Home › Forums › Matlagning och Recept › Hemmagjord kvarg
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
27 mars, 2011 at 09:42 #387691Anonym anvandareMember
Fråga nyligen morsan om hon kunde tänka sig att köpa en rejäl ranson med kvarg på lidl åt mej.. hon vägrade blankt att överhuvudtaget sätta sin fot där.
Men hon sa att hon kunde göra hemmagjord kvarg hur lätt som helst, genom att sila fil i ca 1 dygn och låta det rinna av, och vips så har du kvarg, någon som har gjort detta förr eller har något recept på det? Hade varit toppen!
27 mars, 2011 at 09:42 #61143Anonym anvandareMember27 mars, 2011 at 10:25 #387692Anonym anvandareMemberhar inget recept tyvärr men måste ju säga att dina morsa är awesome och fördomsfri.
27 mars, 2011 at 11:02 #387693Anonym anvandareMembertorbjorn wrote:har inget recept tyvärr men måste ju säga att dina morsa är awesome och fördomsfri.:emo-thumb
27 mars, 2011 at 11:30 #387694Anonym anvandareMemberBjern wrote:någon som har gjort detta förr eller har något recept på det? Hade varit toppen!Det behövs inget recept för den enklaste varianten. Du bara häller yoghyrt eller fil i ett kaffefilter och låter vasslan rinna ner. Vasslan kan sedan användas som starterkultur i fermenterade grönsaker, typ surkål.
Vill du göra något mer avancerat, som grynost eller färskost (kvarg) behövs nog löpe.
27 mars, 2011 at 11:36 #387695Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Det behövs inget recept för den enklaste varianten. Du bara häller yoghyrt eller fil i ett kaffefilter och låter vasslan rinna ner. Vasslan kan sedan användas som starterkultur i fermenterade grönsaker, typ surkål.Vill du göra något mer avancerat, som grynost eller färskost (kvarg) behövs nog löpe.
Och det som blir kvar i kaffefiltret är alltså kvarg?
27 mars, 2011 at 11:52 #387696Anonym anvandareMemberBjern wrote:Och det som blir kvar i kaffefiltret är alltså kvarg?Nej men vasslad yoghurt/fil. Konsistensen bli lite som gräddfil typ. Ofta gör man ju så när man ska göra sin egen tzatziki till exempel. Fördelen är ju att det faktiskt är väldigt gott, om man gillar filmjölk och yoghurt.
27 mars, 2011 at 11:57 #387697Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Nej men vasslad yoghurt/fil. Konsistensen bli lite som gräddfil typ. Ofta gör man ju så när man ska göra sin egen tzatziki till exempel. Fördelen är ju att det faktiskt är väldigt gott, om man gillar filmjölk och yoghurt.Aha, så det bästa vore att smyga ner på lidl och gömma en redig ranson med kvarg i huset?
27 mars, 2011 at 12:19 #387698Anonym anvandareMemberBjern wrote:Aha, så det bästa vore att smyga ner på lidl och gömma en redig ranson med kvarg i huset?Vad menar du?
27 mars, 2011 at 12:21 #387699Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Vad menar du?Jag menar att det inte verkar som det finns något bra recept att gå efter för att tillverka kvarg(färskost) så det är väl lika bra att köpa det då?
27 mars, 2011 at 12:41 #387700Anonym anvandareMemberBjern wrote:Jag menar att det inte verkar som det finns något bra recept att gå efter för att tillverka kvarg(färskost) så det är väl lika bra att köpa det då?Jaha okej. Ja där håller jag inte direkt med. Visst blir inte vasslad yoghurt exakt kvarg men vad har det för betydelse egentligen? Kvarg är ju så sjukt överskattat och blir väl först ett livsmedel som är riktigt värdefullt vid en en högproteindiet för en tung person. Men väger man 75-80 kilo och satsar på kanske 2.5 gram/kg kroppsvikt kommer ju knappat vasslad yoghurt förstöra resultaten.
Men exakt näringsvärde vet jag ju inte även om det går att uppskatta kanske. Den mesta laktosen försvinner ju och massan blir mer kompakt så per 100 gram ökar ju proteinmängden rejält.
27 mars, 2011 at 14:40 #387701Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Jaha okej. Ja där håller jag inte direkt med. Visst blir inte vasslad yoghurt exakt kvarg men vad har det för betydelse egentligen? Kvarg är ju så sjukt överskattat och blir väl först ett livsmedel som är riktigt värdefullt vid en en högproteindiet för en tung person. Men väger man 75-80 kilo och satsar på kanske 2.5 gram/kg kroppsvikt kommer ju knappat vasslad yoghurt förstöra resultaten.Men exakt näringsvärde vet jag ju inte även om det går att uppskatta kanske. Den mesta laktosen försvinner ju och massan blir mer kompakt så per 100 gram ökar ju proteinmängden rejält.
Jaha okej. Ja jag ska se om jag kan tillverka en god hemmagjord kvarg, kanske kan smaksätta med funlight eller något direkt, kan återkomma!
1 april, 2011 at 21:07 #387702Anonym anvandareMemberLidl kan byta namn till Kvargl. Köper man något annat där?
2 april, 2011 at 00:27 #387703Anonym anvandareMemberthomas.R wrote:Lidl kan byta namn till Kvargl. Köper man något annat där?Nej alla som handlar på lidl köper bara kvarg där.
Pratade med ansvarig chef för norra Europa och han sa att alla andra produkter var fejk, (plastbröd, tomma mjölkpaket, plastost, plastfrukt etc)Lidl stog ensamt förra året för 80 procent av nordens totala försäljning av kvarg.
3 april, 2011 at 02:02 #387704Anonym anvandareMembersamir wrote:nej alla som handlar på lidl köper bara kvarg där.
Pratade med ansvarig chef för norra europa och han sa att alla andra produkter var fejk, (plastbröd, tomma mjölkpaket, plastost, plastfrukt etc)lidl stog ensamt förra året för 80 procent av nordens totala försäljning av kvarg.
True story
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.