tycker inte att negerboll är något dåligt då jag inte tycker att neger är något dåligt. En neger som känner sig förtryckt tycker nog att neger är ett skällsord, men i mitt vokabulär där jag inte värderar människor efter rastillhörighet är det lika positivt eller negativt som kines eller viting.
I skitlandet Turkiet är ”kurd” ett negativt ord. Man försöker få människor att sluta vilja vara kurder genom att inpränta ett negativt värde i ordet kurd, ska vi kurder då sluta kalla oss kurder och vilja att andra människor slutar kalla oss för kurder bara för att några turkar försöker få ordet att bli negativt värdeladdat? I don’t think so. Samma sak borde negrer göra. De lyckades ju avväpna ordet ”nigger” i USA genom att kalla varandra för det.
Varför inte göra samma sak med negerboll? Det är ju ändå när allt kommer omkring en jävligt god bakelse som jag får stånd av att äta.
8 januari, 2006 at 21:11 #1050846Anonym anvandareMember(se bifogad bild) ”we call them…” get the picture?
:p
8 januari, 2006 at 21:25 #1050847Anonym anvandareMembergeo wrote:Inte choklad i dem?
Nä, ingen har väl stoppat ner en färdig chokladkaka i dem, men socker+fett+kakao (recept här: [http://hem.passagen.se/acjo/recept/godis/negerbollar.htm] ) brukar lär bli choklad. Läs på vilken chokladkaka som helst…[http://susning.nu/Negerboll]
”Benämningen chokladboll anses av somliga mer politiskt korrekt även om den endast får användas när mängden choklad är tillräcklig”
det var inte sjöboboll det kallas som jag skrev innan utan brancoboll som betyder vit boll
8 januari, 2006 at 21:50 #1050848Anonym anvandareMemberMicke A wrote:Tyvärr är det så att de ”onda” vinner och kan enkelt förstöra namn och ord som inte ifrån början haft någon negativ klang.
Negerbollar var ursprungligen inte mer negativt värdeladdat än finska pinnar, att bära svenska flaggan på sin t-shirt eller nogger black.Den negativa laddningen har skapats genom mediajippon eller användning av fel personer i sammanhang som ”förpestat” företeelserna.
Det är bara synd att de får vinna!
Kan bara instämma. Min käre gamle far har länge varit mycket upprörd över att han inte får säga negerbollar. Det var det enda ord man använde för chokladboll i hans hem på 50-talet och det hade inget att göra med hudfärg på människor. Själv använder jag benämningen chokladboll av den orsaken att jag är en del av den generation som från barnsben fått lära sig att neger är ett ’fult ord’, men jag har full förståelse för att uttrycket fortfarande används av väldigt många, ickerasistiska, svenskar som inte vill döpa om sitt älskade bakverk.
8 januari, 2006 at 23:46 #1050849Anonym anvandareMembergeo wrote:Jag har vuxit upp med att de heter negerbollar. Gjorde ofta såna när jag var i grundskoleåldern. Ingen sa nånsin nåt annat.Vilket jättebra argument. Jag växte upp med krig, två stycken omfattande krig faktiskt, där det var helt ok att döda folk. Ingen sa någonsin något annat. Det var helt ok.
Vad har du rökt och hur får jag tag på lite av det?
9 januari, 2006 at 09:01 #1050850Anonym anvandareMemberHar ni sett ”Rötter”?
Har ni glömt att de vita människorna köpte svarta människor för att utnyttja dem som arbetskraft och behandla dem sämre än hur djur behandlas?
Dagens negativa laddning i ordet ”neger” är inget som har kommit nu på senare tid och med hjälp av media. Det enda är att det uppmärksammats i media.
Rasismen är vida förekommande över hela jorden, och den är ett problem.
Människor särbehandlas och behandlas illa för att de är av ”fel” ras och har ”fel” färg, och det är inte utan orsak som bollen numera kallas för chokladboll.
Det finns skäl för det och de är inte ogrundade.9 januari, 2006 at 09:57 #1050851Anonym anvandareMembersarbaz wrote:Jag tycker s9 januari, 2006 at 11:53 #1050852Anonym anvandareMemberJag tycker att det inte är kontroversiellt att anv ordet Neger för en bakelse.
Tänk på att ordet har använts här i Sverige i kanske 50 års tid, och av traditionsrika skall de kanske fortsätta heta så.
Namnet existerar inte direkt för hån mot folkgrupp. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.