Home › Forums › Matlagning och Recept › Gluten och laktosintollerant
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
12 november, 2006 at 20:12 #87379Anonym anvandareMember12 november, 2006 at 20:12 #920562Anonym anvandareMember
Jag har just fått reda på att jag ska hålla mig undan gluten och laktos. Hur enkelt är det egentligen….Tips på mellanmål och frukostar emottages tacksamt! Laktosfri Keso smakar dock fruktansvärt enligt mig och Kesella i laktosfri variant har jag inte hittat. Hjälp!
13 november, 2006 at 09:19 #920563Anonym anvandareMemberoj jobbigt!
-ägg mackor (på glutenfritt bröd)
-laktosfri yoghurt med rent havre
-omelett
-makrill mmDu kanske kan göra små portioner av lunchmaten o äta som mellanmål.
Hur pass laktosintollerant är du? Då keso, och syrade produkter innehåller lägre halt laktos än mjölk.
Sen är ju all hårdost laktosfri.[www.allergimat.se] hoppas du hittar nått smarrigt här.:pop:
13 november, 2006 at 09:25 #920564Anonym anvandareMemberLinaB wrote:Jag har just fått reda på att jag ska hålla mig undan gluten och laktos. Hur enkelt är det egentligen….Tips på mellanmål och frukostar emottages tacksamt! Laktosfri Keso smakar dock fruktansvärt enligt mig och Kesella i laktosfri variant har jag inte hittat. Hjälp!Blanda den laktosfria keson med lite Alpro soya yoghurt så smakar det typ vanlig keso..jag brukar slänga ner lite lågkcalsylt också.
21 november, 2006 at 15:15 #920565Anonym anvandareMemberÅh – I löööv Valios laktosfria keso, dvs den som är 2%-ig. Höjdpunkten på eftermiddagsfikat varje dag!
22 november, 2006 at 08:56 #920566Anonym anvandareMemberLinaB wrote:Jag har just fått reda på att jag ska hålla mig undan gluten och laktos. Hur enkelt är det egentligen….Tips på mellanmål och frukostar emottages tacksamt! Laktosfri Keso smakar dock fruktansvärt enligt mig och Kesella i laktosfri variant har jag inte hittat. Hjälp!Hur har du fått reda på det? Om det handlar om glutenintolerans så är det bäst om du fortsätter äta gluten tills du får tid till en tarmbiopsi. Det är nämnligen bara så som du kan få en diagnos, vilket underlättar då du får ekonomisk ersättning från landstinget eller kommunen.
Laktosen gör inte så mycket om du skulle missa och råka äta någon gång (förutom att magen lär säga emot). Men om du lider av glutenintolerans så är det livslång glutenfri kost som gäller, varje snedsteg skadar tarmslemhinnan igen.
Ta kontakt med dietist! En bra dietist ska kunna ge förslag på laktos- o glutenfri ”tränings”kost oxå!
4 december, 2006 at 22:20 #920567Anonym anvandareMemberHavregrynsgröt med skivad banan eller honung och havremjölk/sojamjölk (laktosfria produkter innehåller fortfarande galaktos), annars är det ägg, frukt och nötter som gäller. Sök på paleolitisk kost eller stenåldersmat i någon webbokhandel om du vill veta mer om en laktos/glutenfri kost.
5 januari, 2007 at 14:10 #920568Anonym anvandareMemberMixa den laktosfria keson med mixer och tex frysta bär, fun light el likn.
Laktosfria kesellan/kvargen tog Valio ur sitt sortiment ganska kort efter den hade introducerats, gissar att det blev för liten efterfrågan
5 januari, 2007 at 14:43 #920569Anonym anvandareMemberNannis wrote:Åh – I löööv Valios laktosfria keso, dvs den som är 2%-ig. Höjdpunkten på eftermiddagsfikat varje dag!får mig att tänka på valios superkeso,med 36 g protein per burk/200 gram,den va ju inte den godaste men endå.har du eller nån annan sett den det senaste halvåret:( den är ju borta.miss u……
5 januari, 2007 at 14:52 #920570Anonym anvandareMemberKollar man på valios sida [http://www.valio.se http://www.valio.se] finns den inte i sortimentet. Men den keso som finns har ju väldigt bra värden.
Men jag har ibland sett en keso som liknar den (minns inte vilket märke det är) som har skyhöga proteinvärden. Är det kanske den du menar? Den är dock inte laktosdfri
5 januari, 2007 at 16:08 #920571Anonym anvandareMemberjag är laktosintollerant så mina mellanmål består utan proteindrink m specialk, är inte så haj på gluten men du kan ju alltid ersätta special k men något annat. Mvh. Rebecca
6 januari, 2007 at 00:37 #920572Anonym anvandareMemberEndura wrote:Kollar man på valios sida [http://www.valio.se http://www.valio.se] finns den inte i sortimentet. Men den keso som finns har ju väldigt bra värden.Men jag har ibland sett en keso som liknar den (minns inte vilket märke det är) som har skyhöga proteinvärden. Är det kanske den du menar? Den är dock inte laktosdfri
nä,den jag mena är inte laktosfri,men den har bara typ 0,5% fett,18% protein,och det är/var garanterat valio
6 januari, 2007 at 07:05 #920573Anonym anvandareMemberDom har tagit bort den, eftersom den inte sålde så bra…
7 januari, 2007 at 03:13 #920574Anonym anvandareMemberMadde wrote:Dom har tagit bort den, eftersom den inte sålde så bra…ja misstänkte det och det var ju förbannat synd:(
7 januari, 2007 at 04:01 #920575Anonym anvandareMemberEn liten fråga bara: Har du fått höra att du ska hålla dig undan från Gluten och Laktos av en Homeopat? Lyssna inte. Går du till dem med ett magproblem så säger de ALLTID samma sak, verkligen skrattretande att höra. Samma sak med andra bluffmetoder som Bioanalys och hårmineralanalys.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.