Home › Forums › Matlagning och Recept › Fun Light dödar myror
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
31 december, 2008 at 06:43 #620946Anonym anvandareMemberCalle Sirén wrote:Men för fan! Tror ni på allvar att det ligger någon konspiration bakom dessa studier?
Det är iofs en ganska stor skillnad på direkta konspirationer och forskning finansierad av personer med ekonomiska intressen i resultaten. Forskningen kan ju lätt bli styrd utan att för den delen vara direkta ”lögner”.
Jag tror inte på någon konspiration men är ändå lite osäker över syftet med vissa studier där stora ekonomiska intressen föreligger (och det gäller inte bara studier om sötningsmedel).
31 december, 2008 at 10:42 #620947Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Det är iofs en ganska stor skillnad på direkta konspirationer och forskning finansierad av personer med ekonomiska intressen i resultaten. Forskningen kan ju lätt bli styrd utan att för den delen vara direkta ”lögner”.Jag tror inte på någon konspiration men är ändå lite osäker över syftet med vissa studier där stora ekonomiska intressen föreligger (och det gäller inte bara studier om sötningsmedel).
Jag brusade upp lite igår när jag skrev, därav tonen
Det man inte får glömma är att det är forskare som har studerat, fått sin licens, och enligt lag tvungna till att leverera sanningsenliga resultat (dvs ej manipulerade).
Det är absolut inget ovanligt med forskning som finansieras av exempelvis företag, jag skulle nog vilja påstå att en väldigt stor del av all forskning bedrivs efter ekonomiska intressen. Exempelvis en större del av anslagen till forskningen bakom orsaken och ett eventuellt botemedel mot KOL sponsras av tobaksbolag.Bara för att en studie är betald av ett visst företag betyder inte det att forskningsteamet är korrupt, that’s my point.
/ Calle
30 maj, 2009 at 18:01 #620948Anonym anvandareMemberlåt mig påstå att det inte finns någon forskning som inte är värdefri…
27 augusti, 2009 at 22:20 #620949Anonym anvandareMembersebastian_B wrote:”Men lugn, bara lugn, Fun light är inget hot mot människan.
Enligt den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten, EFSA, är aspartam inte är skadligt för människor så länge som vi inte får i oss mer än 40mg per kilo kroppsvikt. Det motsvarar 4 liter lightdryck per dag för en vuxen, och 1,5 liter för ett barn.”Eftersom Fun light spädes 9+1, det vill säga ger 10 liter, så kan man dricka lite mer än en halv fun light om dan? Förstod jag det hela rätt? Mja, det känns som jag fick till det väldigt bra där. Tror inte jag behöver några svar nu i efterhand.
Blandar min kasella med det och ville ha reda på hur mycket aspartam det fanns i. Då hittade jag denna tråden.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.