Home › Forums › Matlagning och Recept › Grönsakstråden
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
23 juni, 2008 at 00:44 #656648Anonym anvandareMember
Att grönsaker bör vara en stapelvara under diet är ingen nyhet för någon och allra minst för yours truly.
However.
Skiten smakar ju rent bedrövligt, vilket såklart är högst subjektivt, men ändock min absoluta uppfattning.
Alltså: Vis av erfarenheten vänder jag mig således till detta forums eminenta klientel med följande fråga:
Hur i helvete anrättar man grönsaker så att dessa smakar åtminstone aningen bättre än nattvardsoblater som legat framme i solen alldeles för länge?
Kom med tips!
Blända mig med er uppfinningsrikedom, få mig att knäböja i mjukryggad beundran inför er gastronomiska expertis.
Vederkvick min själ, ty jag mäktar inte med ännu en tallrik vattenkokt broccoli, o kära forumiter.
Jelp.
23 juni, 2008 at 00:44 #77410Anonym anvandareMember23 juni, 2008 at 00:51 #656649Anonym anvandareMemberHur fan kan du inte gilla grönsaker, och, talar vi om allt från tomat till blomkål eller ngt specifikt?
23 juni, 2008 at 05:40 #656650Anonym anvandareMemberDijonsenap, kryddor, koka ihop med lite salt, att ha en klick smör på morötterna som fettkälla istället för att larva runt med t.ex. skedar med olja som vissa verkar tycka vara bättre o.s.v.
Överhuvudtaget skulle jag rekommendera att låta smör/margarin smälta över dina grönsaker. Någon fettkälla lär du ju vilja ha i din kost även vid deff, att riva över ost på t.ex. broccolin är också fantastiskt gott.
23 juni, 2008 at 05:57 #656651Anonym anvandareMemberTesta att köra en påse wokgrönsaker i pannan (Wokpanna eller vanlig spelar mindre roll) ihop med en rejäl skvätt soja. Blir hur gött som helst, funkar förmodligen att häla sojan över grönsakerna efter stekning också.
Ett eminent tips!
23 juni, 2008 at 07:15 #656652Anonym anvandareMemberRostade grönsaker i ugnen är smarrigt!
Ett tips är att lägga kycklingfileér på grönsakerna,som kan vara paprika,morötter,röd lök,potatis, tja vad du tycker om.Då får du en hel rätt i ett!
Riv lite buljong av valfri sort över det hela.Krydda med valfri krydda. Peppra lite och rosta i ugnen på 225 grader i en timme! Enkelt och gott!23 juni, 2008 at 09:27 #656653Anonym anvandareMemberMATTI wrote:Hur fan kan du inte gilla grönsaker, och, talar vi om allt från tomat till blomkål eller ngt specifikt?Jag gillar tomater och gurka, that’s it. Dock är ju inte detta grönsaker som ger någon särskild mättnad eller ens innehåller önskvärd fibermängd eller mikronutrienter. (Jodå, jag vet att tomater innehåller antioxidanter och så vidare men du vet vad jag menar.)
Jag vill ha grönsaker som ger stor bang for my bucks, dvs stor mättad och samtidigt sparsamt med kalorier.Eddie Vedder wrote:Dijonsenap, kryddor, koka ihop med lite salt, att ha en klick smör på morötterna som fettkälla istället för att larva runt med t.ex. skedar med olja som vissa verkar tycka vara bättre o.s.v.Överhuvudtaget skulle jag rekommendera att låta smör/margarin smälta över dina grönsaker. Någon fettkälla lär du ju vilja ha i din kost även vid deff, att riva över ost på t.ex. broccolin är också fantastiskt gott.
Ah! Smör använder jag mig frekvent av i olika sammanhang, men jag har nog inte riktigt betraktat smör som potentiell smaksättare till grönsaker.
Jag noterar ivrigt detta tips i mitt mentala anteckningsblock.
