Grönsakstråden

Home Forums Matlagning och Recept Grönsakstråden

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 36 total)
  • Author
    Andreas´J wrote:
    Lustigt att du skriver här Eddie din baljväxt:D
    Alltid vart impad av hur du orkar pressa i dig så mkt från växtriket

Haha, om du är impad av vad du läser så skulle du nog få en chock om du dessutom såg vilken liten tanig kropp som kan trycka i sig dom där volymerna.:D För all gröt, alla grönsaker, alla baljväxter och all potatis anses ju vara ganska mättande. Portioner som överstiger 1kg är definitivt inte ovanligt, snarare någon form av standard skulle jag tro.

Gissar att något är fel på min aptitreglering för enda sättet att hålla mig någorlunda mätt är den där typen av riktigt magfyllande käk samt att jag konditionstränar fram ett högt energibehov som tillåter stora mängder.

Men jag äter ju mycket animaliskt också, yoghurt till varje grötportion t.ex. Dessutom mycket ägg och ost. 5-6 köttmåltider i veckan bestående av fisk. Övrigt kött blir det om jag blir bjuden av andra, inte annars. Iofs har jag för tillfället fyra konserver med burkskinka (picnicbog eller vad det heter) som väntar på att avnjutas.:P

Woka eller gör grytor! Det går att slänga ner nästan vad som helst i grönsaksväg. Kål blir riktigt gott i wokpannan. Finns mer än den vanliga vitkålen att välja på. Savojkål eller spetskål med lök färska champinjoner och kyckling är riktigt smarrigt med en vitlöksklyfta en skvätt soja och en redig klick sambal oelek.
    Currypasta är också gott till grönsaker. Provat göra en grönsakscurry?

Jo, ett annat tips: Kolla in grönsaksförsäljningen på Brotorget nu under sommaren, det finns massor av goda/billiga grönsaker där.

Tesse wrote:
    Woka eller gör grytor! Det går att slänga ner nästan vad som helst i grönsaksväg. Kål blir riktigt gott i wokpannan. Finns mer än den vanliga vitkålen att välja på. Savojkål eller spetskål med lök färska champinjoner och kyckling är riktigt smarrigt med en vitlöksklyfta en skvätt soja och en redig klick sambal oelek.
    Currypasta är också gott till grönsaker. Provat göra en grönsakscurry?

Jo, ett annat tips: Kolla in grönsaksförsäljningen på Brotorget nu under sommaren, det finns massor av goda/billiga grönsaker där.

Det var som fan.

Här har vi tränat ihop i ett helt år utan att jag haft en aning om att du är någon sorts marklyftande Tina Nordström. Döm om min förvåning…

Uppdrag: Använd pm-funktionen, alternativt maila mig på [jonlarsson74@telia.com jonlarsson74@telia.com], och ge mig lite mer detaljerade recept.

Savojkål? Vad i helvete är det? :D

Jon Larsson wrote:
    Det var som fan.

Här har vi tränat ihop i ett helt år utan att jag haft en aning om att du är någon sorts marklyftande Tina Nordström. Döm om min förvåning…

Uppdrag: Använd pm-funktionen, alternativt maila mig på [http://jonlarsson74@telia.com jonlarsson74@telia.com], och ge mig lite mer detaljerade recept.

Savojkål? Vad i helvete är det? :D

Jaförfan, i köket är jag nästan lika säker som Bärta-Baklykta. Tyvärr är recept inte min melodi. Brukar mest ”hofsa sta” (som min kära farmor sa när man bad om recept..antar att hon menade att hon höftade lite) Men visst..jag kan skriva ner lite mer detaljerade recept.

Tror dessutom att du behöver en guidad tur på grönsaksavdelningen. :D

Savoykål:

[img=http://arstiderna.com/images/dynpic/cache/h200-0.42098300-1102337969.jpg]

Har kommer ett valdigt gott recept pa vegetarisk chili, med manga olika gronsaker.

1 gul lok
    2 selleristjalkar
    1 paprika
    1-2 burk(ar) krossade tomater
    2 msk Chilisas (tex Heinz)
    2tsk chilipeppar
    1tsk kummin
    1 tsk peppar
    2 tsk oregano
    2 tsk basilika
    1-2 blad (glomt vad de heter, men sadana dar sma blad som man smaksatter grytor med men inte ater upp)
    2msk tomatpuree
    3 vitloksklyftor
    2-3 st burkar med bonor (Kidney, pinto eller svarta bonor)

1. Hacka gronsaker i pyttebitar
    2. Fras gronsakerna
    3. Hall i tomater
    4. Kryddor
    5. Sist i med bonorna
    6. Spad med extra vatten om det ser torrt ut.

Om man vill ha en kryddigare variant kan man tillsatta lite chilifrukt!

Det blir en jattegryta med chili som racker i flera dagar!

veroaero wrote:
    Har kommer ett valdigt gott recept pa vegetarisk chili, med manga olika gronsaker.

