Hjälp med god köttfärssås

Home Forums Matlagning och Recept Hjälp med god köttfärssås

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 16 through 22 (of 22 total)
  • Author

detta recept kan du ju testa

[http://www.youtube.com/watch?v=pHnTSVqyaPI]

[http://www.youtube.com/watch?v=VjGE4Ki44oM&NR=1]

Jag brukar göra så här:

400 g mager nötfärs
    1 gul lök
    2-3 klyftor vitlök
    Ca 1 dl Thaichilisås (Annars 2-3 msk socker)
    1 burk mager Creme fraiche
    1 burk krossade tomater
    En liten skvätt kalvfond
    Basilika och Oregano (helst färsk) efter smak
    1 normalstor morot

Hacka löken och skär vitlöken tunt (se gärna filmen Maffiabröder för instruktion). Låt detta svettas i en liten, liten skvätt olivolja. Lägg i färsen och låt den få färg medan du rör runt.
    Häll i ca 1 dl Thaichilisås och rör in det ordentligt i färsen. Häll sedan ner en burk mager (5%) Creme fraiche. Rör om ordentligt och låt det puttra en stund. Öppna och häll i en burk krossade tomater. Riv och häll i en morot. Finhacka oregano och basilika efter smak och lägg i anrättningen. Häll på 2-3 dl vatten och en skvätt kalvfond. (Det ska nu vara ganska vattnigt, det är poängen).

Låt puttra på svag värme i minst 2-3 timmar, gärna betydligt mer. Rör om med jämna mellanrum. Späd med vatten under tiden.

Servera med nykokt pasta.

OBS! Jag gillar starka grejer och brukar även peta i lite chili i köttfärssåsen. Thaichilisås som man köper på ICA, Coop och liknande brukar vara ganska mesig men tillför sötma och lite chilismak.

Kan man inte använda stora mängder fett så får man kompensera genom långkok. Den här köttfärssåsen är väldigt smakrik.

senap är inte helt fel som smaksättare i köttfärssås!

J.v.K wrote:
    hm. utveckla? ^^

gärna specifikt vilken senapssort/märke

Senap är gott oavsett sort nästan. Så länge den inte blir för söt. Bäst är dijonsenap, men INTE den med vitt vin. Märke är alla utom Slotts, men det är för att jag bojkottar Unilever.

J.v.K wrote:
    hehe jo precis. slotts är fullständigt värdelös. smaken syftar jag på då.

men menar ni liksom spruta lite när det är på tallriken eller klicka i det och låta det puttra i grytan. det sistnämnda fick iaf mig nyfiken ^^

Dijonsenap är standard i min kyl. Det kan du klicka i grytor mm, stekt fläskfile eller kycklingfile med grädde,fond, lite kryddor + en klick Dijon så har du en fin sås. Men även göra god sås på kesella osv.

Sen finns det massor av andra sorters senap som passar bra till korv osv som tillbehör.

Senap is the shit :emo-thumb

J.v.K wrote:
    men menar ni liksom spruta lite när det är på tallriken eller klicka i det och låta det puttra i grytan. det sistnämnda fick iaf mig nyfiken ^^

Testa båda.

en färsk chili (hot lemon eller habaneno). Ta bort kärnorna och skiva ner den i små bitar i köttfärsen. Det ger en jämn och god styrka i köttfärssåsen.

Viewing 7 posts - 16 through 22 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.