Home › Forums › Matlagning och Recept › God havregrynsgryt
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 februari, 2011 at 11:07 #61379Anonym anvandareMember22 februari, 2011 at 11:07 #394146Anonym anvandareMember
Hadde länge problem med att få till havregrynsgröten sådär ricktigt god, ena gången smakar det som riven pappkartong och ibland blev den ätbar tills jag kom på ett trick som gör att den smakar lika gott varje gång.
Koka gröten som receptet säger på paketet men ta bort lite vatten(ca 20%) och låt gröten koka i 2 minuter, rör om då och då tillsätt lite mer mjölk än vattnet du tog bort i början och låt det hela koka 1 minut till, sedan låter du gröten vila under lock i fem minuter.
Avnjutes förslagsvis med kanel och honung och några kokta ägg
23 februari, 2011 at 22:03 #394147Anonym anvandareMemberTack som f_n! Känns som hela mitt liv helt plötsligt blev så mycket bättre.
23 februari, 2011 at 22:15 #394148Anonym anvandareMemberÄntligen kan jag överleva vardagen.
23 februari, 2011 at 23:03 #394149Anonym anvandareMemberjag bara trycker in skiten i micron i 1 min o tröcker på sylt ;> skall prova detta imorn o se om det smakar ngt gott
23 februari, 2011 at 23:38 #394150Anonym anvandareMemberKnepet är att röra ner JS i gröten
24 februari, 2011 at 09:34 #394151Anonym anvandareMemberMjölk i gröten är en klassiker. Kallas faktiskt just ”gammeldags” havregrynsgröt. Har för mig att det står på paketet.
Den påminner om risgrynsgröt, särskilt med fetare mjölk.
Håller absolut med om att det är en höjdare med att låta gröten vila ett tag, gärna så att den blir mycket fastare, nästan så att den stelnar.
24 februari, 2011 at 10:09 #394152Anonym anvandareMemberVarför inte koka gröten på mjölk, ifrån början, INGET vatten? De ejag uppvuxen på, jag gillar dock inte att ha mjölk sedan i tallriken, på gröten. jag låter gröten svalna lite eller har i bär!
Mitt heta tips e:
Havregryn
Mjölk
salt
Torkad frukt (gärna stora bitar, typ, plommon, fikon, aprikos)Koka upp och sedan skiva ner en banan.
Ätes med keso och kanel! Tja ja kvarg går med bra fast det har jag i botten på skålen/tallriken
24 februari, 2011 at 11:19 #394153Anonym anvandareMemberHar bytt ut havregrynsgröten mot filmjölk med linfrön. Står mig 2 timmar länge innan jag blir hungrig igen.
Havregrynsgröt göt mig hungrig nästan direkt.24 februari, 2011 at 11:24 #394154Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Något som är gott om man har torkad frukt hemma är att göra hemmagjord ”sylt” på den. Fördelen är att man slipper tillsätta massor strösocker etc i och med att den torkade frukten är såpass söt i sig själv. Det går jättesnabbt, är supersmidigt och man tar helt enkelt de torkade frukter man bäst tycker om. Mina personliga favoriter är osvalvade aprikoser, fikon samt päron och katrinplommon.man gör bara som så att man hackar frukterna i lite mindre bitar, tillsätter en del vatten och låter koka upp tills det blir den konsistens man önskar. Konsistensen kan naturligtvis regleras med hjälp utav att tillsätta mer frukt eller vatten efter hand.
Sedan när allt är färdigt så kan det förvaras väldigt prakiskt i en burk i kylen och går jättebra att äta likväl varm som kall på gröten etc.
:up:
Själv föredrar jag att tugga i mig hela, mosade fruktbitar, bara slänga ner typ 5-8st plommon, torkade såkalrt, eller aprikoser… Fikon tycker jag de räcker med 3-4 för dom e så starka å dom delar jag oftast i 2. Annars nån näve russin e gott… jag gillar att koka med torkad frukt! Gott i fruktsallad med ååå yoghurt.
Men visst kan man göra typ en kräm på det. Inget jag kommer göra iaf, äter jag upp alldeles för fort med :whistle:24 februari, 2011 at 11:44 #394155Anonym anvandareMemberKöka gröten med hälften vatten hälften matlagningsgrädde. Där har du grymma grejer.
24 februari, 2011 at 11:59 #394156Anonym anvandareMemberErikHB wrote:Köka gröten med hälften vatten hälften matlagningsgrädde. Där har du grymma grejer.Då skulle jag nästan skiva ett äpple o slänga in ett i ugnen o använda grädden till vaniljsås.
24 februari, 2011 at 13:45 #394157Anonym anvandareMemberGjorde en fin variant igår, 140g havregryn, 100g ägg, 30g Whey Banan/Choklad och en halv påse Reese’s Peanut butter pieces. Blev helt okej, första gången jag testade med protein pulver i gröten.
Men min favorit är fortfarande havregryn, ägg eventuellt lite kakao. Efter den kokat klart så pudras det kraftigt med kanel och ställs i kylen 10-20min sen innan man hugger in slänger man på lite smör. Smör is the bomb till gröten tycker jag.
Edit: Jordnötssmör har jag aldrig testat det får det absolut bli idag låter som att det kan vara en hit!
6 mars, 2011 at 09:12 #394158Anonym anvandareMemberriktigt god variant, tack för tipset! :emo-thumb
9 mars, 2011 at 21:29 #394159Anonym anvandareMemberoh äntligen kanske ja kan få till gröten här oxå får ta o testa detta i morgon bitti
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.