Och nej, olja använder jag mig aldrig av, och ja, jag vill gärna ha lite fett i min kost.Insulinus wrote:Testa att köra en påse wokgrönsaker i pannan (Wokpanna eller vanlig spelar mindre roll) ihop med en rejäl skvätt soja. Blir hur gött som helst, funkar förmodligen att häla sojan över grönsakerna efter stekning också.Ett eminent tips!
Soja! Så jävla uppenbart genialiskt, vilket får mig att känna mig korkad som satan just nu. Stort tack.
Lioness wrote:Rostade grönsaker i ugnen är smarrigt!
Ett tips är att lägga kycklingfileér på grönsakerna,som kan vara paprika,morötter,röd lök,potatis, tja vad du tycker om.Då får du en hel rätt i ett!
Riv lite buljong av valfri sort över det hela.Krydda med valfri krydda. Peppra lite och rosta i ugnen på 225 grader i en timme! Enkelt och gott!Great! Thanks a bunch, queen of the arctic circle.
23 juni, 2008 at 10:15 #656654Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Ah! Smör använder jag mig frekvent av i olika sammanhang, men jag har nog inte riktigt betraktat smör som potentiell smaksättare till grönsaker.
Jag noterar ivrigt detta tips i mitt mentala anteckningsblock.
Och nej, olja använder jag mig aldrig av, och ja, jag vill gärna ha lite fett i min kost.Det låter klokt Jon. Är det nu så att du inte tycker om smaken på dina grönsaker så är mitt tips rent generellt att låta din fettkälla göra jobbet.:up: Det kan vara smält smör/margarin, smält fet ost, majonnäs, en god dressing whatever.
Huruvida du har bra koll på näringsinnehåll kontra energiinnehåll vet jag inte riktigt men nu känner jag mig skrivkåt så jag ger lite tips. Broccoli och spenat är lite i en klass för sig skulle jag säga. Likaså grönkål men det kan vara lite svårt att få tag på. Även brysselkål är mycket nyttigt men den har ju en väldigt karaktäristisk smak och gillar man inte den smaken finns det nog inget som kan göra brysselkålen ätlig. Lök är gott, energisnålt och proppfullt med antioxidanter, gillar du tomat så rekommenderar jag att kanske testa tomatpuré och givetvis krossade tomater i sås. Men just tomatpuré tycker jag är underskattat, jag själv använder ICA’s tomatpuré som ketchup. Kokta morötter är opti, paprika är också opti men dyrt. Vitkål är ytterligare en bra magsäcksfyllare som i hyfsat stora mängder blir ett bra tillskott av C-vitamin och folat (även en jämförelsevis okej kalciumkälla faktiskt), tyvärr är den importerad just nu och håller inte alls samma klass som vitkålen du köper under vinterhalvåret men det är fortfarande ett bra tips och den här texten upphör inte att existera bara för att det blir höst- och vintersäsong.:up:
Jon Larsson wrote:Soja! Så jävla uppenbart genialiskt, vilket får mig att känna mig korkad som satan just nu.Ja det förstår jag att du gör.
EDIT: En bra sida om du vill kolla upp näringsinnehåll i grönsaker och kanske även få lite tips i hur du kan utöka dina preferenser:
[http://www.halsosidorna.se/Mat.htm#basta%20maten]
23 juni, 2008 at 14:16 #656655Anonym anvandareMemberKung Bruno wrote:Mixa ner skiten.Tillsätt lite vatten.
Krydda med valfria kryddor; preferably några goda om det var smaken du ville förbättra.
Slänga ner ditt tärnade kött i röran.
Äts med träslev ur bunke.
Jon kanske inte är någon tonåring längre men nog är han för ung för att behöva leva på purékost i alla fall.
Inte skulle jag bli mättare av det där fjanteriet och jag gissar att mättnaden är en viktig del i varför Jon vill ha mycket grönsaker i sin kost.
