Glass i stora lass

Home Forums Matlagning och Recept Glass i stora lass

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 36 total)
  • Author
    lett1 wrote:
    vad finns det för sötnigsmedel förutom socker och finns det nyttiga eller rättare sagt finns det några som är nyttigare än socker?

Slå på stevia på nätet. Det anses nyttigt – men är dock förbjudet att säljas här i affärer :| – men inte förbjudet på nätet
    ngn rot om jag inte minns fel..
    å dyrt.
    men eftersom det är grymt sött så behövs bara lite

I asien använder man stevia för fullt. Där är det inte förbjudet – dock är sötningsmedel det där.

Det har varit lite trend i att äta mat ”för den självläkande människan” sedan den boken kom. rent, naturligt..
    Hon som har skrivit boken och startat det här med naturlig mat rekomenderar stevia. Värt att kolla upp!

NU TILLBAKS TILL GLASSEN ;)

Avocado-glass (snott från: [http://www.nlife.se/2006/01/avocadoglass.html])
    4 portioner

2 mogna bananer
    1 apelsin. Bara saften
    1 mogen avocado
    Lägg in oskalade bananer i frysen i ca 1,5 timme. Skala bananerna och skiva dem. Gröp ur allt kött ur avocadon och lägg det i en matberedare eller mixer. Börja mixa. Lägg ner skivor av fryst banan samtidigt som du mixar, en efter en. Häll sist ner apelsinsaften och blanda väl. Allt bör gå snabbt. Skeda sedan upp glassen i skålar. Garnera med ex hallon och blåbär och servera direkt.

Provade igår – svingott, särskilt med valnötter på!

Sara wrote:
    Jag brukar göra det så enkelt för mig att jag bara mixar frysta bär/frukter med lite mjölk, och sötningsmedel. Klart att sleva in på en minut typ!!

Här har vi en variant med galiamelon och hallon :up:[/QUOTE
    Ser riktigt smarrigt ut

Angående stevia, finna att köpa på örtagubben i stockholm. Finns både flytande, pulver och torkade blad!

Sara wrote:
    Jag brukar göra det så enkelt för mig att jag bara mixar frysta bär/frukter med lite mjölk, och sötningsmedel. Klart att sleva in på en minut typ!!

Här har vi en variant med galiamelon och hallon :up:

Provade den dära för ett tag sen, suuuuuuper smarrigt för att vara så enkelt och fettsnålt

:emo-thumb

fortsätt komma med tips om hur man man göra en diet lite godare

2 äggvitor som vispas hårda
    1 burk lättkesella
    sötningmedel efter smak
    frysta eller tinade bär.

rör ihop och frys eller ät som det är

Ta en hyfsat rak banan & skala den.
    Tryck in en glasspinne i den.
    Rulla i chokladproteinpulver.
    In i frysen 30 min.
    Gooooood & nyttig glasspinne.

200g Frysta jordgubbar
    30g Optimum 100% Whey Protein (Jordgubb)
    ½ dl Vatten
    2 st Kapsyler Fun Light Rasberry

Mix allt till en jämn smet me stav mixer..
    Färdigt att äta

Den här brukar jag ”göra” när jag är sugen på glass.
    [img=http://static.twoday.net/feng/images/magnum_mandel.jpg]Ingredienser
    15 kr och en butik

Amen 2 that brother! :nod Fast jag brukar använda Lejonet och Björnen allt som oftast som ”butiksingrediens” eller Hemglassbilen med sin Mövenpick Maple Walnut :P

VeronicaSöderman wrote:
    200g Frysta jordgubbar
    30g Optimum 100% Whey Protein (Jordgubb)
    ½ dl Vatten
    2 st Kapsyler Fun Light Rasberry

Mix allt till en jämn smet me stav mixer..
    Färdigt att äta

Testa detta fast med mango och vanligprotein o utelsut funlight… mmmm krämigt!

Ja visst e den god :)
    Mango vanilj de låter musmigt..
    Jo jag hoppar oxå fun lighten ibland,, så brukar jag ta hallon eller blåbär istället för jordgubbar å de funkar oxå :emo-thumb Bara fantasin som kan sätta gränser egentligen:)

För att slippa få glassen isig så ta ut den ur frysen efter ett par timmar och kör den i matberedaren sen tillbaka in. Upprepa gärna detta en gång till efter ytterligare ett par timmar.

Fan en normalstor glass ligger ju på runt 2-400kcal, gå en extra promenad eller uteslut något annat ur kosten en solig dag om det är så viktigt. En glass är en glass och i mina ögon är det nästan heligt. Att försöka efterlikna en glass med hjälp av vatten och proteinpulver får mig verkligen att förstå hur ohälsosamt det är att fastna för mycket i denna värld.

/Gustaf, ska äta en glass imorgon bara för att.

Den här tråden gillar jag… Vist glass kanske inte är ”onyttigt” men det är alltid bra med nyttigare och bättre alternativ till glassen.

Det går bra att göra glass utan glassmaskin. bara ta ut den och rör om under infrysningen så blir den inte isig.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 36 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.