Fråga angående kött

Home Forums Matlagning och Recept Fråga angående kött

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Då man köper kött som fläskfilé tex. så finns det ju alltid lite fläsk utanpå, så om man då kollar närinsväderna till fläskfilé så är det inräknat med bara själva köttet eller också att det finns fläsk på utsidan? elelr ska man helst skära bort fläsket från sidorna för att få rättare näringsvärden ?

Jag skulle tro att näringsvärdet är för själva köttet och inte ”fläsket” inräknat, men jag vet inte.

Eftersom varje köttbit skiljer sig i fett och köttmängd så är det väl ett överslagsvärde? Andelen fett på en fläskfile gör nog inte så stor skillnad efter den är tillagad. Dom brukar väl vara ganska välputsade när man köper dom?

men för att vara som säkrast vad en köttbit innehåller så är det bäst att skära bort fläsket innan tillagning? ;)

När du steker köttet försvinner en del.Fettet ger även bättre smak och gör köttet saftigare, imo. Om man är kräsen kan man skära bort det innan man ska äta det. :emo-thumb

Var inte så jävla opti! ;)

aja bara det att jag brukar aldrig skära bort fläsket, bara det att då fläsket väger lite och då man ska räkna ut proteinmängden i maten så blir det mer eftersom fläsket är där o väger :D

Du får ta bort något annat under dagen om du nojjar för fett. Fett krävs för att kött skall bli gott. :D

Det är inte så att jag nojjar mig , men ändras näringsvärderna då man skär bort fettet från fläskfilen eller är det ungefär likadant`?

Något måste det ju ändras. Men det är nog marginellt. För tillagar du den i ugnen eller på grill så smälter ju oftast det lilla fett den har bort.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.