23 juni, 2008 at 14:21 #656656Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Det låter klokt Jon. Är det nu så att du inte tycker om smaken på dina grönsaker så är mitt tips rent generellt att låta din fettkälla göra jobbet. Det kan vara smält smör/margarin, smält fet ost, majonnäs, en god dressing whatever.Huruvida du har bra koll på näringsinnehåll kontra energiinnehåll vet jag inte riktigt men nu känner jag mig skrivkåt så jag ger lite tips. Broccoli och spenat är lite i en klass för sig skulle jag säga. Likaså grönkål men det kan vara lite svårt att få tag på. Även brysselkål är mycket nyttigt men den har ju en väldigt karaktäristisk smak och gillar man inte den smaken finns det nog inget som kan göra brysselkålen ätlig. Lök är gott, energisnålt och proppfullt med antioxidanter, gillar du tomat så rekommenderar jag att kanske testa tomatpuré och givetvis krossade tomater i sås. Men just tomatpuré tycker jag är underskattat, jag själv använder ICA’s tomatpuré som ketchup. Kokta morötter är opti, paprika är också opti men dyrt. Vitkål är ytterligare en bra magsäcksfyllare som i hyfsat stora mängder blir ett bra tillskott av C-vitamin och folat (även en jämförelsevis okej kalciumkälla faktiskt), tyvärr är den importerad just nu och håller inte alls samma klass som vitkålen du köper under vinterhalvåret men det är fortfarande ett bra tips och den här texten upphör inte att existera bara för att det blir höst- och vintersäsong.
Ja det förstår jag att du gör.
EDIT: En bra sida om du vill kolla upp näringsinnehåll i grönsaker och kanske även få lite tips i hur du kan utöka dina preferenser:
[http://www.halsosidorna.se/Mat.htm#basta%20maten]
Tusen tack, Eddie. Uppskattar din hjälp och dina synpunkter, as always.
Jag vill samtidigt klargöra att jag inte är ute efter att vara ”optimal” under bortskalandet av kroppsfett – snarare är jag ute efter ett sätt att förhålla mig till grönsaker som är hållbart i längden, oavsett om det är deff, bulk eller underhåll som står på agendan.
Jag har märkt att jag mår väldigt bra av rejäla mängder grönsaker varje dag och detta är något jag tagit fasta på och har för avsikt att implementera i min kosthållning under återstoden av mitt liv.
Bara jag får i mig skiten så mår jag som en prins – och som det ser ut nu, så behöver det alltså inte längre vara plågsamt att få i sig x gram broccoli, eftersom folk kommit med så många bra tips i den här tråden.
Spenat har jag inte ens tänkt på, faktiskt. Jag förknippar fortfarande denna grönsak med den där kladdiga röran man alltid fick till torskpanetterna när jag jobbade inom skolan, vilket med andra ord är att behandla spenaten ganska orättvist.
Morötter låter spännande. Hur föreslår ni att man tillagar denna klassiker för bästa smak? Koka den som den är, eller finns det andra sätt att använda sig av som ni anser är bättre?
Jag är som ni märker novis kring anrättandet av grönsaker och jag hoppas ni har överseende med mina okunniga frågor.
Hade det gällt tillagning av kyckling hade jag lätt kunnat skriva en bok i ämnet, men vad gäller grönsaker är jag närmast att betrakta som en förståndshandikappad sexåring.
Tack för all hjälp, allihopa – och tack på förhand för eventuella tips framledes.
23 juni, 2008 at 14:26 #656657Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Jon kanske inte är någon tonåring längre men nog är han för ung för att behöva leva på purékost i alla fall.Inte skulle jag bli mättare av det där fjanteriet och jag gissar att mättnaden är en viktig del i varför Jon vill ha mycket grönsaker i sin kost.
Skönt att höra att man fortfarande är för ung för något, det var ett tag sedan.
Med andra ord är jag alltså för ung för två saker: Inkontinensblöjor och purébaserad mat.
I övrigt har du såklart att mättnaden är väldigt viktig för mig.
Det, och välbefinnandet jag upplever av att äta mycket grönsaker.
23 juni, 2008 at 14:35 #656658Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Spenat har jag inte ens tänkt på, faktiskt. Jag förknippar fortfarande denna grönsak med den där kladdiga röran man alltid fick till torskpanetterna när jag jobbade inom skolan, vilket med andra ord är att behandla spenaten ganska orättvist.Morötter låter spännande. Hur föreslår ni att man tillagar denna klassiker för bästa smak? Koka den som den är, eller finns det andra sätt att använda sig av som ni anser är bättre?
