Home › Forums › Matlagning och Recept › Fun Light dödar myror
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
3 december, 2008 at 15:04 #620902Anonym anvandareMember
Snubblade över denna artikel:
[http://www.expressen.se/halsa/1.1294461/fun-light-inget-kul-for-myror]Tänkte det kunde vara intressant då Fun Light och sötningsmedel verkar populärt bland många här på forumet.
3 december, 2008 at 15:04 #76120Anonym anvandareMember3 december, 2008 at 15:06 #620903Anonym anvandareMemberVad skulle det ha med forummedlemmarnas konsumtion att göra?
Eftersom att det står att Fun-Light inte är ett hot mot människan.3 december, 2008 at 15:21 #620904Anonym anvandareMemberDet är väl upp till var och en att avgöra vad man vill tro, vad än en försäljningschef och nått livsmedelsverk i dagsläget rekommenderar.
Dödar det myror kan det väl knappast vara nyttigt ivf..
3 december, 2008 at 15:43 #620905Anonym anvandareMemberKenna wrote:Det är väl upp till var och en att avgöra vad man vill tro, vad än en försäljningschef och nått livsmedelsverk i dagsläget rekommenderar.Dödar det myror kan det väl knappast vara nyttigt ivf..
Det finns mycket som dödar myror som inte är farligt för människor.
Vinäger, diskmedel etc.
Jag tvivar på antagandet att om något är farligt för myror är det också farligt för människor.3 december, 2008 at 15:52 #620906Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Min mamma och syster använder annan light-saft för att ta död på getingar, dom hänger upp saften i flaskor och när getingarna kommer och ska smaka så faller dom döda ner på backen bara.Då snackar vi samma light-saft som morsan och syrran totalt knarkar och dom är knappast döda någon av dom, så jag tvivlar på att fun-Light skulle vara farligt för oss människor.
Det står ju att det inte är de.
3 december, 2008 at 16:22 #620907Anonym anvandareMemberFun light är inte saft. Det vore ett lagbrott från deras sida om de kallade produkten för saft.
3 december, 2008 at 16:33 #620908Anonym anvandareMemberJag hittade ett stavfel och åtminstone ett grammatiskt fel i artikeln. Borde inte Sveriges typ största tidning ha journalister som kan skriva ordentligt? Bara lite off topic-tankar från Henke.
3 december, 2008 at 16:48 #620909Anonym anvandareMemberBäst jag slutar dricka funlight då eftersom jag har myror inom familjen. Min morfar var en stor hästmyra och min bror har vissa drag av att vara en Formica sanguinea(Blodröd rövarmyra).
3 december, 2008 at 16:54 #620910Anonym anvandareMemberQuote:The ants that were fed aspartame not only survived but thrived[http://www.snopes.com/humor/iftrue/antpoison.asp]
3 december, 2008 at 17:00 #620911Anonym anvandareMemberJag undrar bara hur mycket pengar lades ner på detta…
3 december, 2008 at 17:11 #620912Anonym anvandareMemberAtt inte aspartam och andra sötningsmedel ger cancer, dödar på en gång är väl helt klart. Att det kan ge ”the runs” är väl ganska accepterat.
Att det kan ge cancer på långsikt är nog väldigt svårt att avgöra eller bevisa om det finns något samband. Det skulle ju kräva ett stort antal människor som ingick i ett test över flera årtionden. Där ena gruppen fick inta aspartam och liknande medan den andra fick placebo, men i övrigt skiljande kost och levnadsvanor skulle kanske ändå utgöra större skillnad än intaget av sötningsmedlet i sig.
Dock är det intressant med artiklar som rör dess giftighet tycker jag ivf, sen om man vill lägga det till listan med nackdelar eller bara avfärda som nonsens är självklart upp till var och en.
3 december, 2008 at 17:14 #620913Anonym anvandareMemberEn kollega kallas för Myran. Ska ge henne ett glas med fun-light.
3 december, 2008 at 17:42 #620914Anonym anvandareMemberKenna wrote:Det skulle ju kräva ett stort antal människor som ingick i ett test över flera årtionden.[http://cebp.aacrjournals.org/cgi/content/full/15/9/1654]
[http://annonc.oxfordjournals.org/cgi/content/full/18/1/40]
3 december, 2008 at 22:41 #620915Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Fun light är inte saft. Det vore ett lagbrott från deras sida om de kallade produkten för saft.Stämmer bra det. O de är inte saft heller, dock ställs dom ju alltid bland safterna i butiken.
För att det ska få kallas saft måste de finnas ren saft från bär, ex hallon. Men i funlight finns de inte, de är BARA kemikalier…
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.