Home › Forums › Matlagning och Recept › Här kommer ett recept på ett GOTT och nyttigt bröd
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
29 augusti, 2008 at 15:57 #72127Anonym anvandareMember29 augusti, 2008 at 15:57 #572177Anonym anvandareMember
Detta brödet är jätte gott och perfekt om man har en känslig mage. jag har inte räknat ut proteiner/kolhydrater/fett men någon får gärna göra det och lägga till i tråden. enkelt är det också
5dl dinkelmjöl
2dl grahamsmjöl
3dl rågsikt
2,5dl fyrkornskross
1dl vetegroddar
1tsk havssalt
4tsk bikarbonat
5msk blandade brödkryddor
3msk linfrön
3msk psylliymfrön
3msk solrosfrön
3msk pumpafrön
(fröna kan man utesluta om man vill).
1 liter ekologisk filmjölk
0,5 dl brödsirapRör ihop alla torra ingridienser, tillsätt sedan sirap och filmjölk och rör om.
Häll allt i två brödade 1,5l formar och grädda i mitten av ugnen i ca 100minuter i 175grader.Alla ingridienser brukar finnas på ica maxi/willys.
:emo-thumb[/b]
29 augusti, 2008 at 23:54 #572178Anonym anvandareMemberTacka vet jag City Gross hembakade limpa, 8:90 kr/st!
31 augusti, 2008 at 23:40 #572179Anonym anvandareMemberEmeliie wrote:Detta brödet är jätte gott och perfekt om man har en känslig mage. jag har inte räknat ut proteiner/kolhydrater/fett men någon får gärna göra det och lägga till i tråden. enkelt är det också5dl dinkelmjöl
2dl grahamsmjöl
3dl rågsikt
2,5dl fyrkornskross
1dl vetegroddar
1tsk havssalt
4tsk bikarbonat
5msk blandade brödkryddor
3msk linfrön
3msk psylliymfrön
3msk solrosfrön
3msk pumpafrön
(fröna kan man utesluta om man vill).
1 liter ekologisk filmjölk
0,5 dl brödsirapRör ihop alla torra ingridienser, tillsätt sedan sirap och filmjölk och rör om.
Häll allt i två brödade 1,5l formar och grädda i mitten av ugnen i ca 100minuter i 175grader.Alla ingridienser brukar finnas på ica maxi/willys.
[/b]
:emo-thumbSer gott ut!
nutz wrote:Tacka vet jag City Gross hembakade limpa, 8:90 kr/st!Fat den e nog inte lika god.
1 september, 2008 at 07:17 #572180Anonym anvandareMemberDen där limpan är ju en klassiker. Har bakat den själv några gånger, fast med vissa variationer. T ex brukar jag ha i valnötter, vilket ger en intressant dimension till brödet.
Fast att det skulle vara bra för känsliga magar vet jag inte om jag håller med om. Lite lavemangvarning, om ni frågar mig.
13 september, 2008 at 19:29 #572181Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Den där limpan är ju en klassiker. Har bakat den själv några gånger, fast med vissa variationer. T ex brukar jag ha i valnötter, vilket ger en intressant dimension till brödet.Fast att det skulle vara bra för känsliga magar vet jag inte om jag håller med om. Lite lavemangvarning, om ni frågar mig.
lite lavemang har ingen dött av
13 september, 2008 at 21:21 #572182Anonym anvandareMemberDetta ska jag försöka mig på i veckan som kommer
13 september, 2008 at 22:13 #572183Anonym anvandareMemberBröd = carbs. Carbs = teh evil. Teh evil = no massels.
Okej, skärpning från min sida – kul med schyssta recept, hembakat bröd är som manna från himlen.
13 oktober, 2008 at 12:51 #572184Anonym anvandareMemberpå tal om bröd, har för mej att jag sett här att man kan göra bröd av gröt.. nån som har koll på det? hur länge det ska vara i ugnen ect?
13 oktober, 2008 at 14:24 #572185Anonym anvandareMembervitt bröd!!!!
13 oktober, 2008 at 14:45 #572186Anonym anvandareMemberPixi wrote:på tal om bröd, har för mej att jag sett här att man kan göra bröd av gröt.. nån som har koll på det? hur länge det ska vara i ugnen ect?Är inte gröt bara en av ingredienserna?
13 oktober, 2008 at 15:54 #572187Anonym anvandareMemberPixi wrote:på tal om bröd, har för mej att jag sett här att man kan göra bröd av gröt.. nån som har koll på det? hur länge det ska vara i ugnen ect?Ja, det är förmodligen inte så mycket svårare än att koka i hop några portioner havregrynsgröt, slänga i en tesked salt och en tesked bakpulver, ev nån brödkrydda,.
Kanske blir det lite torrt? Prova kanske lite grovhackad torkad frukt och / eller lite grovhackade nötter / frön, kanske en halv burk kesella oxå.
Ner med det i en smord brödform och så in i ugnen me´t på runt 175 grader, kanske. Runt 45 minuter lär väl bli lagom, skulle jag tro.Ah, testa. Eller så kanske nå´n annan har nå mer konktreta råd..
Mvh
14 oktober, 2008 at 19:35 #572188Anonym anvandareMemberpatriknn wrote:Ja, det är förmodligen inte så mycket svårare än att koka i hop några portioner havregrynsgröt, slänga i en tesked salt och en tesked bakpulver, ev nån brödkrydda,.
Kanske blir det lite torrt? Prova kanske lite grovhackad torkad frukt och / eller lite grovhackade nötter / frön, kanske en halv burk kesella oxå.
Ner med det i en smord brödform och så in i ugnen me´t på runt 175 grader, kanske. Runt 45 minuter lär väl bli lagom, skulle jag tro.Ah, testa. Eller så kanske nå´n annan har nå mer konktreta råd..
Mvh
hehe, tack! :up: får försöka utarbeta ngt som funkar så återkommer jag!
17 oktober, 2008 at 13:14 #572189Anonym anvandareMember:emo-thumbEn klassiker?
Hörru Pixi….
Om jag vore du så skulle ”googla” på gröt + bröd. Fick upp följande recept (den första i listan):
GRÖTBRÖD
4 dl fiberberikat havregryn
8 dl vatten
1 tsk salt
4 dl vatten
100 g jäst
50 g smör
2 msk sirap
2 tsk salt
2,2 – 2,8 liter kärnvetemjölBlanda gryn, vatten och salt i en kastrull. Koka upp och låt sedan koka i 3 min. Häll sedan
över gröten i en assistent och tillsätt det kalla vattnet. Låt blandningen svalna till ca 37o och
smula ner jästen. Tillsätt smör, sirap, salt och det mesta av mjölet. Arbeta ihop degen.
Låt jäsa övertäckt i 30 min. Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Dela degen i 4 och
forma till limpor. Jäs i 45 min. Grädda i 200o i ca 40-45 minAlltså tänk vad Internet har utvecklats. Det är ju skrämmande. Här hittar man allt till och med hur man planterar om krukväxter! JAG BLIR RÄDD!
hej hej
24 oktober, 2008 at 22:44 #572190Anonym anvandareMember6 dl havregryn i en bunke
7 dl kokande vatten häll över låt stå ca 30 min.
Blanda ner:
5 dl kallt vatten
1 pkt jäst
½ dl sirap
1 msk salt
5 dl rågsikt
När detta är blandat:
blanda ner dinkelmjöl så att det tar ihop sig till en deg som går att knåda.
Jäs 30 min
baka ut ca 25 ”bullar”
jäs 30 min
I ugnen 200 *c 10-15 min -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.