Här kommer ett recept på ett GOTT och nyttigt bröd

Home Forums Matlagning och Recept Här kommer ett recept på ett GOTT och nyttigt bröd

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Detta brödet är jätte gott och perfekt om man har en känslig mage. jag har inte räknat ut proteiner/kolhydrater/fett men någon får gärna göra det och lägga till i tråden. enkelt är det också:D

5dl dinkelmjöl
    2dl grahamsmjöl
    3dl rågsikt
    2,5dl fyrkornskross
    1dl vetegroddar
    1tsk havssalt
    4tsk bikarbonat
    5msk blandade brödkryddor
    3msk linfrön
    3msk psylliymfrön
    3msk solrosfrön
    3msk pumpafrön
    (fröna kan man utesluta om man vill).
    1 liter ekologisk filmjölk
    0,5 dl brödsirap

Rör ihop alla torra ingridienser, tillsätt sedan sirap och filmjölk och rör om.
    Häll allt i två brödade 1,5l formar och grädda i mitten av ugnen i ca 100minuter i 175grader.

Alla ingridienser brukar finnas på ica maxi/willys.
    :emo-thumb

[/b]

Tacka vet jag City Gross hembakade limpa, 8:90 kr/st!

Emeliie wrote:
    Detta brödet är jätte gott och perfekt om man har en känslig mage. jag har inte räknat ut proteiner/kolhydrater/fett men någon får gärna göra det och lägga till i tråden. enkelt är det också:D

5dl dinkelmjöl
    2dl grahamsmjöl
    3dl rågsikt
    2,5dl fyrkornskross
    1dl vetegroddar
    1tsk havssalt
    4tsk bikarbonat
    5msk blandade brödkryddor
    3msk linfrön
    3msk psylliymfrön
    3msk solrosfrön
    3msk pumpafrön
    (fröna kan man utesluta om man vill).
    1 liter ekologisk filmjölk
    0,5 dl brödsirap

Rör ihop alla torra ingridienser, tillsätt sedan sirap och filmjölk och rör om.
    Häll allt i två brödade 1,5l formar och grädda i mitten av ugnen i ca 100minuter i 175grader.

Alla ingridienser brukar finnas på ica maxi/willys.
    :emo-thumb

[/b]

Ser gott ut!

nutz wrote:
    Tacka vet jag City Gross hembakade limpa, 8:90 kr/st!

Fat den e nog inte lika god.

Den där limpan är ju en klassiker. Har bakat den själv några gånger, fast med vissa variationer. T ex brukar jag ha i valnötter, vilket ger en intressant dimension till brödet.

Fast att det skulle vara bra för känsliga magar vet jag inte om jag håller med om. Lite lavemangvarning, om ni frågar mig. :D

Jon Larsson wrote:
    Den där limpan är ju en klassiker. Har bakat den själv några gånger, fast med vissa variationer. T ex brukar jag ha i valnötter, vilket ger en intressant dimension till brödet.

Fast att det skulle vara bra för känsliga magar vet jag inte om jag håller med om. Lite lavemangvarning, om ni frågar mig. :D

lite lavemang har ingen dött av ;)

Detta ska jag försöka mig på i veckan som kommer :)

Bröd = carbs. Carbs = teh evil. Teh evil = no massels.

Okej, skärpning från min sida – kul med schyssta recept, hembakat bröd är som manna från himlen.

på tal om bröd, har för mej att jag sett här att man kan göra bröd av gröt.. nån som har koll på det? hur länge det ska vara i ugnen ect?

vitt bröd!!!!

Pixi wrote:
    på tal om bröd, har för mej att jag sett här att man kan göra bröd av gröt.. nån som har koll på det? hur länge det ska vara i ugnen ect?

Är inte gröt bara en av ingredienserna?

Pixi wrote:

Ja, det är förmodligen inte så mycket svårare än att koka i hop några portioner havregrynsgröt, slänga i en tesked salt och en tesked bakpulver, ev nån brödkrydda,.
    Kanske blir det lite torrt? Prova kanske lite grovhackad torkad frukt och / eller lite grovhackade nötter / frön, kanske en halv burk kesella oxå.
    Ner med det i en smord brödform och så in i ugnen me´t på runt 175 grader, kanske. Runt 45 minuter lär väl bli lagom, skulle jag tro.

Ah, testa. Eller så kanske nå´n annan har nå mer konktreta råd..:)

Mvh

patriknn wrote:
    Ja, det är förmodligen inte så mycket svårare än att koka i hop några portioner havregrynsgröt, slänga i en tesked salt och en tesked bakpulver, ev nån brödkrydda,.
    Kanske blir det lite torrt? Prova kanske lite grovhackad torkad frukt och / eller lite grovhackade nötter / frön, kanske en halv burk kesella oxå.
    Ner med det i en smord brödform och så in i ugnen me´t på runt 175 grader, kanske. Runt 45 minuter lär väl bli lagom, skulle jag tro.

Ah, testa. Eller så kanske nå´n annan har nå mer konktreta råd..:)

Mvh

hehe, tack! :up: får försöka utarbeta ngt som funkar så återkommer jag!

:emo-thumbEn klassiker?

Hörru Pixi….

Om jag vore du så skulle ”googla” på gröt + bröd. Fick upp följande recept (den första i listan):

GRÖTBRÖD
    4 dl fiberberikat havregryn
    8 dl vatten
    1 tsk salt
    4 dl vatten
    100 g jäst
    50 g smör
    2 msk sirap
    2 tsk salt
    2,2 – 2,8 liter kärnvetemjöl

Blanda gryn, vatten och salt i en kastrull. Koka upp och låt sedan koka i 3 min. Häll sedan
    över gröten i en assistent och tillsätt det kalla vattnet. Låt blandningen svalna till ca 37o och
    smula ner jästen. Tillsätt smör, sirap, salt och det mesta av mjölet. Arbeta ihop degen.
    Låt jäsa övertäckt i 30 min. Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Dela degen i 4 och
    forma till limpor. Jäs i 45 min. Grädda i 200o i ca 40-45 min

Alltså tänk vad Internet har utvecklats. Det är ju skrämmande. Här hittar man allt till och med hur man planterar om krukväxter! JAG BLIR RÄDD!

hej hej

6 dl havregryn i en bunke
    7 dl kokande vatten häll över låt stå ca 30 min.
    Blanda ner:
    5 dl kallt vatten
    1 pkt jäst
    ½ dl sirap
    1 msk salt
    5 dl rågsikt
    När detta är blandat:
    blanda ner dinkelmjöl så att det tar ihop sig till en deg som går att knåda.
    Jäs 30 min
    baka ut ca 25 ”bullar”
    jäs 30 min
    I ugnen 200 *c 10-15 min

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.