Flygande Jakob

Home Forums Matlagning och Recept Flygande Jakob

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • Author

En klassiker och tt mättande recept som torde vara bra för tränande byggare (kolhydrater, proteiner och fett). Dem petige kan hoppa över baconet.
    Kom gärna med synpukter på receptets lämplighet.

Flygande Jakob

2-3 kycklingfiléer
    1 dl Jordnötter
    1 paket Bacon
    3 dl Kelda minimat
    1 dl Chilisås
    1-2 bananer

• Skär kycklingen i bitar och stek den i en panna tillsammans med klippt baconen. Lägg bitarna i en smord form.
    • Vispa grädden och blanda med chilisåsen.
    • Bred över blandningen och gratinera i 225° ca 25 min.
    • Strö över jordnötter efter halva tiden.

Servera gärna med kokt ris eller annat som du gillar.

satan i gatan så gott det är med flygande jakob !

ska bananerna i samtidigt som kycklingen?

Srednq wrote:
    ska bananerna i samtidigt som kycklingen?

Ja. :)

Inte gott med bananerna i från början – man kan servera dem naturella vid sidan om istället.

jag la in bananerna och nötterna när de va ungefär 5 min kvar. blev bra. då hinner dom inte bli så mjuka

Jag slänger i bananerna & jordnötterna från början.

Egentligen ska man og slänga i jordnötterna efter man tagit ut den ur ugnen. Men men….gillar dem lite inbakda….

Spännade, detta måste provas :) Men jag håller med om att bananerna och jordnötterna ska i från början :up:

Visst är det gooooott men Bacon är ju inte direkt den bästa delen på grisen när det gäller fettinnehåll. Men knaperstekt är det alltför gott tyvärr….

Martin Ottesen wrote:
    Visst är det gooooott men Bacon är ju inte direkt den bästa delen på grisen när det gäller fettinnehåll. Men knaperstekt är det alltför gott tyvärr….

Finns ju med 3% fett…

Flygande Jakob är min favoriträtt . äts inte för ofta men jag säger bara mmmmmmm.
    prova o se

Martin Ottesen wrote:

Det finns ju kalkon bacon:up:

Tips!

Ersätt inte baconet med skinka, blir inte alls samma smak på såsen då! (har testat)

Flygande jacob är en klassiker

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.