Home › Forums › Matlagning och Recept › Hjälp med god köttfärssås
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
23 augusti, 2010 at 15:33 #446707Anonym anvandareMember
Hej alla matglada!
Jag tänkte fråga om någon har ett bra recept på en god och nyttig köttfärssås.
Jag brukar köra
nötfärs
tomatkross
salt
pepparvad mer kan man krydda med för mer smak.
visst man kan ju dra i grädde, ketchup etc men blir inte så nyttigt:|tacksam för tips
vh Henrik
23 augusti, 2010 at 15:33 #64442Anonym anvandareMember23 augusti, 2010 at 15:44 #446708Anonym anvandareMemberstek gul lök!
23 augusti, 2010 at 16:11 #446709Anonym anvandareMemberstek lite lök, vitlök och chili i olivolja när de fått lite färg kan du hälla på nötfärsen och krydda med salt, peppar, timjan innan du häller på tomaterna.
23 augusti, 2010 at 17:49 #446710Anonym anvandareMemberFörutom det du redan har: stek hackad lök, selleri, sidfläsk och vitlök i olivolja. I italien har man i ”Bolognese” (som där heter ragu) i finhackad stekt kycklinglever och lite vitt vin. Hoppa över grädden men ta lite socker i istället.
23 augusti, 2010 at 18:58 #446711Anonym anvandareMembertack för hjälpen!
ska pröva redan imorn med att steka lök osv i olivolja=), köpte 4,5kg nötfärs häromdagen så blir mycket färsrätter nu framöver.23 augusti, 2010 at 21:53 #446712Anonym anvandareMemberGlöm inte klassikerna syltlökar, det är grymt gott i köttfärssås!
Jag brukar dessutom göra så att jag tar lika mycket morot och selleri finhackat som det är köttfärs i grytan. Det ger en köttfärssås som blir lite lättare och inte lägger sig som betong i magen.24 augusti, 2010 at 10:27 #446713Anonym anvandareMemberRiven ost av olika slag är alltid en höjdare, gärna lite starkare ostar. Grädde likaså (nej det blir inte onyttigt, varför tror du det?).
Att tärna ner lite chorizo och/eller skinka är också gott, köttfärsröror är ju den enklaste maten i hela världen. Att inte lyckas är ju omöjligt i princip.
24 augusti, 2010 at 10:37 #446714Anonym anvandareMemberLite råstekt potatis är lätt att röra ner direkt i köttfärsen ihop med lite grädde, purjolök, gul lök och champinjoner. Hux flux kan du äta direkt ur pannan
Chili Con Carne som någon nämnde är också riktigt gott… Ja va faan, man kan ju röra ner vad som helst.
24 augusti, 2010 at 10:42 #446715Anonym anvandareMemberLess is more, tycker jag. Färska råvaror, tålamod och kärlek är nyckeln till framgång. Köttfärsåsen blir inte godare bara för att man öser ned med råvaror. För mig finns två olika köttfärsåser. Vi har den klassiska svenska köttfärsåsen baserad på grädde eller den italienska med olja, tomater, vin och kryddor. Båda är goda.
24 augusti, 2010 at 11:15 #446716Anonym anvandareMemberNiklas Sjöö wrote:Less is more, tycker jag. Färska råvaror, tålamod och kärlek är nyckeln till framgång. Köttfärsåsen blir inte godare bara för att man öser ned med råvaror. För mig finns två olika köttfärsåser. Vi har den klassiska svenska köttfärsåsen baserad på grädde eller den italienska med olja, tomater, vin och kryddor. Båda är goda.Den italienska med finhackade soltorkade tomater (istället för ketchup) för sötmans skull är superb! Naturligtvis med färska örtkryddor och vitlök. Men inget man lagar till vardags (inte jag i alla fall) utan mera om man har finare damsällskap….
