Ekologiskt keso?

Home Forums Matlagning och Recept Ekologiskt keso?

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 16 through 20 (of 20 total)
  • Author
    Posts
  • #519463

    nu finns det ekologisk keso i en affär nära mej. Ekologisk vassle protein nästa?

    #519464
    Tok wrote:
    nu finns det ekologisk keso i en affär nära mej. Ekologisk vassle protein nästa?

    Finns ekologisk keso och ekologisk ost är det rimligt att tro att vassleöverskottet kan användas som proteintillskott. Om man sedan skulle ange den ekologiska mjölkråvaran eller ej är ju en annan sak.

    Men OM man vet att ens mjölkråvara är helt ekologisk finns det nog en del goodwill att tjäna in där för tillskottsproducenterna.:)

    #519465

    Det finns ekoligisk keso, la märke till det igår i ICA när jag köpte vanlig.

    #519466

    Det finns ekologisk keso, såg att de hade det på ”rea” på vivo (tror jag det var). Vad är fördelen med egologisk keso jämfört med vanlig? Jag har aldrig köpt ekologiskt, tycker bara att det är onödigt dyrt

    #519467
    crille82sthlm wrote:
    Det finns ekologisk keso, såg att de hade det på ”rea” på vivo (tror jag det var). Vad är fördelen med egologisk keso jämfört med vanlig? Jag har aldrig köpt ekologiskt, tycker bara att det är onödigt dyrt

    Fördelen är primärt den etiska. D.v.s. djurhållningen på gårdarna. Dessutom förekommer regler om utfordring av djuren som skiljer sig gentemot konventionell odling. Något som kan tänkas påverka fettsammansättning och vitamininnehåll t.ex.

    Kvoten omega-3 : omega-6 är exempelvis sannolikt bättre hos kor som fått beta mer gräs och ensillage än soja- och havrebaserat kraftfoder.

Viewing 5 posts - 16 through 20 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.