Deff mat ?

Home Forums Matlagning och Recept Deff mat ?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

Hej

Det enda jag i princip har ättit nu i 2 månader. Är kyckling,potatis och kvarg. Äter ca 800 g kyckling per dag och ca 750 g kvarg per dag. Kolhydraterna sänker jag period viss hela tiden nu under deffen.

Börjar bli rikigt galen nu, på all tråkig mat. Går ju inte ner speicllt mycket runt midjan heller. Trots att jag kör cardio och gymmar hårt.

Har något något annat nyttigt mat-recept som är bra under deffen ? :)

mvh

800g kyckling + 750g kvarg = 1550g = över 1.5kg mat per dag under deff???
    Gör du ”av” med samma mängd då varje dag? Annars lär det inte bli mycket viktnedgång?
    Du ska göra av med mer än vad du sätter i dig…annars går din midja inte ner.

Under deff nu äter jag ca 500g mat per dag. Ca 200g är proteinkälla, 200g kolhydratkällor och ca 100g grönt..och tränar satan ta mig. Jag har deffat ner mig riktigt hårt nu :)

Men det är inte hur mycket maten vägen som har betydelse, det är hur mycket kcal och hur makrofördelningen ser ut på det man äter.

200 g proteinkälla, i runda slängar 40-50 gram protein, om jag vore du (om du nu inte skojjar) så skulle jag läst på ”lite” mer om vad det innebär att deffa..

Det finns ingen anledning att inte variera kosten under deff. Snarare tvärt om. Ät vanlig mat, se till att kosten som helhet är balanserad och minska på mängden. Eftersom du måste äta mindre kan det då vara lämpligt med sådant som ger mycket mättnad per kalori.

Ätt äta som du gjort hittils är bara dumt. Om du nu är seriös med det, vilket man kan tvivla på.

loverius wrote:
    Gör du ”av” med samma mängd då varje dag? Annars lär det inte bli mycket viktnedgång?

Under deff nu äter jag ca 500g mat per dag. Ca 200g är proteinkälla, 200g kolhydratkällor och ca 100g grönt..och tränar satan ta mig. Jag har deffat ner mig riktigt hårt nu :)

Ah, så det är hur mycket maten väger som är avgörande?

Och här har vi gått och trott att det är det totala kaloriinnehållet som avgör huruvida man går ner eller ej.:)

1 kg kyckling + 1 kg broccoli ger i runda slängar 1200-1300 kcal. 2 kg mat, med andra ord, vilket i din bok borde betyda att ”midjan inte går ner”?

LOL.

meeper wrote:
    Det finns ingen anledning att inte variera kosten under deff. Snarare tvärt om. Ät vanlig mat, se till att kosten som helhet är balanserad och minska på mängden. Eftersom du måste äta mindre kan det då vara lämpligt med sådant som ger mycket mättnad per kalori.

Ätt äta som du gjort hittils är bara dumt. Om du nu är seriös med det, vilket man kan tvivla på.

Gissar att du menade mig ? hur kan du säga att det är oseriöst att äta som mig ? Dumt förstår jag i så fall, men inte oseriöst. Förstår din poäng att variera kosten, kanske får göra det då. Men alla som deffar äter ju nästan enbart kyckling. Jag är ju knappast den enda. Tycker det borde vara det bästa du kan äta under deffen i så fall. Håller du inte med ? Du vill ju få i dig så lite kolhydrater och så mycket protein som möjligt. Därför passar kykcling utmärkt :)

mvh

Givetvis kan kyckling ingå som bas, ingen har väl sagt emot dig där eller?

Men din kost är bedrövligt ovarierad ändå, det finns fler faktorer för vad som är en bra kost än vad som bodybuilders äter under deff. Låt kyckling vara proteinkälla nummer ett men ät även fet fisk någon gång i veckan, ät gärna några (HELA) ägg per vecka, kanske lite torsk och även rött kött då och då. Kalorimässigt kommer inte skillnaden bli enorm och det är inte svårt att minska lite på måltid 2 och måltid 1 blivit marginellt mer energirik än vad måltid 1 var dagen innan.

Och varför du vill få i dig så lite kolhydrater som möjligt övergår i alla fall mitt förstånd. Men visst, det är ju ditt val. Lägg hursomhelst in broccoli, koka lite morötter, ha krossade tomater som sås till kycklingen (gärna med lök och goda kryddor och kanske en skvätt olivolja) etc.

Herregud människa, det är ju inte trisdess, smaklöshet och helt monotona kostvanor i sig som gör att du tappar fett.

Själv äter jag samma även när jag deffar.. Men klart mindre!

