Home › Forums › Matlagning och Recept › God ,enkel kesellaröra.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 september, 2008 at 14:04 #67855Anonym anvandareMember9 september, 2008 at 14:04 #489539Anonym anvandareMember
Var i Kiel i Juli och åt något fantastiskt gott på en restaurang där.
Det var biff med bakad potatis och denna röra.
Frågade hovmästaren vad denna röra var för något och det var så enkelt som
kesella,gräslök,lite salt och peppar.
Vill man vara nyttig äter man sallad till vill man vara onyttig som jag var i Kiel steker man vittbröd i vitlökssmör!
Återgav denna rätt till resterande delen av familen och det blev succé!
Den här röran är ju god till allt: Räkor,avocado o.s.v
Pröva!9 september, 2008 at 14:46 #489540Anonym anvandareMemberJag äter mycket bakad potatis så denna ska jag definitivt prova.
9 september, 2008 at 19:35 #489541Anonym anvandareMemberKesella och frysta bär med lite funlight och citronsaft (ja Marcus jag tar ditt recept) är en gudomlig efterätt också!
Ska prova denna röra, vad tror du om att tillsätta vitlök?
10 september, 2008 at 00:50 #489542Anonym anvandareMemberVitlök och kesella.. hellre dör jag.
16 september, 2008 at 20:55 #489543Anonym anvandareMemberLioness wrote:Var i Kiel i Juli och åt något fantastiskt gott på en restaurang där.
Det var biff med bakad potatis och denna röra.
Frågade hovmästaren vad denna röra var för något och det var så enkelt som
kesella,gräslök,lite salt och peppar.
Vill man vara nyttig äter man sallad till vill man vara onyttig som jag var i Kiel steker man vittbröd i vitlökssmör!
Återgav denna rätt till resterande delen av familen och det blev succé!
Den här röran är ju god till allt: Räkor,avocado o.s.v
Pröva!Låter ju kanon! Vilken kesella ska man göra den på? går det bra med lättkesellan?
17 september, 2008 at 07:51 #489544Anonym anvandareMemberjohan_tkd wrote:Låter ju kanon! Vilken kesella ska man göra den på? går det bra med lättkesellan?Jodå det ska gå bra! Hovmästaren berättade också att det är vanligt i Tyskland att man använder denna röra som smörgåspålägg. Och det stämmer för hotellet hade en skål med kesella på frukostbuffén.
13 oktober, 2008 at 16:06 #489545Anonym anvandareMemberLioness wrote:Jodå det ska gå bra! Hovmästaren berättade också att det är vanligt i Tyskland att man använder denna röra som smörgåspålägg. Och det stämmer för hotellet hade en skål med kesella på frukostbuffén.Jag använder mig väldigt ofta av kesella som kall sås. Skitgott!!
-LättKesella
-lite salt
-svartpeppar
-1 vitlöksklyfta
blanda ihop, å du har en smarrig tzatziki-liknade kallsås (dock utan gurka i, de orkar ja inte hålla på med,hahahah) Skitgott till kött,bakpotatis, ja allt!-Lättkesella
-lite salt
-Vitllök
-rödlök/gräslök eller både och.
Nästan samma som ovan.-Lättkesella
– Tacokrydda/Tacosås
Mixa= yummie!Det går att mixa i all evinnerlighet
Tjingeling!
13 oktober, 2008 at 16:52 #489546Anonym anvandareMemberCurly wrote:Jag använder mig väldigt ofta av kesella som kall sås. Skitgott!!-LättKesella
-lite salt
-svartpeppar
-1 vitlöksklyfta
blanda ihop, å du har en smarrig tzatziki-liknade kallsås (dock utan gurka i, de orkar ja inte hålla på med,hahahah) Skitgott till kött,bakpotatis, ja allt!-Lättkesella
-lite salt
-Vitllök
– Tacokrydda/Tacosås
Tjingeling!
Tack,tack jättebra tips!
25 oktober, 2008 at 22:00 #489547Anonym anvandareMemberCurly wrote:Jag använder mig väldigt ofta av kesella som kall sås. Skitgott!!-LättKesella
-lite salt
-svartpeppar
-1 vitlöksklyfta
-lite salt
-Vitllök
– Tacokrydda/Tacosås
Tjingeling!
Skall testas Är rejält trött på den dagliga kessella+funlight…. kul om man kan göra nåt GOTT av den hehe
26 oktober, 2008 at 08:54 #489548Anonym anvandareMemberLättkesella +
Olika sorters lök, gräslök, dill, persilja, salt, peppar, grilllkrydda, osv beroende på vad den ska serveras till.
Prova att blanda i rökt skinka, tonfisk, rökt lax, ägg, avocado mm.
Efterrättsvarianten; Blanda i tex frusna bär + vaniljyoghurt, alt lite grovhackade nötter / kokosflingor + små bitar mörk choklad + vaniljyoghurt.
Mvh
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.