Home › Forums › Matlagning och Recept › Grilltips Sökes
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
12 juni, 2006 at 08:17 #91640Anonym anvandareMember12 juni, 2006 at 08:17 #996793Anonym anvandareMember
Nu har det äntligen blivit sommar.. Här i småland skiner solen så det står härliga till! Givetvis blir man då sugen på att grilla Jag önskar nyttiga& roliga grilltips. Allt från kött/fisk/fågel till alla tillbehör inkl såser m.m.. Bara ös på :ike:
12 juni, 2006 at 17:24 #996794Anonym anvandareMembergrilla stora scampi som är penslade med chiliolja eller bara krydda.Använd grillspett o varva med lök, tomat, o minimajs :emo-thumb
sås:
Fettfri majonäs med massa vitlök ,salt , peppar o mosa i lime. (typ som aioli)
Gucamole är aldrig fel heller
bakad potatis med keso i är så gott.(micras i ca 15-20 min sen in i folie läggs på grillen så dom håller värmen):emo-thumb
12 juni, 2006 at 18:05 #996795Anonym anvandareMembersnuttan347 wrote:grilla stora scampi som är penslade med chiliolja eller bara krydda.Använd grillspett o varva med lök, tomat, o minimajs :emo-thumb
sås:
Fettfri majonäs med massa vitlök ,salt , peppar o mosa i lime. (typ som aioli)
Gucamole är aldrig fel heller
bakad potatis med keso i är så gott.(micras i ca 15-20 min sen in i folie läggs på grillen så dom håller värmen)Oj så gott det låter :ike: Måste testat till helgen.. lr tidigare Tack för tipset!
12 juni, 2006 at 19:38 #996796Anonym anvandareMemberCocktailtomater i mängder!!!
12 juni, 2006 at 21:10 #996797Anonym anvandareMemberI helgen grillade vi lammytterfilé o till det hade vi en jättegod sallad, potatiskroketter o guacamole gjord på lättkesella! Huuur gott som helst!
12 juni, 2006 at 22:48 #996798Anonym anvandareMembertro det eller ej men det är en höjdare att grilla tunna skivor kassler!! blir lite knaprigt nästan som bacon….
en lätt potatissallad med vinäger/olja- dressing till!!! mums!!
12 juni, 2006 at 23:41 #996799Anonym anvandareMemberMarienerad kycklingfilé och maffiga grönsaks spett (röd paprika, salladslök och champinjoner) Jättegott!
Orkar man inte göra egen dressing så är tex. väktarnas paprika/chili fraiche supergod till.
Nu blev jag sugen på att grilla igen.
13 juni, 2006 at 07:20 #996800Anonym anvandareMemberMer, mer :up: :ike:
16 juni, 2006 at 23:54 #996801Anonym anvandareMemberStandard grejj som e underbart gott (enligt mig;) )
Är ju fläskfilé, krydda bara med grillkrydda (från knorr), o lägg på grillen, mmm ^^
ELLER: Gör en marrinad: matolja, pressa ner 2-3klyftor vitlök och en kvarts-en halvburk grillkrydda (knorr där med) , blanda marinaden, häll ner den i en plastpåse, lägg ner dina fläskfilé bitar där i (gärna utbankade med kötthammare eller va de heter), låt ligga 2-3timmar, (vänd på påsen då o då).
plocka upp innan grilldax, torka av den värsta oljan. Sen bara lägga på grillen. blir SÅÅÅÅÅ gott ^^
2 juli, 2006 at 16:43 #996802Anonym anvandareMemberGRilla på tunna skivor kassler stryk gärna på lite olja under grillningen så blir dom krispiga och goa.
sedan till det Santa marias ”Bearnise with touch of chili”(pulver) rör ner i en burk lätt kesella och lite pommes till så är det klart
riktigt gott!!!!
16 juli, 2006 at 00:21 #996803Anonym anvandareMemberEtt enkelt, fettsnålt, och jätte gott tips till grillad kycklingfilè, är att skiva några skalade potatisar, morötter, röd paprika och rödlök, och lägga detta i en ungsfast form. Häll över olivolja. Pressa 2 stk vitlöksklyftor, och krydda med peppar och salt. In i ungnen på 200 grader i ca 40 min, rör om emellanåt.
Sås:
Häll 1 brk krossade tomater i en kastrull, blanda i 1 tärnad paprika, 1 pressad vitlöksklyfta, peppar och salt. Låt detta koka upp, sedan är det färdigt att serveras. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.