GI på rågsikt?

Home Forums Matlagning och Recept GI på rågsikt?

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Jag har börjat med en (ful!????) vana, jag käkar våfflor till frulle. Jag gör dom av typ nån deciliter rågsikt, nån dec fiberhavregryn ett par ägg och en näve solrosfrön + mjölk tills det är en smidig smet till våffeljärnet.

Så till frågan, jag har letat och letat och letat men hittar inte GI för rågsikt?

Kan jag byta ut/blanda upp mjölet med nån annan sorts mjöl för att få våfflorna lite nyttigare?

GI har ingenting med nyttighet att göra. Ej heller med viktnedgång eller liknande. Så det kan du bortse från.

Däremot är ju inte rågsikt den nyttigaste av mjölsorter:)

Andreas Guiance wrote:
    GI har ingenting med nyttighet att göra. Ej heller med viktnedgång eller liknande. Så det kan du bortse från.

Så ni har också lärt er att GI är värdelöst vetande. Synd bara att det inte speglas av i tidningen ;)

Andreas Guiance wrote:

På vilket sätt är det inte så nyttigt då?

Milia wrote:
    På vilket sätt är det inte så nyttigt då?

Näringsfattigt.

Hur kan det vara det?? det är ju malt av hela rågkornet eller?

Metal_boy_ wrote:
    Så ni har också lärt er att GI är värdelöst vetande. Synd bara att det inte speglas av i tidningen ;)

Det var svårt att veta det innan det fanns studier gjorda på området; du kanske är ett orakel?;) Dessutom är värdelöst vetande att ta i…

Och jag kan inte tala för alla skribenter i tidningen, vi censurerar ingen, men i Presspytt sågade jag GI-konceptet redan för ett gäng månader sen (och då får man tänka på att det dröjer lite från produktion till tryck!;)).

Milia wrote:
    Hur kan det vara det?? det är ju malt av hela rågkornet eller?

Rågsikt är 60% vetemjöl, 40% siktat rågmjöl.

vad kan jag köra för mjöl i smeten som är bättre än rågsikten då? :what:

Jag som trodde rågsikt var siktat grovt rågmjöl. Så brukar jag göra iaf, när jag vill ha ett mer finmalet mjöl (använder aldrig vetemjöl).

Foss wrote:
    vad kan jag köra för mjöl i smeten som är bättre än rågsikten då? :what:

Rågmjöl?

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.