Home › Forums › Matlagning och Recept › Göra egna bananchips?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
3 november, 2010 at 15:51 #63471Anonym anvandareMember3 november, 2010 at 15:51 #425409Anonym anvandareMember
Hittade detta receptet.
Härligt goda kryddade bananchips.Ingredienser
5 dl olja
250 g smör
1 msk curry
1 tsk salt
2 bananerGör så här
Smält smör och värm upp olja i en kastrull på spisen, antingen till 175 grader eller tills ytan börjar skimra. Lägg i bananerna tills ni märker att dem blivit friterade, ca 4 minuter. Låt dem rinna av på hushållspapper och krydda sen med salt och curry.Rent spontant så får jag för mig att ”naturgodis” i butiken tex då bananchips är jädrigt hårt sötade?
Fast å andra sidan så skall dessa friteras, men är ju inget tillsatt socker i alla fall. Vad tror ni kaloriresultatet blir på dessa två bananer tillagade på detta sätt?
3 november, 2010 at 18:46 #425410Anonym anvandareMemberJag lånar tråden lite. Jag har ett lite nyttigare recept med banan:
Skiva bananer och lägg på en plåt. Ju tunnare du skivar desto krispigare. Vill du ha sega banan/chokladgodisar så är 7-8mm tjocka skivor lagom. Strö kakao över skivorna och torka dem i ugnen (100 grader med luckan lite öppen) tills du tycker att de är lagom sega/krispiga.
Man kan göra likadant med äpple och kanel. Om man vill. Jag äter vanligt godis istället.
4 november, 2010 at 21:19 #425411Anonym anvandareMemberJ.v.K wrote:svårt att säga hur mycket olja/smör bananen kommer suga åt sig, har du någon bild på chipsen till receptet?Nej fanns ingen bild med.
4 november, 2010 at 21:32 #425412Anonym anvandareMemberJ.v.K wrote:svårt att säga hur mycket olja/smör bananen kommer suga åt sig, har du någon bild på chipsen till receptet?Det lär suga upp det mesta. Angående receptet är det en bra chipsgrund men jag skulle aldrig välja banan. Hellre potatis.
4 november, 2010 at 22:31 #425413Anonym anvandareMemberfaran wrote:Jag lånar tråden lite. Jag har ett lite nyttigare recept med banan:Skiva bananer och lägg på en plåt. Ju tunnare du skivar desto krispigare. Vill du ha sega banan/chokladgodisar så är 7-8mm tjocka skivor lagom. Strö kakao över skivorna och torka dem i ugnen (100 grader med luckan lite öppen) tills du tycker att de är lagom sega/krispiga.
Man kan göra likadant med äpple och kanel. Om man vill. Jag äter vanligt godis istället.
Denna ska jag testa om 1 minut med den enda bananen som finns kvar i hemmet och det är en sån där ekologisk minibanan haha.. :up:
4 november, 2010 at 22:47 #425414Anonym anvandareMemberCDJ wrote:Denna ska jag testa om 1 minut med den enda bananen som finns kvar i hemmet och det är en sån där ekologisk minibanan haha.. :up:Berätta hur det gick sen.
4 november, 2010 at 22:55 #425415Anonym anvandareMemberfaran wrote:Berätta hur det gick sen.Tolkar det som att du inte testat detta själv ännu?
Har du någon aning på ett ungefär hur länge de ska vara inne i ugnen? Snackar vi timmar eller?5 november, 2010 at 16:45 #425416Anonym anvandareMemberCDJ wrote:Tolkar det som att du inte testat detta själv ännu?
Har du någon aning på ett ungefär hur länge de ska vara inne i ugnen? Snackar vi timmar eller?Du tolkar det helt rätt!
Det är en kompis som brukar göra dem, men jag vet tyvärr inte hur länge de ska vara inne.5 november, 2010 at 18:22 #425417Anonym anvandareMemberfaran wrote:Du tolkar det helt rätt!
Det är en kompis som brukar göra dem, men jag vet tyvärr inte hur länge de ska vara inne.Ja du..Efter 3 timmar i väntan på mitt kvällssnack, så gav jag upp..
Det enda som hade hänt var att de var liiiiite torrare vilket får mig att tro att det skulle ha tagit många timmar till innan de ens var i närheten av seg/krispiga och då går jag fan hellre o köper de i butik haha.Men bra tips dock för de som har tålamod, men de var fortfarande goda lite varma med cankao på (ja jag åt dem ändå).. :up:
5 november, 2010 at 19:27 #425418Anonym anvandareMemberCDJ wrote:Ja du..Efter 3 timmar i väntan på mitt kvällssnack, så gav jag upp..
Det enda som hade hänt var att de var liiiiite torrare vilket får mig att tro att det skulle ha tagit många timmar till innan de ens var i närheten av seg/krispiga och då går jag fan hellre o köper de i butik haha.Men bra tips dock för de som har tålamod, men de var fortfarande goda lite varma med cankao på (ja jag åt dem ändå).. :up:
Haha ofan. Jag ska fiska fram lite mer information vid tillfälle. Jag återkommer!
11 november, 2010 at 20:11 #425419Anonym anvandareMemberfaran wrote:Jag lånar tråden lite. Jag har ett lite nyttigare recept med banan:Skiva bananer och lägg på en plåt. Ju tunnare du skivar desto krispigare. Vill du ha sega banan/chokladgodisar så är 7-8mm tjocka skivor lagom. Strö kakao över skivorna och torka dem i ugnen (100 grader med luckan lite öppen) tills du tycker att de är lagom sega/krispiga.
Kör detta också nu. Skall ta tiden på hur lång tid det tar att få dom krispiga.
1 december, 2010 at 15:05 #425420Anonym anvandareMemberSök lite på youtube. Jag såg nån film om detta för ett tag sedan.
Lycka till!
Mvh Martin
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.