24 augusti, 2010 at 11:46 #446717Anonym anvandareMemberNiklas Sjöö wrote:Less is more, tycker jag. Färska råvaror, tålamod och kärlek är nyckeln till framgång. Köttfärsåsen blir inte godare bara för att man öser ned med råvaror. För mig finns två olika köttfärsåser. Vi har den klassiska svenska köttfärsåsen baserad på grädde eller den italienska med olja, tomater, vin och kryddor. Båda är goda.Varit mycket i italien, men aldrig ätit någon ragu med vin. Vilket är lite trist så här i efterhand.
Dock har de ofta kummin i köttfärssåsen vilket är lite speciellt.
jag skulle på rak hand uppskatta receptet till:
lite vitlök fräst i olivolja med kummin på med köttfärs och färska små tomater och salt + peppar.
(typ)
24 augusti, 2010 at 14:07 #446718Anonym anvandareMemberSnacka om att man blir hungrig av att läsa här!
När jag lagar köttfärssås blir det såhär:
400g köttfärs
1 gul lök
Krossade tomater
X antal färska champinioner (rätt många för jag älskar svamp)
1 liten burk creme fraiche (är det 2 eller 3dl?)Kryddat med salt, peppar och gärna lite vitlök. Smarrigt!
1 september, 2010 at 09:14 #446719Anonym anvandareMemberDenna älskar jag. Hittade receptet någonstans online för rätt länge sedan. Brukar inte ens ha pasta till så god den är
300-400 g Nötfärs 10%
1/2-1 gul lök
2-3 morötter
2-3 vitlöksklyftor
1-2 köttbuljong tärningar (med en halv liter vatten)
Massor med oreganoBrukar fräsa till löken, hackad i en djup teflon panna med 1 tsk olja/smör. När det är klar lyfter jag ur löken och steker upp färsen. Under tiden skalar och skivar jag morötterna.
När färsen är klar pressar jag i vitlöken och lägger jag i löken, morötterna & oreganon. Fräser upp mixen igen och i med buljong tärningar & vatten. Låter det sen sjuda tills jag är nöjd med mängden vatten (ca 10 min). Kokar jag pasta sidan om så tar jag 1 dl av pastavattnet och häller i köttfärsen. Stärkelsen gör att färsen blir krämigare. Får frugan bestämma åker det även i lite körsbärstomater mot slutet.
Bon apetit!
1 september, 2010 at 10:52 #446720Anonym anvandareMemberSka man göra det riktigt kan man mala sitt eget kalv och griskött, men vem fan gör det
En god variant jag gör när jag inte behöver hålla kalorierna lågt är ungefär såhär.
500g Blandfärs (nötfärs eller älgfärs för fetsnålare alternativ)
morot
lök
vitlök
stjälkselleri
kalv eller oxfond
krossade tomater
färska tomater
chilisås
honung eller socker (krossade tomater har en viss bitterhet som försvinner om man kokar det tillräckligt länge, men även lite sötma i form av socker eller honung gör sig bra med tomaterna)
rödvin (ett gott rödvin, men den fejkade matvinsvarienten från ica funkar också, har man inte det heller funkar lite balsamicovinäger)
grädde(kan självklart uteslutas för att hålla nere kalorier)
Olivolja
kryddor
salt
peppar
chili
oregano(gärna färsk)
basilika(gärna färsk)
paprikaFräs gul finhakad lök med rakbladstunna vitlöksskivor i olivolja på medelvärme tills lök är genomskinlig.
tillsätt fint hakade morötter och selleri.tillsätt färsen i småbitar och stek upp det. Sen i med tomatkrossen, fonden, chilisås och kryddorna. Nu får det gärna koka länge MINST en halvtimme, och under tiden går man och slänger i lite rödvin ,brukar även krävas en liten skvätt vatten.
När det börjar bli klart häller man ner lite grovhackade färska tomater tillsammans med grädden och ev färska örter och låter det koka ca 10min.
Bäst blir det om det får koka länge, gärna 1timme eller mer (behöver dock inte gå till överdrift eftersom det inte handlar om att få mört kött, utan bara få ut så mycket smak så möjligt)
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.