Home › Forums › Matlagning och Recept › Grönsakstråden
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
23 juli, 2008 at 20:01 #656677Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:
Och om man nu ändå tar sig till ett bibiotek för att införskaffa litteratur så lär man ju INTE välja någon av dom böckerna som Fenix rekommenderar i all fall. I så fall är det ju lämpligt med någon kvalitativ grundläggande högskolelitteratur i ämnet.
Men det behövs ju som sagt inte, du har ju mig Jon.😮
Jepp.
What would i do without you, Eddie.:happy:
23 juli, 2008 at 20:44 #656678Anonym anvandareMemberJag tänkte testa att skiva upp en morot med längden och rosta i brödrosten någon minut på full effekt. Sen hacka till småbitar, krydda, lägga på en skiva bröd och sist gratinera med ost i mirkovågsugnen. Tufft ju!
2 augusti, 2008 at 01:30 #656679Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Ett par saker:* Vem fan behöver bibliotek när Eddie Vedder finns?
* Eftersom som du påstår att du frekventerar biblioteket regelbundet, ställer jag mig frågande till hur du har kunnat missa det i svenska språket så vanligt förekommande ordet ”och”. (Se den markerade texten.)
* Finns ordet ”översiktilig” på biblioteket? Låter spännande.
* Man lånar inte böcker av Paulun när man har möjlighet att få svar på frågor av Grandmaster, King Grub och Eddie Vedder.
* Du är för sent ute. Alla frågetecken har redan rätats ut i den här tråden och jag kommer att äta kokta morötter i groteska mängder framöver. Tack och hej.
Eftersom som? Vad menar du egentligen?
Ett par= Två
Inte får du väl fem skor när du köper ett par?Jag tycker att hackad spenat smakar väldigt bra tillsammans med lite fetaost.
Fetaosten kan med fördel vara fettsnål, sältan i fetaosten gör sig bra tillsammans med spenat. Om du använder fryst spenat, se till att vrida ur vätskan ordentligt så blir det fin konsistens också.2 augusti, 2008 at 18:36 #656680Anonym anvandareMembernatchuwawa wrote:Eftersom som? Vad menar du egentligen?
Ett par= Två
Inte får du väl fem skor när du köper ett par?Jag har ingen aning om vad jag menar med ”eftersom som”, men det är bra att du är på hugget – jag gillar när folk märker ord. Det är för lite sånt på det här forumet.
Jepp. Ett par är två och inte fem, vilket jag tydligen struntade i när jag skrev detta.
4 augusti, 2008 at 14:16 #656681Anonym anvandareMemberLite senare men men.
Apropå ämnet spenat. Nu när det är sommar och det finns färsk spenat i affärerna. Prova att fräsa på färsk spenat i stekpannan med vitlök. Bör stekas i en god olivolja. Det kommer att ändra din uppfattning om spenat, ljuvligt gott. Glöm inte salt och peppar med.
Annars älskar jag många former av grönsaker. Favoriten är nog grillade grönsaker. När jag ändå grillar brukar jag lassa på massor av grönsaker som jag sen kan äta till andra rätter. Det är kanongott att t ex ha på en hemmagjord pizza.
Primörer som det är gott om nu. Gör en enkel bechamelsås (går att göra på minimjölk och relativt lite smör). Koka sedan valda primörer lätt så att det fortfarande är tuggmotstånd. Ät seden med rökt skinka. Ex på grönsaker, morrötter, sockerärtor och blomkål. Fantasin är din begränsning.
Rödbetor är en annan favorit. Antingen i ugn med chevre eller bara koka dom och äta med salt och smör. Äter det flera gånger i veckan nu.
En vanlig tomatsallad är ju kanon med. Vill man inte använda olja tycker jag att det räcker med en god balsamvinäger, salt, peppar och naturligtvis färsk basilika. Varva tomat och lök, gärna den mildare som man köper i knippe.
Sen när vintern kommer köper du massa rotfrukter och potatis och rostar i ugnen.
18 april, 2009 at 09:32 #656682Anonym anvandareMemberJag publicerade ett nytt blogginlägg idag som jag tror gör sig bra i den här tråden.
[http://traningslara.se/blogg/tips-for-hantering-av-gronsaker/]
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.