Frysta grönsaker.

Home Forums Matlagning och Recept Frysta grönsaker.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • Author

Hur tillagar ni dessa?
    Själv kokar jag dem men blir för mycket vatten i grönsakerna, gillar inte det så mycket.

Tinar upp dem i micro i någon minut bara.
    Eller så wokar jag dem lite.

Vadå da?

Vanilla wrote:
    Tinar upp dem i micro i någon minut bara.
    Eller så wokar jag dem lite.

Vadå da?

Kanske någon gör på något sätt där inte grönsakerna absorberar så mycket vätska, därför (:

Häll inte på mer än vad som precis tcäker grönsakerna, koka kort tid och sila ordentligt.

Armin wrote:
    Kanske någon gör på något sätt där inte grönsakerna absorberar så mycket vätska, därför (:

Ahaa. Så pass. :) Micrar jag så brukar jag låta det svalna och sen klämmer jag ut vätskan lite. :)

*L.R* wrote:
    har du en stålsil funkar det att ställa den på kastrullen oxå och koka.

Det tipset räcker.:)

Finns ingen anledning att köpa särskilda ångkokare om man inte är allmänt kåt på kökselektronik.:D Att koka vattnet i helt vanlig kastrull och låta t.ex. broccolin ligga i ett durkslas ovanpå räcker.

Det är dessutom kanom om man vill slå två flugor i en smäll. Exempelvis koka potatis i vattnet och så låter man broccolin ångkokas samtidigt.

Eddie Vedder wrote:
    Det tipset räcker.:)

Finns ingen anledning att köpa särskilda ångkokare om man inte är allmänt kåt på kökselektronik.:D Att koka vattnet i helt vanlig kastrull och låta t.ex. broccolin ligga i ett durkslas ovanpå räcker.

Det är dessutom kanom om man vill slå två flugor i en smäll. Exempelvis koka potatis i vattnet och så låter man broccolin ångkokas samtidigt.

Det där tipset gillar jag! :emo-thumb

Har aldrig tänkt så långt faktiskt, brukar allt som oftast koka grönsakerna i micron!

Steker dem i margarin med massa salt! Knaprigt och gott fifan!

Schyssta svar allihop, det blir dock järnsilen, Eddies idé med potatis och broccoli, mums.
    Tack för länken *L.R* hur funkar dem?

*L.R* wrote:
    Man ställer den i kastrullen. Har vatten under den och grönsaker i den. Den är uppbyggd av flera flärpar så den går att fälla ihop och passar i flera kastruller.

Grymt, precis som en järnsil.

Jojjep91 wrote:
    Steker dem i margarin med massa salt! Knaprigt och gott fifan!

Då har du något att se fram emot de dagen du testar i smör. DÅ blir det gott oh du slipper beläggningen uppe i gommen som margarin ger!:D

Angående det sista var det lite skämtsamt och givetvis inget som sker för alla. Men jag upplever det i alla fall, någon obehaglig munkänsla när jag tvingats äta något som stekts i margarin, typ mat från storkök eller restaturang.

Armin wrote:
    Hur tillagar ni dessa?
    Själv kokar jag dem men blir för mycket vatten i grönsakerna, gillar inte det så mycket.

Jag tinar upp mina i kylen 1 dag sedan steker jag mina grönsaker och kryddar med lite olika goda kryddor.. blir så sjukt gött

Eller så tinar jag bara upp och äta dom kalla, tycker inte dom är vattniga men jag tinar alltid upp dagen innan och så får de som sagt stå i kylen=)

Blobas wrote:
    Jag tinar upp mina i kylen 1 dag sedan steker jag mina grönsaker och kryddar med lite olika goda kryddor.. blir så sjukt gött

Eller så tinar jag bara upp och äta dom kalla, tycker inte dom är vattniga men jag tinar alltid upp dagen innan och så får de som sagt stå i kylen=)

Haha, vilket projekt, du måste älska grönsaker ;)

Äger en hackman kastrull med ångkoksinsats. Ångar alla grönsaker!! färskpotatis bllir så mycket godare!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.