Enda rätta sättet att koka ägg

Home Forums Matlagning och Recept Enda rätta sättet att koka ägg

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Det brukar ju sägas om noviser i köket att ”de inte ens kan koka ägg”. Ett uttalande som jag skrattar gott åt! Ägg ska nämligen inte kokas, de skall sjudas! De som tror det är lätt att ”koka” ägg så de blir goda, tror fel. Följande anser jag vara det Enda Rätta Sättet att göra ”kokta” ägg.

Tag fram önskat antal ägg. Om ni förvarar äggen i kylskåp så värm dem under varmvattenkranen en liten stund så de antar rumstemperatur. Koka upp vatten som täcker äggen helt. Vrid ner värmen så att vattnet ligger precis under kokpunkten. Lägg i äggen och stäng av plattan. Vattnet skall nu nätt och jämnt sjuda. Sjud äggen i exakt 10 minuter. Spola äggen omedelbart med kallt vatten!

Äggen blir mycket goda med denna metod. Kokar man ägg blir vitan seg och oaptitlig, sjuder man dem blir vitan mycket saftig men ändå fast och gulan krämig.

Smaklig måltid önskar Kock-Oskar

så man lägger ner äggen först när vattnet kokar?

Jag skulle inte kalla gulan för krämig om jag sjudit äggen i tio minuter, men det är väl en smaksak. Att man inte skall koka äggen är däremot självklart.

kokade ägg med kaviar på macka är ju bland det godaste som finns,

smaken e som baken, delad ;)

olle wrote:
    Jag skulle inte kalla gulan för krämig om jag sjudit äggen i tio minuter, men det är väl en smaksak. Att man inte skall koka äggen är däremot självklart.

Vad skulle du kalla den då?

Spela roll hur man tillagar äggen dom ska ju ändå bara tuggas,sväljas & skitas ut igen

kan ju till lägga att kok tiden varjerar från ägg till ägg.. beroende på storlek och hur färskt ägget e..

Bashful_Bob wrote:
    Vad skulle du kalla den då?

Fast. Jag tillhör de som gärna äter ägg med lös gula. 6 minuter tycker jag är lagom.

Trevligt med respons på äggtemat. Tilläggas bör att mitt knakelibrak-bra recept gäller medelstora ägg, och färska ägg… Jag gillar när gulan är så pass fast att äggen kan skäras och läggas på mackan, mums!

Var paranoid över salmonella förut, kokade äggen 13 minuter, men lite salt på vitan och BLÅAN så slank dom nog ner:p

Trevligt med fler kockar på forumet, det kan det aldrig bli för många av.:up:

Marina N wrote:
    Var paranoid över salmonella förut, kokade äggen 13 minuter, men lite salt på vitan och BLÅAN så slank dom nog ner:p

Urrk! Tja, så länge det är svenska ägg så är salmonellarisken obefintlig som tur är. Men det visste du nog redan…

Annars brukar jag precis koka upp valfritt antal ägg för att sedan sjuda på 2:an eller 3:an i exakt sju minuter! Lärt mig av en person med många års erfarenhet: min mormor.

Bashful_Bob wrote:
    Urrk! Tja, så länge det är svenska ägg så är salmonellarisken obefintlig som tur är. Men det visste du nog redan…

Finska också, men det EXCISTERAR, och det räcker för mej:ph34r:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.