1 gul lok
    2 selleristjalkar
    1 paprika
    1-2 burk(ar) krossade tomater
    2 msk Chilisas (tex Heinz)
    2tsk chilipeppar
    1tsk kummin
    1 tsk peppar
    2 tsk oregano
    2 tsk basilika
    1-2 blad (glomt vad de heter, men sadana dar sma blad som man smaksatter grytor med men inte ater upp)
    2msk tomatpuree
    3 vitloksklyftor
    2-3 st burkar med bonor (Kidney, pinto eller svarta bonor)

1. Hacka gronsaker i pyttebitar
    2. Fras gronsakerna
    3. Hall i tomater
    4. Kryddor
    5. Sist i med bonorna
    6. Spad med extra vatten om det ser torrt ut.

Om man vill ha en kryddigare variant kan man tillsatta lite chilifrukt!

Det blir en jattegryta med chili som racker i flera dagar!

Lagerblad?

nenya wrote:
    Lagerblad?

Japp!

Glomde detta: Ta med 2 morotter ocksa!

henkebenke wrote:
    Ugnslagad sparris är en höjdare. Funkar bra både i burkform och färsk!

Japp håller med, med vitlök på:D

snuttan347 wrote:
    Japp håller med, med vitlök på:D

Och gärna till ugnsbakad laxfilé, med soja och sesamfrön på laxen :P

Måste säga att jag tycker trådskaparen ställer en rätt gullig fråga o undrar vilken galax han kommer ifrån :D ?I min har de bibliotek, där jag i princip växte upp (hittade till gymmet först långt senare , tyvärr…). Nåja, han kan säkert en massa inte jag kan.
    Rek först o främt alla De Hoog/ Paulunböckerna under hyllan Qcab som oftast börjar med ”Den perfekta…”. Inget onyttigt där o garanterat bra grönsakstips o hur man tillagar dem o exempel på ”bra o alltid ha i hemma” listor.
    Böcker om näringslära o där också grönsakstips finns i hylla Vc, förslagsvis ”Näringstabellerna” från Fitnessförlaget och ”Färgkoden”. Sen har vi ju Qcaa som är vanliga kokböcker, tror jag, iaf ska där finnas böcker om specifikt grönsker och kryddor…
    Har nu inte ditt lokala bibliotek dessa böcker så säg till i receptionen att de skall lägga dem till inköpslistan. Alla har rätt att få tillgång till översiktilig och strukturerad information om saker som är bra för en utan att man ska behöva ruinera sig på kokböcker…

Själv dippar jag gärna morots/gurkstavar i kvarg utblandad med röd pesto, ni vet den som är gjord på soltorkade tomater. Muuuuums! Man blir ganska mätt också, jag blir det iaf nu under dieten..

Fenix wrote:
    Måste säga att jag tycker trådskaparen ställer en rätt gullig fråga o undrar vilken galax han kommer ifrån :D ?I min har de bibliotek, där jag i princip växte upp (hittade till gymmet först långt senare , tyvärr…). Nåja, han kan säkert en massa inte jag kan.
    Rek först o främt alla De Hoog/ Paulunböckerna under hyllan Qcab som oftast börjar med ”Den perfekta…”. Inget onyttigt där o garanterat bra grönsakstips o hur man tillagar dem o exempel på ”bra o alltid ha i hemma” listor.
    Böcker om näringslära o där också grönsakstips finns i hylla Vc, förslagsvis ”Näringstabellerna” från Fitnessförlaget och ”Färgkoden”. Sen har vi ju Qcaa som är vanliga kokböcker, tror jag, iaf ska där finnas böcker om specifikt grönsker och kryddor…
    Har nu inte ditt lokala bibliotek dessa böcker så säg till i receptionen att de skall lägga dem till inköpslistan. Alla har rätt att få tillgång till översiktilig och strukturerad information om saker som är bra för en utan att man ska behöva ruinera sig på kokböcker…

Ett par saker:

* Vem fan behöver bibliotek när Eddie Vedder finns?

* Eftersom som du påstår att du frekventerar biblioteket regelbundet, ställer jag mig frågande till hur du har kunnat missa det i svenska språket så vanligt förekommande ordet ”och”. (Se den markerade texten.)

* Finns ordet ”översiktilig” på biblioteket? Låter spännande.

* Man lånar inte böcker av Paulun när man har möjlighet att få svar på frågor av Grandmaster, King Grub och Eddie Vedder.

* Du är för sent ute. Alla frågetecken har redan rätats ut i den här tråden och jag kommer att äta kokta morötter i groteska mängder framöver. Tack och hej.

Jon Larsson wrote:
    Ett par saker:

* Eftersom som du påstår att du frekventerar biblioteket regelbundet, ställer jag mig frågande till hur du har kunnat missa det i svenska språket så vanligt förekommande ordet ”och”. (Se den markerade texten.)

* Man lånar inte böcker av Paulun när man har möjlighet att få svar på frågor av Grandmaster, King Grub och Eddie Vedder.

* Du är för sent ute. Alla frågetecken har redan rätats ut i den här tråden och jag kommer att äta kokta morötter i groteska mängder framöver. Tack och hej.

Haha!

Jon Larsson wrote:
    Ett par saker:

8)

Och om man nu ändå tar sig till ett bibiotek för att införskaffa litteratur så lär man ju INTE välja någon av dom böckerna som Fenix rekommenderar i all fall. I så fall är det ju lämpligt med någon kvalitativ grundläggande högskolelitteratur i ämnet.

Men det behövs ju som sagt inte, du har ju mig Jon.:D😮

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 36 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.