Fluffet vägrar fluffa!

Home Forums Matlagning och Recept Fluffet vägrar fluffa!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 192 total)
  • Author

Jag tycker att fluff är otroligt gott och lämpligt som ett mellanmål, men efter att ha käkat det låter det som att det pågår ett världskrig i min mage. Måste vara för all luft som följer med ner för magen håller igång och låter 3-4 timmar efter att jag har käkat. Någon som upplever samma problem?

J.v.K wrote:
    hur mycket bär/vätska/pulver hade du?

verkar som att ju mer vätska man har ju skummigare blir det

Enligt min erfarenhet så blir det bäst och krämigast om man har minimalt med vätska, alltså bara en ytterst liten skvätt så att det inte dammar av bären och pulvret. Bara så att det klibbar lite.

Sen blåsa på för fullt med elvispen.

För övrigt läste jag på Andreaz Engströms blogg att han skrev om något som heter Gräddfluff, där han tydligen tillsätter kvarg till det hela.

Frågan är ju om detta tillsätts redan från början eller på slutet? Eller rör man bara i lite kvarg när allt är klart med en sked?

Vad gäller fluff så har jag lärt mig att det är lika bra att fråga för mycket än för lite eftersom det är detaljerna som avgör slutresultatet.

Jag har blandat i kvarg och det fungerar bra. Jag laddar skålen först med bär och kör stavmixen tills dem är krossade. Sedan laddar jag med alla andra grejerna sedan kör jag på med vispen tills det fluffar. Ju med du vispar = mer luft.

Med kvard = bättre för magen (mindre luft)
    Utan kvarg = kurr, kurr i magen (mycket luft)..

simsalabim wrote:
    Jag har blandat i kvarg och det fungerar bra. Jag laddar skålen först med bär och kör stavmixen tills dem är krossade. Sedan laddar jag med alla andra grejerna sedan kör jag på med vispen tills det fluffar. Ju med du vispar = mer luft.

Med kvard = bättre för magen (mindre luft)
    Utan kvarg = kurr, kurr i magen (mycket luft)..

Tack!

Ska testa detta om någon timme.

Jon Larsson wrote:
    Tack!

Ska testa detta om någon timme.

Nu var det ett tag sedan jag fluffade men jag har för mig att jag hade frysta blåbär (½ paket) 0,5dl lättmjölk, ½ burk kvarg och 1 dl choklad protein i skålen.
    Det är möjligt att det fungerar med en hel burk men prova halva först och känn efter.

Jon Larsson wrote:
    För övrigt läste jag på Andreaz Engströms blogg att han skrev om något som heter Gräddfluff, där han tydligen tillsätter kvarg till det hela.

Frågan är ju om detta tillsätts redan från början eller på slutet? Eller rör man bara i lite kvarg när allt är klart med en sked?

Jag äter numera bara fluff med kvarg för, precis som simsalabim säger, så är det bättre för magen och konsistensen blir bättre imo.

Jag tillsätter dock kvargen (~100 gram) när jag har fluffat klart de andra ingredienserna, sedan vispar jag ett par minuter till.

nible wrote:
    Jag äter numera bara fluff med kvarg för, precis som simsalabim säger, så är det bättre för magen och konsistensen blir bättre imo.

Jag tillsätter dock kvargen (~100 gram) när jag har fluffat klart de andra ingredienserna, sedan vispar jag ett par minuter till.

Jag tillsatte kvargen från början igår och jag upplevde det som att det tog lite längre tid att få till riktig volym på fluffet.

Ska testa din approach idag och slänga i kvargen på slutet istället och köra någon minut till efter det.

Tack för input. Hyvens. :)

Jon Larsson wrote:
    Jag tillsatte kvargen från början igår och jag upplevde det som att det tog lite längre tid att få till riktig volym på fluffet.

Ska testa din approach idag och slänga i kvargen på slutet istället och köra någon minut till efter det.

Tack för input. Hyvens. :)

Det blir inte lika bra fluff med kvarg som utan… Ta lite mindre mjölk.

simsalabim wrote:
    Det blir inte lika bra fluff med kvarg som utan… Ta lite mindre mjölk.

Jag använder ingen mjölk alls, bara ytterst lite vatten. Minsta möjliga vätska är grejen enligt mig om fluffet ska bli kompakt och krämigt.

Och kvargen står jag nog över framöver, det blev inte alls lika mättande heller, även om det blev jävligt gott.

Jon Larsson wrote:
    Jag använder ingen mjölk alls, bara ytterst lite vatten. Minsta möjliga vätska är grejen enligt mig om fluffet ska bli kompakt och krämigt.

Och kvargen står jag nog över framöver, det blev inte alls lika mättande heller, även om det blev jävligt gott.

Första gången mådde jag illa av att det blev för mycket…

Får du inte massor med luft i magen?

simsalabim wrote:
    Första gången mådde jag illa av att det blev för mycket…

Får du inte massor med luft i magen?

Jag har inte känt av några magproblem men visst blir jag rejält mätt och det är ju lite det som är hela grejen: Sjuk mättnad på drygt 200 kcal underlättar betydligt om man vill hålla formen eller slipa den ytterligare.

Och det är ju så jäkla gott! Verkar inte vara möjligt att tröttna på fluffet heller.:up:

Jon Larsson wrote:
    Jag har inte känt av några magproblem men visst blir jag rejält mätt och det är ju lite det som är hela grejen: Sjuk mättnad på drygt 200 kcal underlättar betydligt om man vill hålla formen eller slipa den ytterligare.

Och det är ju så jäkla gott! Verkar inte vara möjligt att tröttna på fluffet heller.:up:

Ja, det är ett bra kvällsmål.

simsalabim wrote:
    Ja, det är ett bra kvällsmål.

Själv brukar jag bryta fastan med detta kring tolvtiden.

500 gram kvarg + en rejäl skåll fluff = mättnad som sitter i långt in på kvällen.

Jon Larsson wrote:
    Själv brukar jag bryta fastan med detta kring tolvtiden.

500 gram kvarg + en rejäl skåll fluff = mättnad som sitter i långt in på kvällen.

Som frukost?

simsalabim wrote:
    Som frukost?

Nej,jag har inte ätit frukost på åratal, jag äter enligt periodisk fasta och har mitt eating window mellan 12:00 och 20:00.

Fluff plus kvarg ger i runda slängar 600 kcal och jag är mätt fram till 18-tiden på detta.

Med andra ord har jag 1200-1500 kcal att äta på mindre än två timmar och som du förstår är det jävligt enkelt att ligga på ett underskott eller underhåll med detta utgångsläge.

Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 192 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.