Home › Forums › Matlagning och Recept › Chokladbollar
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 januari, 2006 at 23:33 #1050853Anonym anvandareMemberSrednq wrote:[http://susning.nu/Negerboll]
”Benämningen chokladboll anses av somliga mer politiskt korrekt även om den endast får användas när mängden choklad är tillräcklig”
det var inte sjöboboll det kallas som jag skrev innan utan brancoboll som betyder vit boll
Kom bara på tanken nu men, borde de inte va okej att säga Negroboll ?
Då kan väll ändå ingen klaga? De finns ju ett vin som heter Gato Negro (Svart katt)
Eller tas detta också som rasitiskt/politiskt inkorekt?Negrobollar till folket!!! :nerd-tb:
9 januari, 2006 at 23:36 #1050854Anonym anvandareMemberOj, nu blev det en dubbel.. men budskapet kvarstår
Negrobollar till folket10 januari, 2006 at 11:24 #1050855Anonym anvandareMemberTove wrote:Har ni sett ”Rötter”?
Har ni glömt att de vita människorna köpte svarta människor för att utnyttja dem som arbetskraft och behandla dem sämre än hur djur behandlas?
Dagens negativa laddning i ordet ”neger” är inget som har kommit nu på senare tid och med hjälp av media. Det enda är att det uppmärksammats i media.
Rasismen är vida förekommande över hela jorden, och den är ett problem.
Människor särbehandlas och behandlas illa för att de är av ”fel” ras och har ”fel” färg, och det är inte utan orsak som bollen numera kallas för chokladboll.
Det finns skäl för det och de är inte ogrundade.Förtrycket av mörkhyade går långt tillbaka i tiden, men det har inget med negerbollar att göra. Ordet neger, eller negro som det kommer av, betyder ’svart’ men används också som ’mörk’ i äldre svenska. Begreppet neger har använts i negativ bemärkelse väldigt länge i exempelvis mellan- och sydamerika, men det är under de senaste årtiondena det fått negativ betydelse i Sverige, delvis pga mediapåverkan. När mina föräldrars generation växte upp användes uttrycket ’negress’ i skolan utan negativ klang och det var så sent som på 50-talet.
Jag försöker inte bagatellisera rasismen och förtrycket av människor, men jag tycker att det är tråkigt att de svenska traditionerna ska befläckas av samma förtryck. Jag är helt för att man mer och mer frångår ordet ’negerboll’, men jag anser också att man bör ha överseende med de som vuxit upp med uttrycket och därför fortfarande använder det.10 januari, 2006 at 11:51 #1050856Anonym anvandareMemberLa Ana wrote:är mål lös…….jag har själv blivit drabad av grym rasism i min ungdom o skoltid..
skulle jag sitta tillsammans med er i ett klass rum o diskutera vad vi skall lära våra barn i samhället så skulle jag säga vad jag tycker…nu läser jag bara o förvånas av det jag läser som visa skriver…
Jag vill påstå att jag själv är mållös över den lågt genomtänkta smörja du sitter o skriver.
Vi flertalet personer som skrivit i tråden hävdar att delikatessens namn är just Negerboll. Att en individuell person som du hävdar ngt annat förändrar knappast någonting. Eller vad tror du?Anyway…bottomline…man kallar den vad man vill! Fritt val.
Skulle då tingsrätten/hovrätten eller HD prova ett nytt fall såsom, Sjöbo 03 ang namnet, och ändra utslaget t sk från tidigare, således skulle jag göra det också.
Men tills dess…negerboll för min del./M
10 januari, 2006 at 12:26 #1050857Anonym anvandareMemberPat Bateman wrote:Jag vill påstå att jag själv är mållös över den lågt genomtänkta smörja du sitter o skriver./M
Nu tar vi det lilla lugna, börjar du skiva såna meningar så kan du nog räkna med att dom låser tråden snart!
10 januari, 2006 at 14:14 #1050858Anonym anvandareMemberExhale Freddan wrote:Nu tar vi det lilla lugna, börjar du skiva såna meningar så kan du nog räkna med att dom låser tråden snart!Det låter nästan som att La ana kopplar Negerbollar till rasism, och det kallar jag ”smörja”.
10 januari, 2006 at 14:20 #1050859Anonym anvandareMemberDet känns som tråden glidit en bit utanför ramen för matlagning och recept;) Om det är någon som känner sig nödgad att fortsätta diskussionen – kör en separat tråd under Repan eller (kanske ännu hellre när det gäller såna här frågor som förr eller senare brukar tendera att spåra ur) diskutera via pm.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.