Gröt-tråden

Home Forums Matlagning och Recept Gröt-tråden

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 28 total)
  • Author

Tänke vi kunde dela med oss lite av våra havregrynsgrötvarianter

När man ätit havregrynsgröt varje morgon sedan man gick på alla fyra så har man ju ibland tröttnat helt på ”skiten”. Jag har exprimenterat och det har väl Ni också gjort.

Just nu kör jag fullkornhavregryn, kanel, pumpakärnor och färska blåbär i min gröt. Jag ersätter oftast mjölken med nyposoppa. Blir smaskens och mättar massor

Så låt höra! Vad har du för att piffa till gröten med?

MVH
    Henrik

Något som faktiskt är riktigt gott att ha i är kanel, sötningsmedel, skivad banan och krossade linfrön. Istället för mjölk tar jag proteinpulver m. vatten :)

Havre,vatten,in i micron, SKÖLJ NER MED MJÖLK, klart på ngr minuter :D(altså ätandet)!

In med det i micron, när det e varmt å gött så blandar jag i 0,5dl whey protte å rör om, sen en banan, kanel och mjölk på det, tillsammans med ägg på sidan :pop:

Helt oundvikligt att inte bli trött på gröten efter att par år men har efter ett par år och ett antal varianter kommit fram till att gröten lättast går ner med något sött att skölja ner det med, t.ex. te… Försöker undvika allt som tar plats från havregrynen i tallriken…

lägg på lite havrefras, eller andra flingor, ovanpå gröten så blir det inte så ”grötigt” :emo-thumb

Koka havregryn, vatten, kanel, kruskakli, linfrön och fiberhusk.
    Blanda ner minikeso och sötningsmedel.
    Häll över vaniljproteinpulver blandat med vatten (i stället för mjölk).

Äppelmos + kanel+linfrö+minimjölk= Sagolikt gott
    Kör även en gröt där jag blandar gramhamsgryn,mannagryn,havregryn samt linfrön och kokar.Kanel och äppelmos!

kanske inte hör till gröt längre men… ja har blivit så less på gröt nu så ja tar å mixar ner två dec havregryn i en halvliter mjölk + 1dl protte… låt stå å sväll i nåra minuter å drick :up:

Havregryn+vatten,4äggvitor i smeten,kanel..In i micron till önskad konsistens, jag kör länge,för jag vill ha smeten fastare..
    Skiva ner ett äpple o lite banan,kladda över lite kanel o linfrön..
    Gillar du hallon o blåbär så lägg till det innan du micrar..

Min frukost som jag aldrig tröttnar på

2 dl havregryn
    4 dl vatten
    200 gram kvarg
    1 matsked kakao
    Skivad banan
    Sötningsmedel

Blanda kvargen,kakaon och sötningsmedel i en skål
    Släng sedan över det på gröten
    Skiva bananen och lägg även den på allt

Grymt gott, prova!, du kommer inte bli besviken! :)

FitnessWannabe:) wrote:
    + 1 på den
    Fast gröten ska kokas i kastrull me 6 vitor

Inte om jag sköter micron:emo-thumb ,,vet ju att du föredrar min micro gröt,, det är ju bevisat:| Och att du saknar den:)
    Sen ska det vara 4 ägg i gröten, för att sedan ha 6 st vid sidan om..

mina varianter..

2dl havregryn (gyllenhammars)
    4dl vatten
    in i micron några minuter
    sylt o mjölk på det sen. o givetvis en prottedrink på det

eller..

2dl havregryn (gyllenhammars)
    4dl vatten
    1 skivad banan
    kanel
    koka detta i kastrull, skiva sedan i ett äpple + massa russin o mjölk=gött..

013 wrote:
    Havregryn+vatten,4äggvitor i smeten,kanel..In i micron till önskad konsistens, jag kör länge,för jag vill ha smeten fastare..
    Skiva ner ett äpple o lite banan,kladda över lite kanel o linfrön..
    Gillar du hallon o blåbär så lägg till det innan du micrar..

Godmorgon! :)

Testade denna ägg-gröt i morse :emo-thumb Blev kanon bra!

60g havregryn + 3 äggvitor + 2dl vatten + 20g proteinpulver (vanilj) + Kanel + Sötningsmedel = PROPP MÄTT!!! ;)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 28 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.