Frukost innan träning?

Home Forums Matlagning och Recept Frukost innan träning?

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

När jag tränar vid 7 på morgonen så känner jag mig tung och seg om jag äter frukost innan. Någon som har tips på vad jag kan dra i mig innan träning? Efter träning efter jag givetvis en ordentlig frukost.

LinusHansen wrote:
    När jag tränar vid 7 på morgonen så känner jag mig tung och seg om jag äter frukost innan. Någon som har tips på vad jag kan dra i mig innan träning? Efter träning efter jag givetvis en ordentlig frukost.

Testa att göra en drink/smoothie med proteinpulver och havregryn eller dylikt. Det är ofta enklare att få i sig flytande föda.

Som Spudden säger är en drink det bästa. Eftersom du äter direkt efter träningspasset behöver den inte vara speciellt stor. En bra utgångspunkt är ett 2-1 förhållande mellan protein och kolhydrater när du tar en drink innan eller under träningen. Prova med 25-30g protein (om du tränar max en timme, annars öka något) och den dubbla mängden kolhydrater (från maltodextrin eller vitargo). Tänk på att blanda ut det i rikligt med vatten.
    Tycker du att det blir för mycket, eller om du tränar längre än 45 minuter, kan du ta halva när du vaknar och sippa på andra halvan under träningspasset (vilket är grymt effektivt ur återhämtningssynpunkt).

Man kommer jag få sämre resultat om jag tränar så här tidigt och inte äter en ”riktig” frukost innan passet??

LinusHansen wrote:
    Man kommer jag få sämre resultat om jag tränar så här tidigt och inte äter en ”riktig” frukost innan passet??

Nej, om du i slutändan äter så mycket som du behöver kommer du inte få sämre resultat.

du kommer antagligen inte kunna träna lika tungt utan mat i magen på morgonen som du kan efter en näringsrik frukost. Att försöka sig på ett tungt gympass på morgonen utan mat låter jobbigt =)

Prova med protein drink + vitargo:up:

Jag brukar att äta innan jag tränar på morgonen och då äter jag en frukost bestående av havregrynsgröt, ett äpple samt en proetindrink. Funkar utmärkt för mig, men det tar mig ca 45 min att nå gymmet också.

mvh

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.