Kycklingfilé, tonfisk, kvarg, mager nötfärs, fullkornspasta/ris, quinoa och en jäkla massa grönt är min basföda. Just grönsaker är så bra bukfylla och inga kalorier man ens behöver bry sig om så länge det inte är avocado, majs mm.. Frukt är jag svag för, men försöker dra ner på min banankonsumtion pga. fruktosen. Något mindre kolhydrater än offseason så klart, men inte så lågt som många andra då jag ökar cardion ännu mer under deff som jag ändå utövar mkt även offseason. Detta funkar för mig, jag orkar inte räkna sååå mkt på exakt macrofördelning, jag krymper å jag är lite småhungrig, då vet jag att det går åt rätt håll.. ;)

Eddie Vedder wrote:
    Givetvis kan kyckling ingå som bas, ingen har väl sagt emot dig där eller?

Men din kost är bedrövligt ovarierad ändå, det finns fler faktorer för vad som är en bra kost än vad som bodybuilders äter under deff. Låt kyckling vara proteinkälla nummer ett men ät även fet fisk någon gång i veckan, ät gärna några (HELA) ägg per vecka, kanske lite torsk och även rött kött då och då. Kalorimässigt kommer inte skillnaden bli enorm och det är inte svårt att minska lite på måltid 2 och måltid 1 blivit marginellt mer energirik än vad måltid 1 var dagen innan.

Och varför du vill få i dig så lite kolhydrater som möjligt övergår i alla fall mitt förstånd. Men visst, det är ju ditt val. Lägg hursomhelst in broccoli, koka lite morötter, ha krossade tomater som sås till kycklingen (gärna med lök och goda kryddor och kanske en skvätt olivolja) etc.

Herregud människa, det är ju inte trisdess, smaklöshet och helt monotona kostvanor i sig som gör att du tappar fett.

Tackar för informationen. Angånde kolhydraterna så utgår jag ifrån vad jag har läst och hört. Jag kommer iallfall börja ändra på mitt mat schema nu :) Ska bli skönt att få äta annan typ av mat.

Angånde det du skrev om smaklöshetoch montona kostvanor. Så är det precis så jag tänker. Varför ska jag äta något med en gott, då det inte gör matten nyttigare ? :P Jag försöker bara tänka på reslutatet och vad som är bra för kroppen, jag bryr mig inte hur jag mår. Men det är det som har blivigt mitt största misstag, det är därför jag har misslyckats med mina mål angånde träningen :(

Men jag ska försöka ändra på det nu, tack igen ! Jag kommer även utgå ifrån det du också skrev axi :)

mvh

Benjamin_fj wrote:
    Angånde det du skrev om smaklöshetoch montona kostvanor. Så är det precis så jag tänker. Varför ska jag äta något med en gott, då det inte gör matten nyttigare ? :P Jag försöker bara tänka på reslutatet och vad som är bra för kroppen, jag bryr mig inte hur jag mår. Men det är det som har blivigt mitt största misstag, det är därför jag har misslyckats med mina mål angånde träningen :(

Du är på rätt väg om du i alla fall gjort den insikten.:) Om jag hjälpt dig att inse det så gör det mig väldigt glad, hoppas du kan åstadkomma en liten ändring i din inställning till kosten och kommer må bättre samt utvecklas.:up:

Benjamin_fj wrote:
    Tackar för informationen. Angånde kolhydraterna så utgår jag ifrån vad jag har läst och hört. Jag kommer iallfall börja ändra på mitt mat schema nu :) Ska bli skönt att få äta annan typ av mat.

Men jag ska försöka ändra på det nu, tack igen ! Jag kommer även utgå ifrån det du också skrev axi :)

mvh

Det där förstår jag faktiskt inte. Hur kan man inte bry sig om hur man mår samtidigt som man vill bry sig om vad som är bra för kroppen? Du är din kropp.

Ett hett tips är att läsa deffguiden som ligger postad i Deff-forumet. Den kunskap som finns där är användbar såväl förr deff som uppbyggnad. Lär dig grunderna i näringslära helt enkelt.

Eddie Vedder wrote:
    Du är på rätt väg om du i alla fall gjort den insikten.:) Om jag hjälpt dig att inse det så gör det mig väldigt glad, hoppas du kan åstadkomma en liten ändring i din inställning till kosten och kommer må bättre samt utvecklas.:up:

Jora du övertygnade mig där. Så det tackar jag för. Har ätit tonfisk, pasta och lax denna gär vecka :D Så känns mycker roligare nu :)

loverius wrote:

eeeeeeh

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.