Home › Forums › Matlagning och Recept › God Fiskgryta
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
31 maj, 2006 at 02:26 #91208Anonym anvandareMember31 maj, 2006 at 02:26 #988210Anonym anvandareMember
Gjorde en god fiskgryta igår tänkte dela med mig.
Detta behöver du:
2 pkt torsk
2-4 dl räkor (jag tog färdigskalade)
1 pkt wokgrönsaker
1 burk/pkt krossade tomater
2 fiskbuljong tärningar
1 gul lök (räcker säkert med en halv men jag tog en hel)
1 pressad vitlöksklyfta
Dill valfri mängd
Ev, hummerfond eller fiskfond om du vill ha det.1:
Skär upp torsken i bitar och lägg de i en stor kastrull med 1 L vatten, koka upp men inte för mycket på medelvärme det ska inte stormkoka, lägg ner de 2 buljongtärningarna, låt detta koka i 15 min innan du gör nåt mer2: Skär upp den gula löken som du vill jag gjorde halva lökringar, pressa vitlöken, och lägg i det, slå i hummer/fiskfond om du vill ha det i, det går fint utan också.
3: häll i wokgrönsakerna låt koka tills det nästan är klart då det är 5 min kvar (det ser du) så häller du i räkorna häll inte i dom för tidigt då blir dom ”slabbiga”.
Servera med vad du vill potatis är gott till… denna gryta är ju som alla andra grytor som så att man kan ju hälla i lite mer av nåt sånt som man har hemma och så, bara stuva ner.
Kanske blev lite ”svamligt” nu men får skylla på att jag inte är van att jobba natt så känner mig lite halvt yr
Mvh Emma
31 maj, 2006 at 02:57 #988211Anonym anvandareMemberEmmaLinnea wrote:Gjorde en god fiskgryta igår tänkte dela med mig.Detta behöver du:
2 pkt torsk
2-4 dl räkor (jag tog färdigskalade)
1 pkt wokgrönsaker
1 burk/pkt krossade tomater
2 fiskbuljong tärningar
1 gul lök (räcker säkert med en halv men jag tog en hel)
1 pressad vitlöksklyfta
Dill valfri mängd
Ev, hummerfond eller fiskfond om du vill ha det.1:
Skär upp torsken i bitar och lägg de i en stor kastrull med 1 L vatten, koka upp men inte för mycket på medelvärme det ska inte stormkoka, lägg ner de 2 buljongtärningarna, låt detta koka i 15 min innan du gör nåt mer2: Skär upp den gula löken som du vill jag gjorde halva lökringar, pressa vitlöken, och lägg i det, slå i hummer/fiskfond om du vill ha det i, det går fint utan också.
3: häll i wokgrönsakerna låt koka tills det nästan är klart då det är 5 min kvar (det ser du) så häller du i räkorna häll inte i dom för tidigt då blir dom ”slabbiga”.
Servera med vad du vill potatis är gott till… denna gryta är ju som alla andra grytor som så att man kan ju hälla i lite mer av nåt sånt som man har hemma och så, bara stuva ner.
Kanske blev lite ”svamligt” nu men får skylla på att jag inte är van att jobba natt så känner mig lite halvt yr
Mvh Emma
Låter gott! Jobbar också natt, tycker inte du svamlade nämvärt med tanke på klockan. Suck, tre timmar kvar!
31 maj, 2006 at 05:06 #988212Anonym anvandareMemberPerran wrote:Låter gott! Jobbar också natt, tycker inte du svamlade nämvärt med tanke på klockan. Suck, tre timmar kvar!Hehe bara två timmar kvar men ska inte klaga har sett två filmer inatt + lite surfning, inte mycket att gnälla över… men det skulle vara enormt skönt att sussa nu lite OT
3 juni, 2006 at 12:37 #988213Anonym anvandareMemberVerkar ju kanon gott.. Måste provas
4 juni, 2006 at 21:13 #988214Anonym anvandareMemberShit! Nu blev jag hungrig… igen! Gör alldeles för lite grytor så tack för ett bra tips!
11 juni, 2006 at 05:53 #988215Anonym anvandareMemberfler än jag som gillar denna gryta nu då? om ni hunnit prova vill säga,
12 juni, 2006 at 16:18 #988216Anonym anvandareMemberSuper gott!!:emo-thumb , testade den i går till middag, Lättlagat och gott:)
14 juni, 2006 at 12:30 #988217Anonym anvandareMemberJag har också provat den nu, trots att jag inte gillar torsk speciellt mycket så gick det verkligen i!! Vill ha fler sånna här recept ju! :nod
Just ja, jag åt med potatis, och nu efter att potatisen har legat i grytan över natten (matlåda) så blev den också mycket godare, så man kan nog koka ihop både gryta och potatis om man vill det! :emo-thumb
10 augusti, 2006 at 18:10 #988218Anonym anvandareMemberKul att ni gillar grytan
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.