Stuvad spenat är visserligen himmelst i mina ögon men måhända att din skolas var av det sämre slaget. Annars är det väldigt gott att koka hackad spenat och t.ex. mixa ihop med spaghetti. Det både blir gott och väldigt vackert på tallriken.
Morötter är godast att koka helt vanligt tycker jag. Skär i lagom bitar och koka tills dess att de har önskad mjukhet. Jag tycker det är gott när de blivit mjuka som lite överkokt potatis typ. Annars är ju smörstekta morötter sjukt gott, att tillsätta lite kryddor och en skvätt vitt vin i pannan blir extra gott.:up:
Några tips angående kokning av grönsaker:
*Koka upp vattnet FÖRE och tillsätt sedan direkt på grönsakerna. Onödiga näringsförluster när du kokar upp vatten med grönsakerna liggandes i kastrullen.
*Låt vattnet precis täcka grönsakerna. Mer än så krävs inte och det handlar återigen om minimering av näringsförluster av värme- och/eller urlakningskänsliga näringsämnen.
*Koka inte längre än du känner är nödvändigt, d.v.s. så fort du upplever att grönsakerna är klara så slutar du koka dom. Optimal mjukhet/krispighet är ju sedan en helt subjektiv fråga.
*Kassera vattnet direkt och skölj gärna av med nytt kallt vatten för att kyla ner (OM du vill kyla ner vill säga) så värmebehandlingen upphör snabbt.
*Ät så snart inpå tillagning som möjligt. Ju längre du har kokta grönsaker ståendes framme eller liggandes i t.ex. kylskåpet desto mer näringsämnen går förlorade.23 juni, 2008 at 14:48 #656659Anonym anvandareMemberSaltkaret och smörpaketet är heta tips, beroende på grönsaker.
23 juni, 2008 at 14:59 #656660Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Stuvad spenat är visserligen himmelst i mina ögon men måhända att din skolas var av det sämre slaget. Annars är det väldigt gott att koka hackad spenat och t.ex. mixa ihop med spaghetti. Det både blir gott och väldigt vackert på tallriken.Morötter är godast att koka helt vanligt tycker jag. Skär i lagom bitar och koka tills dess att de har önskad mjukhet. Jag tycker det är gott när de blivit mjuka som lite överkokt potatis typ. Annars är ju smörstekta morötter sjukt gott, att tillsätta lite kryddor och en skvätt vitt vin i pannan blir extra gott.:up:
Några tips angående kokning av grönsaker:
*Koka upp vattnet FÖRE och tillsätt sedan direkt på grönsakerna. Onödiga näringsförluster när du kokar upp vatten med grönsakerna liggandes i kastrullen.
*Låt vattnet precis täcka grönsakerna. Mer än så krävs inte och det handlar återigen om minimering av näringsförluster av värme- och/eller urlakningskänsliga näringsämnen.
*Koka inte längre än du känner är nödvändigt, d.v.s. så fort du upplever att grönsakerna är klara så slutar du koka dom. Optimal mjukhet/krispighet är ju sedan en helt subjektiv fråga.
*Kassera vattnet direkt och skölj gärna av med nytt kallt vatten för att kyla ner (OM du vill kyla ner vill säga) så värmebehandlingen upphör snabbt.
*Ät så snart inpå tillagning som möjligt. Ju längre du har kokta grönsaker ståendes framme eller liggandes i t.ex. kylskåpet desto mer näringsämnen går förlorade.Ber att få tacka för en helt fantastiskt informativ och användbar post.
Kan inte komma på ett enda frågetecken som inte rätades ut här ovan. :worship:
Och mjo, skolspenaten på min förra arbetsplats var verkligen inget att hänga i granen.
23 juni, 2008 at 19:27 #656661Anonym anvandareMemberUgnslagad sparris är en höjdare. Funkar bra både i burkform och färsk!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.